Egy nő értéke a férfiakhoz fűződő kapcsolatától függött, legyen az a férfi Isten, az apja vagy a férje. Emellett a feleség kinézete és viselkedése a férje állapotára reflektált, így mindent meg kellett tenniük annak érdekében, hogy egészségesek és szépek legyenek, hiszen nemcsak az ő hírnevük forgott kockán, hanem a férjeké is.
Az pedig, hogy megfeleljenek az akkori szépségideáloknak, sokszor igazán veszélyes feladat volt. Szőke haj, magas homlok, méregcseppek és piócák - íme a reneszánsz Olaszország legelvetemültebb szépségtrendjei.
A reneszánsz Olaszországban a szépség kizárólag a sápadt bőrt és a rózsás arcot jelentette. A nők pedig lényegében mindent bevállaltak annak érdekében, hogy megfeleljenek az elvárásoknak.
Társadalmi események előtt gyakori volt, hogy a nők piócát tettek a fülükre vagy az arcukra, hogy lecsapolják a vérüket. Sajnos ez a "life hack" nem volt kockázatmentes, és ha valaki túl sokszor élt vele, annak maradandó nyoma maradt az arcon. Ezeket a sérüléseket később kivágott szövetdarabokkal, például csillagokkal vagy holdakkal takarták el. A tehetősebb nők az arc pirosítására sáfrányt használtak, szemsminkjüket gyakran korom segítségével készítették el, szemöldöküket pedig csipeszekkel vékonyították.
Ebben a korszakban a szőke nő volt a szép nő, ezért a sötétebb tincsekkel megáldott hölgyek kénytelenek voltak kitalálni valamit, amivel világosíthatták a hajszínüket. Erre a célra sáfrányt, hagymahéjfestéket, timsót és ként használtak. Ezek az eszközök önmagukban nem értek sokat, így ha bármilyen hatást el szerettek volna élni, hosszú órákat kellett kint tölteniük a napon, hogy a hő aktiválja a világosító hatást.
A folyamat trükkös volt, mivel a sápadt arcbőr és a tűző nap eléggé összeférhetetlen volt. Ezért hosszú órákon keresztül ültek kint a forróságban, tetőtől-talpig nehéz ruhákba öltözve, nehogy megfogja a nap a bőrüket. A kalapoknak a tetejét levágták, így az arcuk is védve volt a napsugaraktól, de a hajukon dolgozhattak a furcsa a keverékek.
Ezek a szőkítési eljárások persze nem voltak tökéletesek, és a platinaszőkétől a répavörösig minden árnyalat előfordulhatott. Emellett a folyamat brutálisan károsította a hajat.
Továbbá a reneszánsz idején a széles, magas homlok számított szépnek. Akinek nem volt természetesen magas homloka, kénytelen volt kitépkedni a haját, hogy magasítsa a hajvonalát.
Az Atropa belladonnának is nevezett nadálytő bogyók kivonatából készült szemcseppek tágítják a pupillákat, lággyá és csábítóvá varázsolják a tekintetet, pont úgy, amikor egy romantikus regényben valakinek "elsötétül a szeme a vágytól". Nem meglepő, hogy a reneszánsz Itáliában hatalmas népszerűségnek örvendett ez a szemcsepp, és a sötéten csillogó szem maga volt a szépség csúcsa.
Természetesen ezeknek a szemcseppeknek a használata közel sem volt veszélytelen. Azonnali és biztos reakcióként elmosódott látást és a fókuszálásra való képtelenséget eredményezte. A belladonna tartós használata pedig látástorzulást és vakságot is okozhatott. Emellett pedig a pulzusszámot is jócskán megnövelte. A belladonna szájon át való fogyasztása akár halálhoz is vezethet.
Bár most úgy tűnhet, a reneszánsz idejében teljesen elment az emberek esze, fontos megemlíteni, hogy a belladonnát még ma is használják. Bizonyos szemcseppek fontos összetevője, különösen azoké, amelyeket szemvizsgálatok során a pupilla tágítására használnak. Persze csak nagyon kis mennyiségben használják, és minden esetben ellenőrzött körülmények között.
Nyitókép: Photo Josse / Leemage via AFP
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.