Tudjátok, Nagy Katalin cárnő az, akinek kapcsán a legtöbb embernek a Patyomkin falvak legendája jut eszébe. Miszerint a cárnő annak érdekében, hogy átverje a külföldi követeket, egy színházi díszletszerű modern és virágzó - ám papírmaséból készült - falut építtetett fel. És keresztülhaladva az álfalun azzal kábította a vendégeket, hogy Oroszországban minden paraszt fazekában tyúk fő.
Na, ebből annyi igaz, hogy a cárnő tényleg felkérte Patyomkin tábornokot - aki akkoriban a szeretője is volt -, hogy a török háborúkban elhódított Krím-félszigetet és környékét fejlessze. És a tehetséges ifjú ezt - a lehetőségekhez képest - véghez is vitte. Ezért a cárnő, hogy bizonyítsa erejét és hatalmát, a külföldi követekkel végigjárta az új területeket, és büszkén bemutatta azt nekik.
És hogy miként lett ebből a történetből egy ilyen szánalmasan kiforgatott pletyka? Patyomkint ellenfelei színezték ki a részleteket "némiképp" túlozva, mert nem akarták tudomásul venni, hogy a "német nő" és befolyásos embere rövid idő alatt ekkora eredményeket ért el országa felvirágoztatásában. Egyébként a tíz évvel fiatalabb, állítólag igen jóképű Patyomkin haláláig hű maradt Katalinhoz.
És ezzel el is érkeztünk a következő vádponthoz: a cárnő állítólagos mértéktelen szexuális étvágyához. Az évszázadokon át keringő lejárató mendemonda szerint minden férfit az ágyába hurcolt, aki csak a közelében volt. Persze ez így nem igaz, de figyeljünk csak! Ha egy nőnek van esze, hatalma, önálló és erős, azonnal hírbe hozzák, vagy a körülötte lévő férfiaknak tulajdonítják a sikereit...
Most lássuk Katalint a rádobált sártól letisztítva! Sophie Friederike von Anhalt-Zerbstként született, a hercegi rangú porosz tábornok lányaként. II. Frigyes támogatásával és némi diplomáciai ügyeskedéssel a meglehetősen csúnyácska Sophie Friederikét választották ki a jövendő orosz cár, III. Péter feleségének. A fiatal lány mindent megtett azért, hogy leendő anyósával és az orosz néppel megkedveltesse magát, megtanult oroszul, és áttért az ortodox hitre.
1745-ben került sor a házasságkötésre. A német hercegnő rövid idő alatt szenvedélyes és meggyőződéses orosszá vált. Azonban házassága teljes csőd volt: a fiatal cár szívesebben szórakozott ólomkatonáival, mint fiatal feleségével. Csoda, hogy a cárné felnőtt, érett férfiak társaságát kereste - az ágyban is?
Mindenesetre Katalin rövid idő elteltével megunta, hogy koloncként kell cipelnie infantilis férjét az uralkodás során. Szóval, néhány nemessel - köztük akkori szeretőjével, Orlov gróffal - sikerült megfosztania III. Pétert hatalmától, majd néhány nap múlva meg is ölték az excárt. Így lett Katalin cárnéból cárnő. És 34 éven át Oroszország uralkodója maradt.
Uralkodása alatt az ország helyzete jelentősen megerősödött. Nemcsak remek stratéga volt, hanem a művészetek támogatója is. Szentpéterváron számtalan palotát építtetett, a Téli Palota mellé megépíttette az Ermitázst (remetelakot), ami máig a világ legszebb és legnagyobb múzeumai közé tartozik. Szokatlan nevét annak köszönheti, hogy a munkamániás cárnő kedd és vasárnap este a legnagyobb művészek festményei között pihente ki magát. Emellett nagyvonalú mecénásként nemzetközi építészeket, művészeket bízott meg, és az álmos Szentpétervárt sikerült egy agilis, financiálisan erős, művészeti központtá varázsolnia.
De hogy a valaha élt legnagyobb műgyűjtők sorába emelkedhetett, azt valamelyest a véletlennek köszönhette. A porosz király, Nagy Frigyes megbízott egy berlini kereskedőt, hogy a potsdami Sanssouci Palotába vásároljon a régi mesterektől festményeket. Mire azonban a kereskedő megszerezte a gyűjteményt, a háborúskodás annyira megterhelte az államkasszát, hogy Frigyes csak néhány képet tudott átvenni. A kereskedő gondolt egy nagyot, és felajánlotta Katalin cárnőnek a teljes gyűjteményt, aki okos asszony lévén kapva kapott az alkalmon, és meg is vette azt, hiszen tudta, hogy ezzel finom és különleges fricskát sikerül mérnie Frigyesre.
Ettől a remek vételtől olyan kedvet kapott a műgyűjtéshez, hogy teljes információs hálózatot építtetett ki Európa-szerte, s így mérhetetlen mennyiségű értékes műkincset tudott megvásárolni. Nem egészen 30 év alatt 3996 festménnyel, több tízezres nagyságrendű grafikával felépítette Európa egyik legjelentősebb gyűjteményét. Nem válogatott, mindent megvásárolt, aminek rangja, neve volt, és neki hírnevet szerzett.
Külön érdekesség, hogy a történelem során a műgyűjtemények nem csekély részét a hadizsákmányok tették ki. Azonban Nagy Katalin kora legnevesebb kollekcióját vásárlások útján hozta létre, s ez az Ermitázsban található egyedülálló műgyűjtemény a cárnő legszebb és legkevésbé ellentmondásos hagyatéka, amit Oroszországra és a világra hagyott.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.