Hogyan tudatosítsd a saját értékeidet?

Az életünket nagyban befolyásolja az, ahogyan magunkról gondolkodunk. Az sem előnyös, ha túlértékeljük a világban betöltött helyünket, szerepünket. De így még mindig könnyebben elérhetjük céljainkat, mintha azt hisszük, nem vagyunk elég jók.

A környezetünk folyamatosan értékel minket. Már az iskolában, amikor jó vagy rossz jegyeket kapunk, besorolnak minket valahova. Jó tanuló vagy, okos gyerek, vagy rossz tanuló, lusta srác. És ez így megy tovább, ahogy múlnak az évek. Visszajelzéseket kapunk a főnökeinktől, a családunktól. Leszűrünk következtetéseket abból, ha elutasít a kiszemeltünk, ha egy szakításkor a fejünkhöz vágják a hibáinkat, hiányosságainkat.

Minden ilyen információt beépítünk a magunkról kialakított képünkbe. De a környezet, még a hozzánk közelállók is, csak a lényünk egy részét ismerhetik. A motivációink, gondolataink, érzéseink egy darabjáról szerezhetnek csak tudomást.

Ezért fontos, hogy időnként mi magunk is tudatosan számba vegyük, hogy milyen értékek lakoznak bennünk. Főleg akkor tud ez igazán hasznos lenni, ha mélyponton vagyunk, és magával ragadott bennünket a haszontalanság érzése.

Forrás: Shutterstock

Hogyan tudatosítsd a saját értékeidet?

1. Készíts számvetést!

Vagyis vedd számba a sikereidet, amiket eddig a pillanatig elértél! Bátran, brainstorming jelleggel, a legapróbbtól a legnagyobb személyes diadalodat is jegyezd le! Csak pozitívan! Ne ölts bele negatív gondolatot, és ne kisebbítsd az érdemeidet! Mindannyiunkat sikereink vagy fájdalmunk erővé kovácsolása visz előre az úton. Most már látod, mennyi van? Hitted volna? Ezeket mind TE érted el! Ez vagy TE.

2. Ne ignoráld a pozitív visszajelzéseket!

A rohanás és környezetünk negatív életszemlélete nem segíti a napi szintű pozitív visszajelzések befogadását, de időnként elér hozzánk ez a nélkülözhetetlen lelki táplálék. Sajnos hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni, kisebbíteni jelentőségét, esetleg puszta udvariasságnak vélni. Nem az. Hidd el, és építsd be magadba! Így növekszel.

Forrás: Shutterstock

3. Szánj időnként 10 percet a révedésre!

Carl Gustav Jung, a híres pszichiáter gyakran élt a csendes révedés eszközével, és csak hagyta tudatos elméjébe áramolni a tudattalan képeit, régmúlt események emlékeit. Kövesd példáját, mert ezzel hamar rendszert, rendező értelmet, egy vezérfonalat láthatsz életed eseményei között! Az alacsony önbizalom egyik komponense a saját jelentéktelenségünk érzése. De hogyan lenne jelentéktelen az, akinek tervszerűség és éltető, támogató szándék segíti életét? Így válsz fontossá magadnak.

4. Adj hálát a pozitív életeseményeidért!

Legyen az egy jó étel, egy beszélgetés, egy pozitív üzenet vagy az orrodba kúszó kávéillat, ami arra emlékeztet, hogy holnap reggel is felébredsz, és új nap vár rád. Így leszel bizakodó.

Horváth Péter

Nyitókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek