Az 1920-as évekről valószínűleg mindenkinek a flapper lányok jutnak eszükbe először. Fiatal lányok, akik élvezik, hogy véget ért az első világháború, a jólétet, emellett az urbanizmus és a fogyasztás új korszakának hajnala által bevezetett új szabadságjogokat.
Az évtized azzal indult, hogy elfogadtak egy törvénymódosítást, ami szavazati jogot adott a fehér nőknek. Emellett egyre több nő vállalt munkát, és aktívan részt vettek a nemzet új, tömegfogyasztói kultúrájában, ráadásul sokkal nagyobb szabadságot kaptak a magánéletükben is.
Bár a flapper szó pontos eredete nem ismert, sokan úgy vélik, hogy Nagy-Britanniából származik az első világháború előttről, és az esetlen kamaszlányok leírására használták. A háború után a kifejezés az 1920-as évekbeli amerikai nők leírására szolgált, akik rövidre vágták a hajukat, még addig sosem látott rövidségű szoknyát hordtak, cigarettáztak, alkoholt ittak, jazz bárokba jártak, és férfiakkal vették körbe magukat.
A flapper lányokat öltözködésük, táncuk és kommunikációjuk határozta meg igazán. Botrányosan rövid szoknyájuk megmutatta a bokájukat és a lábukat, emellett sokkal könnyebben táncoltak ezekben a lenge ruhákban. Az időszak legnépszerűbb tánca a charleston volt, amelyhez szükség volt a gyorsan és szabadon mozgó lábakra. Ez kihívást jelentett az akkori női divatban, hiszen a hosszú ruhák és a hagyományos fűzők ellehetetlenítették a mozgást. 1923 körül Coco Chanel vezette be a garconne stílust, ami ejtett vagy nem is létező derékvonalat és egyenes, ujjatlan felsőket jelentett elsősorban. Ez az új dizájn lehetővé tette a nők szabad táncát.
Persze, a flapper lányokat nemcsak az öltözködésük határozta meg, hanem a viselkedésük és a hozzáállásuk is. Fiatalok voltak, gyors mozgásúak, gyors beszédűek, vakmerők, és nem törődtek a tabukkal. Cigarettáztak, alkoholt ittak, autót vezettek, és különböző férfiakkal kalandoztak mielőtt elköteleződtek volna.
A hedonista életmód mellett egyre több nő állt munkába, 1929-re már az amerikai nők negyede, az egyedülálló nők több mint fele vált pénzkeresővé. Persze ez nem jelentette azt, hogy a hagyományos nemi szerepek változásnak indultak volna: az 1920-as években a dolgozó nők közel harmada szobalányként dolgozott, mások hivatali dolgozónak, gyári munkásnak vagy eladónak álltak, azaz "női munkákban" dolgoztak. Ebben az időszakban a nők kevés munkaterület közül válogathattak, és a fizetésük is jóval kevesebb volt, mint a férfiaknak. 1927-ben a férfiak átlagos heti bére 29,35 dollár volt, míg a nőknek mindössze 17,34 dollár.
A flapper életmód hatással volt a házasságra és a nők szexualitására is. A házasságok dinamikája változásnak indult, persze nem az egyenlőség terén, inkább érzelmi szinten. A születésszabályozás egyre szélesebb körben vált elérhetővé - legalábbis bizonyos rétegek számára - ami segített korlátozni a család méretét, ezzel pedig a nők korábban nem tapasztalt módon ismerhették meg a saját szexualitásukat úgy, hogy közben nem kellett tartaniuk a nem kívánt terhesség következményeitől. Persze a házasság még mindig megmaradt fő célként a nők életében, így hiába voltak a kicsapongások, a nők ugyanúgy tartottak attól, hogy rossz hírük lesz, és senki nem fogja feleségül venni őket.
Mielőtt Zelda megismerkedett F. Scott Fitzgerald regényíróval, éjszakáit különböző partikban töltötte, fess alabamai úriemberek társaságában tobzódva. 1920-as házasságkötésük után viszont már együtt folytatták kicsapongó életmódjukat New Yorkban és Franciaországban. Bár Zelda maga is művész, táncos és író volt, házasságkötése után már inkább csak férje múzsájaként ismerték. A 20-as évek végére Fitzgerald alkoholizmusa és Zelda mentális betegségei elszakították őket egymástól, ráadásul Zelda 1930-ban idegösszeomlást kapott, és élete hátralévő részét szanatóriumokban töltötte.
Érdekes módon Zelda hanyatlása párhuzamosan zajlott az egész flapper-imázs hanyatlásával. Az 1929-es tőzsdekrach lényegében a viharos húszas évek végét is jelentette. A nagy gazdasági világválság kezdetére Hollywood és a tömegtájékoztatási eszközök továbbléptek a flapper stílusról, és az 1930-as években a női divat visszatért a konzervatívabb stílusokhoz, a hangsúlyos derékhoz és a hosszabb szoknyákhoz.
Ha kíváncsi vagy hasonló cikkekre, korábban az 1890-es évek szexszimbólumairól írtunk, a Gibson-lányokról, akik alapjaiban határozták meg az akkori amerikai nők szépségideálját.
Nyitókép: AFP
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.