Szinte minden lány szeret vásárolni, és az újonnan beszerzett ruhadarabokban megjelenni valahol. Én sem vagyok ezzel másként, órákat el tudok tölteni a plázákban, és ilyenkor rendszerint be is szerzek néhány új szerkót vagy kiegészítőt. A vásárlás mögött van valami, ami minket nőket nagyon vonz. Jómagam a legtöbb pénzemet ruhákra, táskákra, kiegészítőkre költöm, és boldoggá tesz, ha shoppingolhatok.
A párom elől pedig rejtegetnem kell a megvásárolt ruhadarabokat. Ha rendelek valamit már direkt a munkahelyemre kérem a szállítását, és mikor hazaviszem elrejtem, hogy ne lássa, mert tuti kiakadna azon, mit vettem már megint.
Ha a nőknek rossz kedvük van vásárolni mennek, ez nálam is rendszeres szokás. Ha összevesztem a pasimmal vagy munkahelyi gondjaim vannak, az első utam a bevásárlóközpontba vezet.
Ez vajon már függőség, s talán boltkóros vagyok?
Lássuk, mikor kell elkezdeni aggódni, mit jelent ez pontosan, és miért alakul ki:
A vásárlási mánia egy betegség
A vásárlási mániáról kevesen tudják, hogy egy betegség, amire ajánlott odafigyelni.
Nap mint nap reklámok tömege zúdul ránk, amik másról sem szólnak, mint, hogy mit vásárolj meg azért, hogy boldog légy. És természetesen senki nem szeretne lemaradni, Te is szeretnéd mindazt, ami másnak is van már. A fogyasztás tulajdonképpen a jólét egyik fő ismérve lett.
A vásárlási mánia egyáltalán nem újkeletű betegség. Már a 19. század elején is írtak róla, a huszadik század elején pedig mint pszichológiai rendellenességként definiálták.
Természetesen valamilyen szinten mindannyian szeretünk vásárolni, ám a „boltkór" kialakulásában a kamaszok igencsak veszélyeztetettek. Ráadásul a betegség gyakran valamilyen más pszichés zavarral társul: leggyakrabban valamilyen szorongásos, önértékelési vagy étkezési zavarral.
Normális vagy függő?
Vásárlási mániáról akkor beszélünk, mikor valaki vásárlással igyekszik levezetni a feszültségét, vagy jutalmazni magát, azzal sem törődve, hogy ennek esetleg negatív hatása van a közvetlen környezetében élőkre. Mint bármely más függőség esetében, ez is romboló hatással van az emberi kapcsolatokra, a pénzügyi helyzetre. A „boltkóros" azonban ennek ellenére sem tud lemondani szenvedélyéről, sőt, egyre inkább ebben lel vigaszt.
Mi is az a „boltkór"?
A „boltkóros" a vásárlást használja arra, hogy megszabaduljon a benne felgyűlt feszültségtől, negatív érzésektől, depressziójától, haragtól, önértékelési zavartól, esetleg unalomtól. Sajnos, a vásárlás okozta jóérzés nem tart sokáig, így a beteg röviddel pénztárcája kiürítése után már a következő vásárlást tervezgeti. Általában egyedül vásárolnak, ám van, aki az élvezet fokozása érdekében olyan társsal járja a boltokat, aki szintén örömét leli ebben az elfoglaltságban. Így kevésbé feltűnő saját függősége, míg a vásárolni nem szeretők mellett csak fokozódnak kellemetlen érzéseik, zavaruk.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.