Két hírhedt hamisító különösen izgalmas kalamajkákba keveredett, ráadásul az egyikük magyar származású...
A művészetkedvelők köreiben az egyik legnagyszerűbb pillanat, ha egy jelentős festő addig ismeretlen műve kerül elő. Így történt, hogy elismert műkritikusok, művészettörténészek sokasága lelkesedett egy hirtelen felbukkant Vermeer festményért. A kép festője azonban valójában Han van Meegeren volt, aki a művészeti akadémia elvégzése után saját munkáiból nem tudott megélni, így egy jó nevű restaurátornál helyezkedett el. Itt nemcsak a restaurálási technikákat tanulta meg, hanem a hamisítást is...
Alaposan áttanulmányozta Vermeer életművét, és rájött, hogy a holland barokk festő - egy kivétellel - nem festett vallási témájú képeket. Eldöntötte, hogy majd ő megfesti ezt a témát: a Krisztus és az ifjak Emmauszban című festmény a művészeti élet állóvizét felkorbácsoló szenzáció lett. Miután a rotterdami Beuningen Múzeum megvásárolta a képet, a művészettörténészek és műkritikusok sokasága - köztük a legnevesebbek - zengtek dicshimnuszokat a rendkívüli Veermer képről.
A barokk mester divatba jött, van Meegerenhez pedig ömlött a pénz. Hogy bebiztosítsa magát, minden vagyonát ingatlanokba fektette, és az "elvált" felesége nevére íratta. Olyan ügyesen intézte a dolgait, hogy semmit nem lehetett rábizonyítani.
Azonban egyszer ő is rálépett arra a sokat emlegetett banánhéjra... Hermann Göring ugyanis megvette a Krisztus és a házasságtörő asszony című hamisított festményt, amit a háború után megtaláltak egy sóbányában. A holland hatóságok nyomozása eljutott van Meegerenig, és bizonyítottnak látták, hogy a férfi adta el a nemzeti kultúrkincset a náci vezetőnek. Ez pedig hazaárulásnak számított, amiért hosszú börtönbüntetés, illetve akár halálbüntetés is járt.
A csaló bebörtönzése után életéért harcolva bizonygatta, hogy egy saját maga festette hamisítványt adott el a nagyhatalmú nácinak, de senki nem hitt neki. A műkincspiac felbolydult, hatalmas volt az izgalom, hiszen ha bebizonyosodik az állítása, a jeles művészettörténészek szégyenben maradnak. Így mindent meg is tettek azért, hogy ne tudódjon ki az igazság... Főleg, hogy a hamis festmények olyan híres múzeumok falain lógtak többek között, mint az amszterdami Rijks Múzeum.
Miután van Meegeren egy megfestett képpel bizonyította állítását, megmenekült, és viszonylag enyhe büntetést kapott: egy év szabadságvesztésre ítélték.
Ám mielőtt bevonult a börtönbe, a sok izgalom és stressz miatt szívrohamban meghalt. Így nem élhette meg, hogy Hollandiában hősként ünnepelték amiatt, hogy a nácikat - és a magukat istenségeknek képzelő műértőket is - az orruknál fogva vezette.
A nemzetközi szélhámosnak számító Hoffmann Elemér Budapesten látta meg a napvilágot, élete folyamán legalább hatvanszor változtatott nevet, és több ezer hamis festményt adott el. A második világháború után kezdte meg nem túl dicső tevékenységét - főként a modern klasszikusokat hamisította, többek között Matisse-t, Picassót és Modiglianit. Mint minden "jó" hamisító, ő sem festményeket másolt, hanem a művészek stílusában, új témával festette meg a képeit.
A férfi életének valódi történetét sűrű homály fedi, annyi változatban mesélte el. Többek között azt állította, hogy a magyar arisztokrácia sarja és nevelőnők sokasága vette körül, de ez is csak a legenda gyártásának a kelléke volt, hiszen valójában szabómester volt az apja.
Lehetetlen, mesébe illő történetekkel szórakoztatta vendégeit. Az egyik szerint a háborúban zsidó származása és homoszexualitása miatt koncentrációs táborba hurcolták, ahonnan a verések miatt törött lábbal kellett rabkórházba szállítani - de mivel nem őrizték a kórházat, nyugodtan kisétálhatott onnan. Azt is állította, hogy a németek bevonulásakor sikerült megszöktetnie egy magyar hölgyet, mert német neve megvédte, a nő pedig cserébe neki ajándékozta a gyémántjait. Ezek a mesék azt bizonyítják, hogy valójában - nagy szerencséjére - sosem került koncentrációs táborba, különben nem állhatott volna elő ilyen bugyuta, minden valóságot nélkülöző történetekkel.
Az viszont tény, hogy az Interpol egy teljes aktahegyet gyűjtött Hory-ról, mivel különböző országokban csekkhamisítási botrányokba, ékszerrablásba, tolvajlásba és csalásba keveredett. Az ujjlenyomata már ismert volt a hatóság előtt, ezért a hatvan névváltozata sem segített rajta.
Állítólag megpróbált a saját művészetéből megélni, azonban, ha kiürült a kassza, visszahúzódott, és hamisított néhány Modiglianit vagy Picassót. A hatvanas évektől haláláig Ibizán élte harsány és nem éppen mértéktartó életét - senki nem tudta, hogy miből, de a maga köré gyűjtött gazdagokat és szépeket ez nem is érdekelte. Partijain patakokban folyt az ital, dúskáltak a jóban a meghívott híres színészek, politikusok, vagy éppen nagyiparosok, Ursula Andresstől a műkereskedő Fernand Legros-ig és Réal Lessard-ig. Ő pedig a két utóbbi alak segítségével adta el hamisítványait.
A drága ruhák, hangos partik, csinos fiatal férfiak viszont vitték a pénzt. Ha szűkében volt, eltűnt egy kis időre, és festett néhány képet, azután folytatódhatott a dolce vita. Miután kiderült a tevékenysége, a francia hatóságok évekig követelték a kiadatását, de a jól megfizetett ügyvédek hosszú ideig megakadályozták ezt.
Azonban egyszer csak itt is előkerült az a bizonyos banánhéj, és a spanyolok engedélyezték a kiadatást. Hory pedig - attól való félelmében, hogy börtönbe kerül - megmérgezte magát.
Jó néhány festménye azonban a mai napig híres múzeumokban vagy magángyűjtőknél található, már csak azért is, mert a tulajdonosok nem szívesen vallják be, hogy átverték őket...
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.