Az autó amolyan úri huncutságnak tűnt, ami bizonyára hasznos évente kétszer, mikor a füleinken is szatyorral baktatunk hegymenetben piknikezni - de sosem gondoltam volna, hogy egy napon majd az életminőségemet fogja rontani az égető hiánya.
Szögezzük le az elején: nem voltam soha afféle biciklis, faölelő hippi (az ökolábnyomom miatt néha sül is a pofámról a bőr), egyszerűen csak adta magát a gyaloglás, mint a létező legegyszerűbb, legkényelmesebb opció. Később, mikor aztán már a fővárosban éltem, mindig a belváros szívében laktam: legfeljebb harminc perc alatt bárhová eljutottam villamossal, metróval, busszal, általában maximum két átszállással. Így legalább egy-egy sört is leküldhettem olykor, és a BKV-bérlet sem volt túl drága.
Aztán jött a kertvárosi lét, ahonnan óránként két busz visz a városba, de a végső célig még háromszor át kell szállni - valamint a fájó realitás, hogy este tizenegy után lehetetlen hazajutni a teleportálás képességének híján. Persze nem vagyok én vajból, még ez sem okozott gondot.
Becsülettel látogattam a barátaimat még úgy is, hogy másfél-két órát kellett zötykölődnöm, míg odaértem. Rendületlenül utaztam át fél napokat az ország másik végére három-négy átszállással, ha úgy hozta a szükség. Útközben olvasgattam, filmeket néztem, ekkorra időzítettem a fontos tárgyalásokat és baráti beszélgetéseket, egyszóval sosem volt okom panaszra, mindig jól eltelt az idő.
A kisgyerekes élet viszont alapvető változásokat hozott, amelyekre korábban álmomban sem gondoltam. Míg korábban vígan bejártam fél Európát egy ötven literes hátizsákkal, babával elindulni már a táska méretét illetően is nehezebb vállalkozás volt: babakocsi, hordozóeszköz, takaró, váltóruha, réteges öltözködés, pelenka, popsitörlő, játékok, játszószőnyeg, úszógumi, utazóágy, textilpelusok és a többi - a sor végeláthatatlanul bővül. Pedig mi még a fapados szülői vonalat vittük, légzésfigyelőnk és bébiőrünk sem volt soha.
A csomagmennyiség mellett az infrastruktúra hiánya is nehézkessé teszi a szabad mozgást. Hat kilométerre éltünk Budapest legnagyobb víztározójától, a gyönyörű Naplás-tótól. Azelőtt heti kétszer-háromszor kirándultunk arrafelé, de az elmúlt másfél évben csupán kétszer céloztunk meg a tóparti kis tisztást.
Tömegközlekedéssel lehetetlen odajutni, ráadásul semmilyen vendéglátóegység vagy melegedő nincs ott, márpedig két-három óra alatt már szükség van peluscserére és etetésre. Így kizárólag kellemes, 20-22 fokos időben, napközben indulhattunk el. Igen, napközben.
A harmadik fontos tényező az időfaktor, hiszen a csemete és az alvásigénye, illetve annak pontos keretei - már ha lennének - érzékeny téma. Akinek nincs gyereke, hajlamos azt hinni, hogy ha álmos a gyerek, alszik... A valóságban azonban egyetlen kisded sem akar aludni, hanem alkalmasint több órás körtánc előzi meg a pillanatot, mire végre már békében elnyugszik.
Komoly rutin, sok szerencse és tekintélyes mennyiségű türelem kell ahhoz, hogy eltaláljuk, amikor már kellőképp fáradt a ceremóniához, de még nem túl fáradt ahhoz, hogy túlpörögjön. Ha ilyenkor még két óra BKV is van a képletben, az esélyek olyan rosszak, hogy elindulni sem érdemes - és akkor még nem beszéltünk a kirándulás és szórakozás előtti-utáni pokoli Volán- és MÁV-járatokról.
Mindennek fényében eljött a pont, amikor ráébredtem, hogy kertvárosban, kisgyerekkel (pláne, hogy a gyerekszámunk hétvégente duplázódik), vidéken élő rokonsággal voltaképpen képtelenség úgy élni, hogy időnként ne zötykölődne saját guruló alkalmatosság a fenekem alatt.
Jövőre erőt veszek magamon, és - heveny diszkalkuliámmal dacolva - jogsit szerzek. Merthogy mi, akik "diszlexiások vagyunk matekból", vagyis diszkalkuliával küzdünk, az átlagnál nehezebben tájékozódunk, és a térképen éppúgy elveszünk, mint a saját gardróbunkban, ezért nem szívesen ülünk volán mögé.
Ám a muszáj nagy úr. Márpedig, ha belőlem sofőrt csinál a sors, akkor aztán a világon bármi lehetséges...
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.