A húszas évek közepén kezdte szétcincálni az emberi testet és szétszórni a testrészeket a művein. Pont akkoriban, amikor 14 év után megkezdődött házasságának szétesése, és rémálommá váltak a mindennapjai. A pár már nem tudta ízlés- és temperamentumbeli különbségeit elsimítani. Picasso úgy érezte, hogy feleségét csak és kizárólag társadalmi sikerei, anyagi előmenetele érdekli.
"Túl sokat követelt tőlem" - mondta később cinikusan.
A festő, mint mindig, most is kivetítette érzéseit a műveire, így Olgát már csak szenvedő, fájdalomtól torz, ordító szörnyként jelenítette meg. Vajon hogy jutottak idáig, hogy lett az imádott múzsából harapós szörny?
Pablo Picasso egyetlen asszonyt sem festett meg annyiszor, mint őt. Több, mint 350 portrét készített róla, ami jól dokumentálja feszültségekkel teli kapcsolatukat.
Olga (1891-1955) a cári hadsereg tisztjének lánya volt, aki jó neveltetésben és képzésben részesült. Találkozásukkor a híres orosz Gyagilev balett-táncosnője volt, amelynek római előadásához Picasso tervezte a színpadképet és a kosztümöket. A feltűnően szép táncosnő és a festő között viharos szerelem alakult ki. Nem tellett egy évbe és össze is házasodtak.
Fiuk, Paul születése a festőt anyaság képek és családi jelenetek megfestésére inspirálta, amelyben jól látható az apa meghatottsága is. Mondhatjuk, hogy a házasság eddig boldognak számított. Sőt, Picasso életében Olga volt az egyetlen nő, akinek az életviteléhez ő alkalmazkodott - és nem fordítva. Egy ideig mindent megtett, hogy megfeleljen az asszony elvárásainak. Mindent meg is adott Olgának: autót egyenruhás sofőrrel, a legutolsó divat szerint berendezett lakást és személyzetet hozzá, egy kastélyt Normandiában.
A "lazaságáról" híres Picasso felesége kedvéért a leghíresebb szabóknál készült öltönyöket húzta magára - gomblyukba fűzött aranyozott óralánccal, és a nyaraikat a gazdagok kedvelt üdülőhelyein tölthették. A festő a Champs-Élysées előkelő mellékutcájának elegáns lakásába költözött családjával, és szakított bohém életformájával. De Picassónak napról-napra egyre jobban elege lett a külsőségekből, amibe a felesége szelíd erőszakkal belekényszerítette, így szép lassan elidegenedtek egymástól.
Leszögezhetjük, hogy ez előrelátható volt, mivel kettőjük személyisége annyira távol állt egymástól, mint a tűz és a víz. Olga arisztokratikus fellépése, vonzódása a drága ruhákhoz és bútorokhoz szöges ellentétben állt a festő puritán stílusával.
Ez a hatalmas különbség abban is megmutatkozott, ahogyan saját életterüket berendezték:
Odalent hatalmas ebédlő, hófehér szalon, a hálószobában hitvesi rézágy, tökéletes rend, sehol egy porszem. A falon Cézanne-ok, Renoirok, Corot! És semmi az égegyadta világon nem viselte magán Picasso egyéniségét.
Hol voltak a különös bútorok, amelyekért rajongott? Vagy a furcsa tárgyak, amelyekkel szerette körülvenni magát? Picasso a lakásuk feletti emeleten rendezte be a műtermét, és az ellentét elképesztő volt! Egyedül a műtermében maradhatott hű saját bohém szokásaihoz, és élhetett vad, zilált összevisszaságban.
Olga nagy élvezettel, két kézzel szórta a pénzt. A festő legnagyobb vágya pedig az volt, hogy úgy élhessen sok pénzzel, mint egy szegény ember. A nagypolgári élet, a fogadások és a sikerek talán szórakoztatták és legyezték a festő hiúságát, de végső soron terhessé váltak számára. Akik azt hitték, hogy mindörökre megfeledkezett harsogó derűjéről, hajdani tréfáiról, teljes kötetlenségéről és a vidám barátokról, alaposan tévedtek. Szépen lassan feltámadt benne a bohém, mivel szabadságra vágyott, papucsra, rövidnadrágra és kaotikus rendetlenségre.
Házasélete állandósult vitái egyre elviselhetetlenebbé váltak számára, ami először új kapcsolathoz, majd szakításhoz vezetett. Véglegesen - ágytól és asztaltól - akkor vált szét a pár, amikor kiderült, hogy Picasso fiatal szeretője Marie-Thérése Walter várandós a festőtől. Olga beadta a válókeresetet, azonban a válásra sosem került sor - a vagyonelosztási viták miatt.
Olga Koklova sosem bocsátott meg Picassónak, de elszakadni sem tudott tőle. Nem volt képes új kapcsolatot létesíteni más férfival - élete végéig, mint az árnyék követte a festőt, hol itt, hol ott bukkant fel a közelében, és naponta írt neki szurka-piszkaként leveleket.
Vagy épp Rembrandt reprodukciós képeslapokat, amire ráírta: "Ha hozzá hasonlítanál, nagy művész lennél!" Amivel a hiú Picassót minden egyes alkalommal sikeresen fel is tudta dühíteni.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.