Mit érdemes tudni a cukorról?

A cukor ma már a mindennapi életünk része, és azzal is tisztában vagyunk, hogy nagymértékű fogyasztása nem tesz jót az egészségünknek. De nem volt ez mindig így.

 

A cukor világhódítása

A cukor meghódította, sőt, ha engem kérdeztek, kis híján le is igázta az emberiséget. A nagy hódítók sem állhattak ellen neki. Nagy Sándor időszámításunk előtt 325-ben ismerkedett meg a cukornáddal, és meglepődve állapította meg, hogy a keleti világban létezik olyan méz, melynek készítéséhez nem kellenek méhek. A perzsák ekkor már több, mint egy évszázada készítettek cukrot, sőt, a süvegcukrot is ők találták fel.

A következő évszázadokban a cukor bejárta a világot. Európában luxuscikk lett, a 15. századi Londonban 5 dollárt kértek egy kanálnyi édes finomságért. 1747-ben egy gyógyszerész rájött, hogy egyes répafajtákban ugyanaz a cukor található, mint a cukornádban. Tanítványa, Franz Karl Achard ennél is továbbment: felfedezte a finomítás folyamatát, így megalakult az első répacukor-feldolgozó gyár.

Instant öröm

A cukor könnyen elérhető örömforrássá vált az emberek számára. A gyanúja sem merült fel, hogy káros hatásai lehetnek. Az 1900-as évek elején az egészségügyi hatóságok kifejezetten ajánlották a fogyasztását. Úgy vélték, önmagában még elhízást sem okoz (akkoriban minden magában fogyasztott táplálékról így gondolták).

Forrás: Shutterstock

Aztán jött a felismerés

Bár a cukor már 100 évvel ezelőtt is a háziasszonyok rendelkezésére állt, használata mégsem volt olyan gyakori, mint manapság. Legfeljebb ünnepek során került házi sütemény az asztalra, vagy heti egyszer, a vasárnapi ebéd után. A világ és életmódunk azonban változott. Ma elég beugrani a boltba, ahol több méter hosszú édességes polc csábítgat.

Az egészségügyben szerencsére felfigyeltek rá, hogy a cukor terjedésével bizonyos betegségek gyakoribbá váltak. Így már más szemmel kezdtek el tekinteni rá.

Lássunk néhány, a túlzott cukorfogyasztáshoz kapcsolódó egészségügyi problémát:

Cukorbetegség

Hasnyálmirigyünk állítólag körülbelül ötszáz évre van kalibrálva, túl sok cukor bevitelével azonban az emberek képesek negyven-ötven év alatt elhasználni! Ilyenkor ez a szervünk voltaképpen folyamatosan "túlórázik", hogy megfelelő mennyiségű inzulint termelhessen a vércukor szintjének szabályozásához.

Forrás: Shutterstock

Szívbetegség

Kutatók egy csoportja összefüggést talált a hozzáadott cukor mennyisége és a szívbetegségek kockázata között. A kísérletek során amint a cukorbevitel megnőtt, a "jó" koleszterin szintje lecsökkent.

Figyelemmel a fenti eredményre, az Amerikai Szív Szövetség jelenlegi javaslata, hogy a napi hozzáadott cukrok bevitele ne haladja meg a 25 grammot. Ez másfél teáskanálnyi adag egy átlagos felnőtt esetében. A napi "legális" adag tehát két dl kólával fedezhető (!).

Rák

A kutatási eredmények megerősítették, hogy a feldolgozott cukor vezető ok a rákos daganatok kialakulásában és terjedésében. Ezért is érdemes odafigyelni mennyit fogyasztunk belőle.

Akkor együk, vagy ne együk?

Ha napi étkezésünkből száműzzük a cukros ételeket, italokat, sokat teszünk magunkért és családunkért. Ráadásul gyermekeinknek is ezt a mintát adjuk tovább. Kis áldozat ez cserébe egy egészségesebb életért!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?