Zero Couture: Fenntarthatóság nélkül bealkonyul a divatnak!

Két fekete koporsóval temették el a jövőnket szimbolikusan az ExtinctionRebellion aktivistái a londoni divathéten. A céljuk, hogy beszüntessék a világ egyik legnagyobb show-ját, ugyan nem valósult meg, de legalább felhívták a figyelmet egy fontos kérdésre.

Arra, hogy mekkora egy divatbemutató ökológiai lábnyoma...

Lehet fenntartható a divat?

A fokozódó klímakrízis hatására egyre többen teszik fel a kérdést: mennyi hulladékot termel egy 15 perces bemutató, amelyet hónapok óta szerveznek?

Az ENSZ tanulmánya szerint a divatipar felel az összes károsanyag-kibocsátás 10 százalékáért, a vízszennyezés 20 százalékáért, és több energiát emészt fel, mint a légiközlekedés és tengeri hajózás együttvéve (!). Mindez csak azért, hogy mindig valami újat viseljünk.

Az iparág nagyban függ a gyapot termelésétől is (abból készül a pamut), aminek óriási a vízigénye és imádják a kártevők, tehát rengeteg rovarölő szert felhasználnak a termelés során. Ruháink többsége szűz forrásból származik, ráadásul az újonnan szerzett darabok egyre hamarabb válnak hulladékká. Ha nem történik drasztikus változás, harminc év múlva a textiliparra mutogathatunk, mint a károsanyag-kibocsátás negyedéért felelős ágazatra.

Meg persze rád, akinek minden télen új kabát kell. Három havonta pedig 4-5 új felső. Meg egy Dior táska, olyan, amilyet a legújabb kollekcióban láttál. Ha pedig túl drága, irány valamelyik fast fashion lánc, ahol a próbafülke riasztó fényében megállapítod: majdnem olyan, mint a kifutón látott darab.

Forrás: Shutterstock

 

Aki látta a Fendi három évvel ezelőtti bemutatóját Rómában, sosem felejti el az élményt. Amikor a modellek átvonultak a Trevi-kút vizén, megszületett a történelem és luxus varázslatos keveréke... Nehéz elképzelni, hogy az Insta-elit a grönlandi jégmezők olvadása miatt óbégat egy ilyen rendezvény szünetében - de azóta sok minden változott. Az amazonasi tűzvész után újra fókuszba került a fenntartható divat, sőt, a francia elnök egy gazdasági csúcstalálkozón aláíratta az erről szóló egyezményt is néhány nagy divatházzal.

Jöhet az algakosztüm!

A teljes képhez ugyanakkor hozzátartozik, hogy ami a környezetvédőknek a túlfogyasztás parádéja, az a feltörekvő dizájnereknek életük lehetősége. A divatházak azzal érvelnek az ökolábnyommal kapcsolatos vitában, hogy a digitális és közösségi média fejlődésével különösen fontos, hogy a divat is rezonáljon a világra. Hiszen az új platformok megjelenésével nem hatszáz, hanem hatszázezer embert érnek el az egyébként álló ovációval fogadott show-k. Ráadásul az új generáció tisztában van a klímaválsággal és tudja, hogyan kell újrahasznosítani. Ismeri a zöld energia fogalmát, és nem rest megvizsgálni a beszerzési lánc forrásait.

Van olyan tervező, aki már most is óceáni hulladékkal dolgozik, így talán nem reménytelen a rendszerszintű változás, de lássuk be: az haute couture nem kampányolhat csíkokra szelt PET palackokkal. A szemlélet azonban formálható. Az egyre gyorsabban megjelenő kollekciók helyét a valóban ökotudatos, minőségi daraboknak kell átvennie.

Szóval, mielőtt elkezdenél gyűjteni IrinaShayk részére a munkanélküli alapba, kezdetnek elég, ha kihagyod a kupon napokat.

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?