Nő rendezi az év legnőcisebb filmjét, a Tékasztorikat!

Te is egy kezeden meg tudod számolni, hány rendezőnőt ismersz? Esélyegyenlőség ide, feminizmus oda, vannak szakmák, ahol még mindig fehér hollónak számítanak a nők. Ezért is esett le az állunk, hogy Bihari Viki első filmjének társrendezője nem más, mint Czupi Kála, aki - mint a neve is mutatja - a legkevésbé sem férfi. ;)

SHE: Február 14-én, Valentin-napon kerül mozikba egy új magyar vígjáték, a Tékasztorik, főbb szerepekben Csuja Imrével, Görbe Nórával és Bihari Vikivel. Ennek az alkotásnak Te vagy az egyik rendezője. Hogyan tud érvényesülni egy nő egy ilyen férfias szakmában, mint a rendezés?  

Forrás: Balázs Arnold

Kála: Szerencsém volt, mert a forgatáson túlnyomó részt egy színészi végzettséggel nem rendelkező, de zsigerből végtelenül tehetséges emberrel (Bihari Viki) dolgozhattam. És részéről egyáltalán nem tapasztaltam, hogy bármilyen hátrányban lennék, mint nő, vagy ismeretlen rendező. Képzett színészt ritkán látok olyan alázattal dolgozni a kamera előtt, mint őt, az "amatőrt". A képzett színészeknek általában eléggé kiforrott színészi virtusa/egyénisége van, amit, gondolom, a rutin hoz magával. És ez szerintem amennyire előny, annyira hátrány is lehet! Pláne, ha egy ismeretlen rendezővel állnak szemben, aki még lány is, és 3 perce még azt látták, hogy a szereplők ruháit vasalja. :) A szűkös költségvetés miatt ezen a forgatáson a stáb legtöbb tagjának több titulusa is volt. Így rendezőként én sem lehettem csak rendező, és az ember tekintélyének ez persze nem tesz jót a színészek szemében.

Amúgy Csuja Imrétől féltem leginkább. El sem tudtam képzelni, hogyan merjek neki bármilyen instrukciót mondani? Érdekes módon, számomra ő lett a legkellemesebb meglepetés emberileg, mert szakmai sikeressége ellenére sem vitt magával semmilyen attitűdöt a forgatásra.

SHE: Ez az első filmed, vagy vannak korábbi élmények, tapasztalatok is?

Kála: Rendeztem már reklámfilmeket és videoklipeket, de fikciós műfajban Csabával (Martin Csaba, a film társrendezője) közösen sem ez az első rendezésünk. Pár éve egy angol nyelvű sorozat 3 pilot epizódját készítettük közösen, aminek sajnos még mindig nem találtuk meg a platformját. De tulajdonképpen ez az első filmes rendezésem.

Forrás:GrafPictures/ Belléncs Era

Ennek ellenére Csabával sokszor beszéltük: még mindig nem használnánk magunkra az "elsőfilmes rendező" titulust. Majd akkor, amikor végre úgy készíthetünk egy filmet, hogy nem no-budget, hanem minimum low-budget, és a rendezői fantáziánknak nem szab határt például a kameramozgató eszközök vagy az objektívek hiánya -, hogy a többi korlátot ne is említsem! Itthon low-budget nagyjátékfilmről, ha jól tudom, 150 millióig beszélnek. Így ez a film, a maga kevesebb, mint 10 milliós büdzséjével inkább a no-budget kategóriába tartozik. Ennyiből mások kisjátékfilmet készítenek.

SHE: Mesélj kicsit a forgatásról!

Kála: A szűk költségvetés ellenére nagyon élveztem. Tudom, hogy Magyarországon utálják, ha ilyet mond az ember. De büszke vagyok magunkra és a teljes stábra mindazért, amit ilyen körülmények között összehoztunk! Itt mindenkinek sokszorosan oda kellett tennie magát! Kimerítő volt úgy dolgozni, hogy Csaba és én is több, mint 10 ember feladatait láttuk el, és nem tudtunk úgy belemélyedni a rendezésbe, ahogy szerettünk volna. Így különösen jól jött, hogy ketten voltunk. De gyakran úgy éreztük: még így is kevesen!

Plusz a forgatás meghatározó élménye számomra maga Viki volt. Ő a szememben a profi színész kategóriába tartozik, még akkor is, ha teljesen kezdő. :) Én most a profi alatt a természetességet értem, ami szerintem nem tanulható. Amerikában bevett szokás, hogy humoristákat színészként is használnak, és Viki bebizonyította: nem véletlenül!

Szerintem a viccesség alapfeltétele: legyél hiteles! És ha egy stand-up rutinban ezt meg tudod valósítani, akkor valószínűleg a filmben is működni fogsz.

Forrás: GrafPictures/ Belléncs Era

SHE: Mi lehet az oka, hogy nagyon kevés női rendező fut be nemcsak Magyarországon, hanem világszerte?

Kála: Valószínűleg eleve kevesebb női rendező van. Nagyon összetett kérdés, és csak tippelni tudnék: miért van ez így? Talán, mert a nők nagy általánosságban lágyabb lények, és nem annyira mozgatja őket az, hogy vezetők/főnökök legyenek, vagy olyan státuszban tündököljenek, ami hatalmat feltételez? Vagy eleve jobban szeretünk a részletekben elmerülni, mint végigvezényelni és összefogni egy nagy egészet? Nem tudom.

Néha azt gondolom, hogy ez a lágyság egyrészről programozott minőségünk is. A kislányok nem rendezőnőket, gazdag főnöknőket vagy női feltalálókat látnak a címlapokon, mint a sikeres nő megtestesülése, így ritkábban vágynak ilyen szerepbe. Minket arra programozott a média, hogy a nőiesség egyenlő a lágysággal és a szépséggel, a fontos pozíciókat meg majd betöltik a férfiak. Persze szerencsére változik a világ. Egyre inkább felismerik, hogy az olyan nőies tulajdonságok, mint a nagyobb empátia és érzelem-központúság nem gyengeség, hanem egy olyan minőség, amire szüksége lenne a világnak a legfontosabb posztokban is, ahhoz, hogy jobb hellyé váljon a föld!

SHE: Akkor nem is kiskori álmod volt a rendezés, hanem felnőtt korodban jött? Mi akartál lenni "gyárilag"?

Kála: A rendező-lét nem volt kifejezett vágyam. Rengeteget dolgoztunk együtt Csabával, akit eleinte csak figyeltem, aztán az évek során ez rendezői partnerséggé alakult.

Forrás: GrafPictures/ Belléncs Era

Kiskoromban amúgy érdekelt a színészet, meg is kaptam az iskolai színdarab főszerepét. Hónapokig gyakoroltunk, de a bemutató napján szó szerint belebetegedtem a félelembe, hogy ki kell állnom az egész iskola elé. 40 fokos lázam lett, a színdarabot lefújták, és vagy 20 ember több hónapnyi munkáját vágtam tönkre. Még azóta is lelkiismeret-furdalásom van a dolog miatt. Szóval hamar rájöttem: ezt nem nekem találták ki, és egy introvertáltabb művészeti ágban, a grafikában mélyedtem el. Több, mint 8 évig dolgoztam art direktorként és grafikusként.

SHE: Mi a következő filmes terved?

Kála: Szeretnék idén egyedüli rendezőként leforgatni egy angol nyelvű kisfilmet. Addig nem fognak komolyan venni ebben a szerepben, amíg nem látnak önállóan dolgozni.

SHE: Ha egy barátnőd lépne hozzád hasonló pályára, mit javasolnál neki, mikre figyeljen a legjobban?

Kála: Mindenki más. Így lehet, ami nekem nehézség, és problémát jelent, az neki semmiség. Ráadásul minden forgatás különbözik, nagyon függ az élmény attól, kikkel és milyen körülmények között kell együtt dolgozni, mennyire tudtok egymásra hangolódni? Persze rengeteg általános szabály is van, amire oda kell figyelni, de a személyes megtapasztalás és tanulás erejében hiszek, nem a tanácsokban!

 Nyitókép: GrafPictures/ Belléncs Era

    Ezt olvastad már?