A módszer ellenzői gyakran érvelnek olyanokkal, mint például, hogy: " Az intézmény problémás gyerekeknek való, akik egy sima iskolában nem állják meg a helyüket", "Itt olvasás helyett kosárfonást tanulnak - ami nem jó semmire." "A szülők pedig tutira egytől egyig lenvászon zsákruhás ökoanyuk, akik kinéznek maguk közül, ha kakaóscsigával eteted a gyereket, vagy ha szőrteleníted a lábad."
Pedig a Waldorf-pedagógia egyszerűen csak egy gyermekközpontú oktatási rendszert jelent, ahol mindenkit saját magához képest fejlesztenek, nem pedig egy általános, személytelen mérce szerint.
És hogy miért is jó ez?
Mivel mindenki vallási és egyéb meggyőződését - például eltérő nemzeti, kulturális sajátosságát - tiszteletben tartják, ezért valóban csak a világra nyitott szülőknek javasolt. A szülői közösség elég színes: ugyanúgy van szakmunkás, mint diplomás, fizikai vagy szellemi munkát végző szülő.
A Waldorf intézményeiben hisznek abban, hogy minden ember egyformán értékes, és ezt igyekeznek minden ott tanuló gyermekben is tudatosítani. Míg egy hagyományos iskolában gyakoribb lehet a kiközösítés, és egy-egy gyengébb teljesítmény is képes összetörni a gyerek önbizalmát, itt igyekeznek önbizalommal és magabiztossággal felvértezni az ott tanulókat.
Ha emlékszel még rá, hogy milyen kínkeserves volt az ebéd utáni kajakómában nyitott szemmel végigülni egy bonyolultabb matek- vagy fizikaórát, akkor te is érted, hogy mi a baj a hagyományos órarendekkel. Az emberek általában reggel a legfogékonyabbak, emiatt az összetett, nagy odafigyelést igénylő órákat, Waldorf-módszerek szerint, reggel és délelőtt tartják meg.
A fő tantárgyak úgy vannak beosztva, hogy 45 perces, heti több alkalmas szétszabdalás helyett a gyerekek akár több hétre kiterjesztve foglalkoznak egy-egy témakörrel. Mert így könnyebben megértik a nagyobb összefüggéseket is.
A Waldorf-iskolákban a felsőoktatási felvételikhez szükséges jegyeken kívül nincsenek osztályzatok. Félévente, évente egy teljesen személyre szabott értékelést kapnak a gyerekek. A szülőket persze folyamatosan tájékoztatják a gyermek fejlődéséről. Az osztályzatmentes oktatás egyáltalán nem azt jelenti, hogy most akkor nincs is értékelés.
A 13. évfolyam itt is az érettségire és a felvételikre való felkészülésről szól. És ha belegondolunk, a hagyományos iskolában is csak az utolsó év szólt kizárólag erről. A Waldorfos diákok ugyanannyi eséllyel kerülnek be a felsőoktatásba, mint a hagyományos iskolába járó társaik.
Egy összehasonlító elemzés szerint a Waldorfos gyerekek szívesebben járnak iskolába, és sokkal pozitívabb a hozzáállásuk a tananyaghoz is. Átlagban több tantárgyat szeretnek. Ennek a titka a játékos oktatás, ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy gyengébb színvonalú lenne.
Valljuk be, van benne valami! Együtt, csapatban könnyebb megtanulni egy képletet vagy verset, mint otthon este hétkor a tankönyv fölött görnyedve és a másnapi osztályzaton stresszelve. A módszer magolás helyett inkább gondolkodni tanít, és arra, hogy a tanulás valójában nem nyűg, hanem klassz dolog.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.