Elizabeth Taylor életútját nyolc házasság és két Oscar is tarkítja

Gyerekkoromban imádtam Elizabeth Taylort. Ő volt az első amerikai színésznő, akire határozottan emlékszem, és akit áhítattal néztem az akkor még újdonságnak számító külföldi csatornákon. Magával ragadott a szépsége és úgy az egész lénye, így bár semmit nem értettem az angol és német nyelvű dialógusokból, rendületlenül ott ültem és csodáltam Liz Taylort.

Elizabeth Taylor gyerekszínészként kezdte pályáját, ám karrierje olyan magasságokba szárnyalt, amely meghozta számára a siker és a gazdagság mellett a halhatatlanságot is. Igazi hollywoodi sztár volt, akinek nem csupán szépsége számított legendásnak, de bizony szerelmi élete is. Liz nyolcszor ment férjhez - ebből pedig kétszer is Richard Burton felesége lett -, házasságaiból pedig összesen négy gyermeke született. Kétszer kapta meg az Oscar-díjat az Amerikai Filmintézet pedig beválasztotta minden idők tíz legnagyobb női színészlegendája közé.

Kleopátra

Nem tudom pontosan, hogy miben is láttam először Elizabeth Taylort – talán az Elefántjáratban -, de arra kristálytisztán emlékszem, hogy a Kleopátrában tett rám igazán nagy hatást. Biztosan az is közrejátszott ebben, hogy lenyűgöz az egyiptomi kultúra, meg persze az, hogy a film maga is sikerre termett és mind a maga idejében imádták a nézők, mind – szerintem – a mai napig egy olyan alkotás, amelyet szívesen néznek meg az emberek.A cselekmény valószínűleg senkinek sem rejtély, hiszen a cím magáért beszél: Kleopátra. A gigantikus díszletek és exkluzív jelmezek között két szerelmi történet bontakozik ki – először Kleopátra és Caesar viszonya, majd Kleopátra és Antonius szerelme – miközben bepillantást nyerhetünk Egyiptom és Róma kapcsolatába is. A 243 perces, minden szempontból, monumentális alkotás 44 millió dollárból készült el, így előkelő helyet foglal el a legdrágább költségvetésű filmek listáján, Taylor pedig a maga 1 millió dolláros honoráriumával az első olyan színész volt, aki ilyen hatalmas összeget vihetett haza a munkájáért.
A film szerintem szuper, bár biztosan akadnak olyanok, akik eret vágnak a '60-as évek stílusától, valamint egy négyórás filmtől, én azonban továbbra is szeretem.

Forrás: ZUMAPRESS.com/© 1963 by 20TH CENTURY FOX/A90

Macska a forró bádogtetőn

Egy másik kedvencem a Macska a forró bádogtetőn, amely egészen más típusú film, mint az imént említett Kleopátra. A Tennessee Williams Pulitzer-díjas drámája alapján készült alkotás az emberi képmutatást, a hazugságokat és a szeretet utáni sóvárgást ábrázolja mesteri módon. Taylor itt Paul Newman, az egykor ünnepelt sportoló feleségét alakítja, aki kétségbeesetten küzd alkoholista férje szerelméért. A történet azonban nem ilyen egyszerű, mert a haldokló házasság mellett bepillantást nyerhetünk egy déli család életébe is, amelyet átsző a színlelés, az áltatás és persze az érzelmi sterilitás. A közöny nem csupán Bricket, a férjet jellemzi, de megjelenik apa-fiú viszonylatban is. Ettől a filmtől senki ne várjon - a szó szokásos értelmében vett - mozgalmas jeleneteket, körömrágós izgalmakat, bár szerintem a lelki vívódások, a rejtett mondanivalók és az érzelmi hullámvasút éppen olyan érdekfeszítővé teszik ezt a filmet, mint egy másikat néhány látványos snitt.
Szerintem szuper alkotás egy olyan estére, amikor egy kissé elmélázós, borúsabb hangulatban ülünk le filmet nézni.

Forrás: AFP

Az óriás

A harmadik film egy igazi amerikai klasszikus, amelyben Elizabeth Taylor mellett James Dean is játszik. A történet egy gazdag texasi birtokoscsalád történetét meséli el. A generációkon átívelő story első fele Leslie (Litz Taylor) és férje, Bick (Rock Hudson) szerelmét és házasságuk első éveit öleli fel, valamint bemutatja Jettet (James Dean) és magát a texasi életformát. Itt betekintést nyerhetünk egy fiatalkori szerelembe, a fehérek és mexikóiak között szembetűnő (faji) kontrasztokra, ahogyan a szegény és gazdag emberek közötti ellentétek is feltűnnek. A szegény fiúból, Jettből végül gazdag férfi válik, a két család – a régi marhatenyésztéssel foglalkozó família és az újgazdag olajmágnás – mégsem értik meg a hangot egymással. A film második részében Leslie és Bick gyerekeinek sorsát követhetjük nyomon. "Az óriás" meglátásom szerint, nem fogja elnyerni mindenki tetszését.
Egyrészt a maga 195 percével nagyon hosszú – igaz a Kleopátra ennél is hosszabb volt – és nincsenek benne olyan fordulatok, amelyek igazán izgalmassá tennék, abban az értelemben, amit ma izgalomnak nevezünk. Pont a napokban néztem újra és a férjem képtelen volt leülni mellém, másnap pedig csak annyit kérdezett: Miről szólt? S valóban, a film cselekményét 2-3 mondatban össze tudtam foglalni. Mert itt nem ez a lényeg!
Ezt a filmet azoknak ajánlom, akik el akarnak merülni egy korszakban, szinte érezni akarják Texas poros levegőjét, látni egy család életét, hatalmas drámák és óriási fordulatok nélkül – úgy, ahogyan a legtöbb ember élete is zajlik.

Forrás: AFP

+1 Esőerdő megye

A végére pedig egy olyan filmet hagytam, amelyet nem láttam, de lázasan kutatom, hol és hogyan tudnám megnézni. Ez pedig az Elfújta a szél hangulatú Esőerdő megye vagy Fűzfák földje – mindkét fordításban láttam már a címet, amely eredetileg a Raintree Country nevet viseli. Míg az előző három alkotás szerintem viszonylag ismert, addig ez a film szerintem egy olyan mű, amelyet kevesen láttak. Először is azzal kezdeném, hogy akárcsak az egyiptomi kultúra az Észak és Dél háborúja is kifejezetten az érdeklődési körömbe tartozik. Ennek oka biztosan a romantikus Elfújta a szélben keresendő, amelyet a mai napig nagyon szeretek. Az Esőerdő megye szintén ezt az időszakot mutatja be egy nagyszabású dráma keretein belül. Nagyon kíváncsi lennék, hogy Susanna Drake, az elkényeztetett déli szépség, miképp próbálja elcsábítani kiszemeltjét a polgárháborús időszakban...
Aki tudja, honnan tudnám letölteni a filmet, az írja meg nekem kommentben a SHE kibeszélő csoportjában a poszt alatt.

Forrás: AFP

Képek: AFP

    Ezek is érdekelhetnek