A világ egyik legjobb dokumentumfilmesének munkásságára és hagyatékára azonban hosszú árnyékot vet a hírhedt diktátor, Adolf Hitler és a náci birodalom ideológiája.
Leni Riefenstahl mindig megtalálta a módját annak, hogy elérje a célját. Ha kellett, eladta a ruháit és az ékszereit, kölcsönöket vett fel, hogy filmezhessen, és pontosan tudta, kihez kell fordulni támogatásért. Nem a nélkülözés edzette a jellemét, hanem a nehéz gyerekkor, ami a viszonylagos jólét ellenére sem volt felhőtlen, sőt, talán boldog sem. A családban mindenki csak mellékszereplő volt az apja mellett, főleg a nők, és legfőképp a kis Leni, akit a legapróbb szabályszegésért is komolyan megbüntettek.
Helene Bertha Amalie egy akaratos és erőszakos üzletember, valamint egy gyámoltalan varrónő első gyermekeként látta meg a napvilágot. Leni a századforduló utáni második évben, 1902-ben született és ellentétben sok millió kortársával, neki egy percig sem kellett nélkülöznie. Törtető, ellentmondást nem tűrő édesapja hamar megcsinálta a szerencséjét és egy jól menő vállalkozás éléről magas életszínvonalat tudott biztosítani a családja számára.
A nagydarab, ereje teljében lévő, szőke és kék szemű férfi egyedül érte el sikereit, és sugárzott róla, hogy büszke a megszerzett társadalmi pozíciójára. Az elmondások szerint Alfred Riefenstahl erős karakter volt, szerette kézben tartani a gyeplőt a munkában és a családi életben egyaránt. Temperamentumos volt, nem tűrte a vitát és a dühkitörés sem volt szokatlan tőle. Előfordult, hogy kezet emelt saját lányára, akit a legkisebb szabályszegésért is megalázott, bezárt a házban egy sötét szobába vagy hallgatással büntette.
Egy alkalommal, amikor a kis Leni elcsent pár almát, az apja megkorbácsolta.
A férfi nemcsak a lányát, hanem feleségét is terrorban tartotta. A zsarnokoskodó és erőszakos családfői attitűd azonban nem volt ritka a száz évvel ezelőtti Németországban. A gyermekek és a feleségek nem mertek ellentmondani, a férfiak pedig visszaéltek a - szinte korlátlan - hatalmukkal. Alfrednek határozott elképzelése volt arról, milyen jövőt szán Leninek és hallani sem akart felesége tervéről, aki meglátta a lányban a művészi tehetséget. Leninek titokban kellett balettórákat vennie, ám amikor mindez az apa tudomására jutott, a dühödt férfi válással fenyegette meg törékeny kedvesét.
Kiszabadulva az atyai szigor alól, Leni évekkel később egy bentlakásos iskolában folytatta táncos karrierjét. Nagy lemaradásban volt a többiekhez képest, de munkabírásának és akaraterejének hála ledolgozta a hátrányát. Leni Riefenstahl kimagasló balett-tehetség volt, aki minden stílusban megtalálta a helyét a színpadon, de az akkor modernnek számító irányzatok álltak hozzá a legközelebb. A karrierjének végül egy térdsérülés vetett véget, és hiába ágált a műtét ellen, nem lehetett elkerülni az orvosi beavatkozást.
Ekkor dobott mentőövet számára az élet és teljesen megbabonázta egy akkori film plakátja.
Barátain keresztül sikerült kapcsolatba kerülnie a plakáton látott film alkotójával, Arnold Fanck-kal, a német hegyi filmek úttörőjével. Filmjei a hófödte hegycsúcsok között, zord időjárási viszonyok mellett készültek, nem egyszer életveszélybe sodorva a színészeket is. Leni kezdetben játszott Arnold filmjeiben, majd egyre közelebbről is megismerte a mozgóképes szakmát. Vágott, instruált és bármibe fogott, mindenbe beleadta a maximumot. Hamar lehetőséget kapott, hogy Fanck-kal közösen dolgozzon, ám rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy nem egyeznek a művészi elképzeléseik. Leni ekkor döntötte el, hogy megvalósítja ötletét, első saját filmjét.
Elkészítette a Kék fény forgatókönyvét, amely grandiózus látványvilágot ígért. Ehhez azonban nem volt elég pénze, ezért picit faragni kellett a történeten. Segítséget is kapott, így került a könyv és a film alapötlete Balázs Bélához, a már akkor is elismert, magyar író-költőhöz, a mozgóképszakma kiemelkedő hazai alakjához. Balázs eleinte vonakodott a felkéréstől, ám amikor személyesen is találkozott Lenivel, akkor teljesen magával ragadta a fiatal, és az apjától örökölt-tanult magabiztosságot árasztó rendezőnő kisugárzása.
A meseszerű történetet ígérő Kék fény forgatása során Balázs menthetetlenül beleszeretett az egykori táncosnőbe, aki viszont az operatőrrel, Hans Schneebergerrel került közelebbi viszonyba.
Balázs Béla ki akarta sajátítani magának Lenit, a nő pedig azzal próbálta kiengesztelni a férfit, hogy a jeleneteket, amelyben maga is szerepelt, azokat Balázs rendezhette. Ezzel viszont szeretőjét, Schneebergert haragította magára. A magyar író-filmrendező Oroszországban, azon belül Moszkvában képzelte el a jövőjét és kitartóan győzködte Lenit is arról, hogy kövesse őt keletre. A nő nem akart utazni, de a film sikerének érdekében látszólag beleegyezett abba, hogy követi majd Balázs Bélát. Egy másik nő azonban bezavart a képbe, remek ürügyet biztosítva Leninek ahhoz, hogy féltékeny dühöt színlelve lemondja a moszkvai utat.
Leni a Kék fény utómunkálatai miatt hazautazott Berlinbe, ahol ekkorra mára hatalomra jutott a náci párt, élén Adolf Hitlerrel. A behatásokra rendkívül fogékony, nagyon is formálható személyiségű fiatal rendezőnőre elementáris erővel hatott a diktátor hagymázas elképzelése az egységes és erős német birodalomról. Másokhoz hasonlóan Lenit is magával ragadták Hitler beszédei, és a rajongása olyan méreteket öltött, hogy levelet is írt a hírhedt náci vezérnek.
Kedves Herr Hitler, nem sokkal ezelőtt életemben először vettem részt politikai rendezvényen. Be kell vallanom, hogy lenyűgözött ön, és a közönség lelkesedése. Az lenne a kívánságom, hogy személyesen is megismerjem...
A kérését pedig meghallgatták, Hitler ugyanis találkozóra hívta az addigra már rendkívül népszerű és kedvelt filmrendezőnőt. A diktátor rögtön az első alkalommal megpróbálta meggyőzni Lenit, hogy dolgozzon a náci pártnak, ám nem járt sikerrel. Adolf Hitler és köre eltökélte, hogy megszerzik maguknak a fiatal alkotót, ám amikor már nem hatottak a kedves és szép szavak, és Leni inkább az országból kifelé kacsintgatott, keményebb eszközökhöz nyúltak. A nő Párizsba utazott volna egy új film miatt, de a tudta nélkül lefújták az utazást, sőt felhánytorgatták neki szülei izraelita gyökereit is. Leninek így nem sok választása maradt.
A mai napig tisztázatlan, hogy azonosult-e a náci ideológiával, vagy a filmezés vágya hajtotta annyira, hogy bármilyen lehetőséget megragadott volna, csak dolgozhasson. A szakma elismeri tehetségét és teljesítményét, újító megoldásait, ám a náci propagandát kiszolgáló filmjei beárnyékolják egész karrierjét.
Kevés olyan alkotó létezik, aki szó szerint a haláláig dolgozott volna. Leni azonban élete alkonyán is tevékeny maradt. Egy afrikai törzsről, a nubákról készített egyedülálló fotósorozatot, majd hódolva búvárszenvedélyének, különleges filmen mutatta be a mélytengeri élővilágot. 101 évesen érte a halál.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.