És mi csak állunk, nézzük azt a képet arról a világszépnek kikiáltott hajdani díváról, és nem értjük, hogy mit ettek rajta az emberek. Pedig csak pár apró részletet, dátumot és eseményt kell megismernünk ahhoz, hogy megértsük, hogy akkor és ott miért épp egy ilyen külső varázsolta el az embereket...
A II. világháború után visszatérhetett a hétköznapokba luxus, és a rég hiányolt férfi-női szerepek is újra divatba jöttek. A fiatalok bátran vállaltak gyereket, ezzel útjára indítva a baby boom generációt. A férfiak a frontról visszatérve újra munkába álltak, és fokozatosan emelkedő béreiknek köszönhetően már egyedül is el tudták tartani családjukat. Így a nők keresetére már nem volt szükség a háztartásban - a háziasszony lett az új nőideál. A fiatal leányok már a középiskolában, a háztartástan óra keretein belül elsajátíthatták, hogy miként tudnak majd "jó családból származó férjet fogni maguknak". Ehhez nélkülözhetetlen volt, hogy jól főzzenek, makulátlanul takarítsanak, műveltek és tanultak legyenek, ÉS lehetőleg befogják a szájukat.
A kozmetikai cégek és a divatipar hirdetései tudatosan olyan szlogeneket választottak, amelyekkel frusztrációt keltettek a nőkben - amit csak a termék megvásárlásával enyhíthettek. Sok reklám üzenete a következő volt: abban az esetben, ha nem az ő terméküket választod, a kutyának sem fogsz kelleni.
A magazinok mai szemmel nézve megdöbbentően rosszindulatú cikkekkel célozták a férjezett nőket. A Housekeeping Monthly 1955-ös májusi számának "Good Wife's Guide" (Útmutató jó feleségeknek) című bejegyzésében olyan tanácsokat olvashatunk, mely szerint:
Szépségikonok: Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Grace Kelly, Audrey Hepburn, Doris Day, Ava Gardner
Ajánlott filmek: Ének az esőben (1952), Római vakáció (1953), Van, aki forrón szereti (1959), Mona Lisa mosolya (2003)
Az előző évtized gyermekei felnőttek, és átvették az irányítást az élet minden területén. A fokozatosan erősödő gazdaság új munkahelyei versengtek a munkaerőért, így nem csupán pénze, de ereje is lett a fiatalságnak. A fogamzásgátló tabletta feltalálásával a társadalom felszabadulttá vált, már nem volt szükség a szerelem szárba szökkenése után azonnal házasodni vagy gyermeket vállalni.
A The Beatles iszonyatos nemzetközi népszerűségének köszönhetően felkapott lett az angol divat: 1964-ben Mary Quant jóvoltából megjelent a miniszoknya, -ruha és -kabátok. Divatbemutatóin előszeretettel dolgozott Vidal Sassoonnal, a kor híres fodrászával. Modern "ötpontos" hajvágási technikája egyszerű viselet volt a korábbi évek sok formázást igénylő frizuráihoz képest.
Eközben Amerikában a fiatalok a vietnami háború elleni tüntettek, és idővel ezeket az összejöveteleket fokozatosan zenés drogpartikká változtatták. A hippik hosszú hajukkal, farmernadrágjukkal és színes virágaikkal sajátos világot teremtettek, amelyben nem léteztek ideológiai vagy szexuális korlátok. Az 1969-ben tartott híres Woodstocki Fesztivál teljes kiteljesedést jelentett a sosem látott szabadságot képviselő tinédzsereknek.
Ajánlott filmek: Psycho (1960), Kleopátra (1963), Diploma előtt (1967), Rosemary gyermeke (1968), Mad Men (2007-2015)
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.