Az osztályteremben azonban a műsor helyett egy filmet vetítenek le nekik, ahol gyerekeik az általuk sokat ismételgetett "kifogásokkal mondják le" a programot: "Sokat kell dolgoznom", "Nem tudtam elszabadulni" stb.
A becsmérlő cikkek és a vállalat FB oldalán tobzódó kommentek több dolgot is nehezményeznek. A felháborodók úgy gondolják, ez az áldozathibáztatás egyik tipikus példája, és a film a dolgozó anyákat támadja. Hiszen a "kifogások" nagy része a munkából és/vagy karrierépítésből fakadó időhiány miatt merül fel. Másoknak az a problémájuk, hogy a filmben nem jelennek meg az apák - akiknek pedig kutya kötelességük lenne segíteni dolgozó feleségüknek, hogy azoknak több ideje legyen.
A vádak között felmerült a jól ismert szaranyázás is - amikor magukat tökéletesnek láttató anyák, médiumok, márkák azt sugallják: te igenis rossz anya vagy, ha nem tudsz egyszerre megbirkózni a gyermeknevelés összes kihívásával.
Namármost. Előre leszögezném, hogy minden megmozdulás - legyen az kisfilm, reklám, plakát vagy akármi -, ami egy jelenség áldozatait hibáztatja, vagy bármilyen módon bántóan nyilatkozik egy társadalmi csoportról (példának okáért a dolgozó anyákról), az jó mélyen szégyellje el magát!
Bármilyen kampány, ami leszaranyáz, mert nem bio élelmiszerekből turmixolod a gyerekednek napi ötször a kaját, és nincs elég időd papírmasé rákollót gyártani farsangra, helyette müzlit adsz neki reggelire, és megveszed az első boszorkány jelmezt az áruházban, az elmehet a francba. De. Valamiért nekem első blikkre egészen más gondolatok jutottak eszembe a kisfilmről. Amiken talán - sértésen és porig alázáson innen és túl - érdemes elgondolkodni.
Szerintem a film nem hibáztat. Elgondolkodtat. Méghozzá egy elég frappáns húzással. Anyák a saját gyermekeiktől hallják vissza azokat a mondatokat, amiket ők maguk mondanak a saját édesanyjuknak. Ezzel mintegy előrevetítve egy jövőképet, hogy ha a gyermekük úgy nő fel, hogy (sok) minden fontosabb az életben, mint a család, akkor lehet ők is így fognak gondolkodni felnőtt korukban.
Vajon 30 év múlva - mikor te leszel nyugdíjas, és a gyermeked lesz dolgozó szülő - hogy esik majd, ha neki sem lesz rád ideje? Szívbemarkoló üzenet? Igen. Jó marketing fogás? Igen. Hibáztat? Nem. Elgondolkodtál rajta, hogy rögtön felhívod anyukádat? Igen.
Egyébként érdekes, hogy ha a környezetvédelemre akarjuk felhívni a figyelmet, teleszemetelt erdőkkel, szenvedő állatokkal és az emberek szemetelési és fogyasztási szokásaival nyugodtan kampányolhatunk. Senki nem veszi hibáztatásnak, hogy "Ne szemetelj!", azt viszont, hogy "Legyen több időd a szeretteidre!", igen.
Na, és hol vannak az apák? - hangzik a kérdés a felháborodók szájából. Bevallom, ezt nem is értem. Hogy kerülnek most ide az apák? Anyák napjára készült a videó, ilyenkor pedig ugye az anyák vannak fókuszban. Ahogy az apák sem kerültek a képbe, úgy a nagypapák sem - pedig valószínűleg őket is ugyanolyan keveset keresik a gyerekeik. Olyan ez, mintha mikuláskor vernénk a balhét, hogy de hol van a húsvéti nyúl?! Csoki mikulást lehet kapni, akkor csoki nyulat miért nem?!
Viccet félretéve, világos, hogy a gyereknevelés két ember feladata (legalább). Ha egy édesanya ezt egyedül teszi, emellett rá hárul a háztartás "láthatatlan munkája" és még a látható is, amivel hozzájárul a családi kasszához, az rossz. Mi több, felháborító! Egyetértek, hogy az apáknak is kötelességük segíteni a gyereknevelésben, a házimunkában és minden másban, amiben a párjukkal megegyeztek. De hogy jön ez most ide? A film arról szól, hogy nem olyan fontos az a koszos tányér, hívd fel inkább anyukádat, és játssz a gyerekeddel! Nem arról, hogy mindent egyedül kell csinálnod, és ha nem bírod, szaranya vagy.
Apropó, szaranya. Én ugyanannyi minősítést fedeztem fel a filmben, mint amit akkor érzek, amikor az utcán épp készülnék eldobni egy szatyrot, és meglátom a ne szemetelj plakátokat, rajta a nejlonzacskóban fuldokló madarakkal. Hogy magamra ismerek-e ilyenkor? Igen. Kicsit talán el is szégyellem magam? Igen. És ez baj? Nem.
Miért nem? Mert elgondolkodom, hogy talán mégsem kéne eldobni azt a szatyrot, hanem el kéne vinni legalább a szelektív hulladékgyűjtőbe, ha már ilyet használok... Megalázva érzem magam ezután? Nem. Örülök, hogy valami hatott rám annyira, hogy a jövőben próbáljak jobban figyelni a környezetemre. Vagy arra, hogy felhívjam anyukámat, ha esetleg nincs időm találkozni vele...
Lehetett volna szerencsésebb kisfilmmel felhívni a figyelmet? Valószínűleg igen. A lényeg azért átjött? Nekem igen. Remélem, nektek is.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.