Kirúgtak a munkahelyemről, pedig azt hittem, jól dolgozom!

Már hatodik hónapja dolgoztam egy családi vállalkozásnál, és épp két ünnep között ügyeltem, amikor a cég ügyvezetője meglátott a folyosón és behívott magához. Nem sejtettem, mit akar, hiszen úgy éreztem, minden rendben van.

Egyszer sem kaptam rossz visszajelzést (bár valójában jót sem), egy "ejnyebejnyét" leszámítva, amikor a tűsarkúm beleakadt a szőnyeg rojtjába, és az ügyvezető asszonyság ajtaja előtt sikerült hasra esnem ("Ez itt nem illő" - mondta...).

Hiába méltatta a férj kedves, dörmögő hangon, hogy immár ennyi ideje szálltam be a családi hajóba ("Kedvesem, hány hónapja is? Ó, már a hatodik, ez dicséretes!"), a lelkem mélyén már éreztem, hogy valami nem stimmel. Hasztalan a mézeskalács illat, meg az ünnepi hangulat rózsaszín utóhatása, valamire készül, és nem az előléptetésemre... Így is lett. Kirúgott. Minden magyarázat nélkül. Azaz annyit mondott, hogy az ügyvezető hölgynek nem vagyok szimpatikus. Ezzel együtt azért kedves hangon boldog új évet kívánt...

Azóta eltelt jó pár év, és én sok mindent megértettem. Többek között azt is, hogy egy munkahelyen őszintének kell lenni az első pillanattól kezdve - mindkét oldalról. Hiszen nemcsak a bekerülés a lényeg - vagy céges oldalról egy jó szakember megszerzése -, hanem bizony a megmaradás/a dolgozó megtartása is.

Új munkahelyen vagy szakterületen nagyon fontos az önreflexió, azaz, hogy pontosan lássam a hiányosságaimat, fejlesztendő készségeimet, képességeimet - de lássam az értékeimet is. Ha sokat számít nekem a visszajelzés, akkor ezt kommunikálnom kell a vezető felé is. Hiszen minden ember más alappal rendelkezik, más az értékmérője önmagával szemben, így ezeket jobb az elején tisztázni - nehogy azon múljon egy hosszú távú kapcsolat, hogy nem merünk beszélni az igényeinkről, elvárásainkról.

Forrás: Shutterstock

Én például gyerekkoromban sokat hallottam otthon, hogy fogadjak szót, különben nem kapok meg valamit - de elismerő szavakkal vagy dicsérettel sosem illettek. Ennek tudatában alakítottam ki az önértékelésemet: ha nem kapok rossz szót, az számomra gyakorlatilag dicséretnek számít. Éppen ezért fontos, hogy egy új helyen visszajelzést kapjak arról, egyeznek-e az elképzeléseink. Így egy munkahely önismeret és önfejlesztés szempontjábol is remek gyakorlóterep.

Véleményem szerint minden cégnél alkalmazni kéne a multiknál használt fogásokat, mint például a tréningek, coaching, mentoring (belső vállalati tanácsadó), vagy akár a stresszoldó kezelések is. Hiszen az emberek többsége az ideje nagy részét a munkahelyén tölti, majd a nap hátralévő felében annak a stressznek az oldására törekszik, amit "melóból" hazavisz...

Igaz, a munkahely nem wellness központ - de mégis mi volna, ha mindenki jól érezné magát ott is? Ehhez pedig fontosak az értékelések, visszajelzések, illetve a lehetőség, hogy fejlődhess abban, amit csinálsz.

Sokszor a külső elvárások, illetve a saját megfelelési vágyad miatt dolgozol egy adott helyen, még akkor is, ha az adott munka vagy munkakörülmény súlyosan csorbítja az önértékelésedet. Ez azonban hosszú távon kiégéshez vezethet, ezért muszáj tisztáznod magadban a motivációdat. Ha ez megvan, egyértelműen jelezd a munkáltató felé az elvárásaidat! Csak így tudsz ugyanis reális képet kapni arról, mennyire neked való az a hely, ahol épp dolgozol - illetve hogy te mennyire vagy odavaló... Hidd el, minél hamarabb jobb megtudni mindkettőt!

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?