

Ezért nézünk gyermeki csodálattal azokra, akik ezt a hitet biztosítani tudják nekünk - vagyis a bűvészekre. Vannak közöttük olyanok, akikre egész életünkben emlékszünk. Ha azt mondom, Gross Rezső? Ja, semmi? És ha azt mondom, Rodolfó? Na ugye, hogy emlékszel? Pedig a két személy egy és ugyanaz, csak éppen utóbbi néven vált ismertté. Mentorától kapta a művésznevét, mert egy fellépésekor az akkori politikai helyzetben nem akarták a zsidó származására felhívni a figyelmet.
A "Mindig a kezemet figyeljék, mert csalok" emblematikus mondata máig itt csenghet a füledben. Sziporkázott a színpadon, bolondult érte a közönség, így nem is gondolnád, hogy eredetileg egy csendes, visszahúzódó józsefvárosi gyermek volt. Sikerének titka - a vitathatatlan tehetségén és szorgalmán túl - talán a közönséggel való közvetlen viszonya, sármos megjelenése, szellemessége és úriembersége volt.

Miből lett a cserebogár?
Kamaszfiúként hőstettet hajtott végre, mely aztán az ő életét is megváltoztatta. Egy fuldokló kínai gyöngyárus után ugrott a Dunába, és kimentette. A bajba jutott férfi hálából két trükköt is megtanított neki, melyekkel már másnap szórakoztatta az utcán a járókelőket.
Előadása közben felfigyelt rá egy elegáns úr, aki nem akarta elhinni, hogy mindezt a tudást még csak tegnap sajátította el. Rezső szerencséjét az is bizonyítja, hogy a férfi nem volt más, mint a híres színész, Ódry Árpád testvére, Ódry Zuárd - a Magyar Amatőr Mágusok Egyesületének vezetőségi tagja. Aki másnap estére magához is hívatta, és miután meggyőződött Rezső tehetségéről, kitaníttatta - így a szegény fiúból kitűnő bűvész lett.
Példás volt a szorgalma, de férjként is sokan követhetnék őt. Bár feleségét, Olgát már 17 évesen ismerte, sosem esett kísértésbe mással - pedig akadhatott ezer és ezer lehetőség a mulatók világában, ahol fellépett.
Az 1930-as években olyan nagy művészekkel szórakoztatta a közönséget, mint a két Latabár, Feleki Kamill vagy Alfonzó. Néhány trükkje, melyek már a védjegyévé váltak, videón is fennmaradtak az utókor számára. Ilyen volt például az ujjlevágós trükk, a fakír trükk, a zsilettpenge lenyelése, a színpadi tolvajlás. És bár mindenki imádta, ő sosem akart a középpontban lenni, megtartotta eredeti visszahúzódó természetét, a színpadon azonban kinyílt.
Nem félt, hogy felülmúlhatják, így megosztotta másokkal is a trükkjeinek titkát. Talán még vannak olyanok, akik ma is őrizgetik a Rodolfó bűvésztáskájukat, illetve a bűvész könyvét. Sokan igyekeztek megtanulni belőle a trükköket és próbálták elbűvölni a szomszédokat vagy az utcabeli pajtásokat.
De vajon miért árulta el ezeket a trükköket? Nem tartott attól, hogy ezáltal bárki utánacsinálja majd azokat?
"Tudom, hogyan kell zongorázni. Le kell ütni a fehér meg a fekete billentyűket. Egyszerű. Azonban mégsem tudok zongorázni. Így van ez a bűvészmutatványokkal is. Nem elegendő, ha az ember ismeri egy-egy trükk megoldását. Sok-sok szorgalom, munka, gyakorlás szükséges a legegyszerűbbnek látszó mutatvány elsajátításához is. Akiben megvan hozzá a kitartás, talán továbbhalad az úton, és kiérdemli a bűvész nevet. Ám aki csak néhány, nem túlzottan sikeres próbálkozásig jut el, az is megtanulja jobban becsülni a bűvészeket" - mondta.
A halált azonban sajnos ő sem tudta becsapni, és talán már nem is akarta. Imádott felesége halála után négy nappal hunyt el. 76 éves volt.

Nyitókép: Shutterstock
Mondd el Te mit gondolsz!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!