1. A művész a képet hallucináció közben festette 1931-ben. Azonban el kell oszlatnom az elterjedt feltételezést, miszerint Dalí drog hatása alatt alkotott, a festő soha nem élt drogokkal. Nemes egyszerűséggel ezt így kommentálta: "Nem drogozom, én magam vagyok a drog." Ő találta fel azt a szürrealista technikát, amit a paranoiakritika módszerének nevezett el.
Eszerint az alkotáshoz paranoiás állapotba kell kerülni, amit ő hosszan tartó fejenállással ért el, állította, hogy így egészen más szemszögből látja a világot. Azt hiszem, nem meglepő az a tény, hogy Dalí jó barátságban volt Sigmund Freuddal, akinek az elméletei nagy hatással voltak művészetére.
2. Freud viszonozta Dalí csodálatát. A pszichoanalízis atyja egyáltalán nem volt a szürrealisták rajongója, az volt róluk a véleménye, hogy túl tudatosan alkotják műveiket, és egy szót sem értenek meg az ő teóriáiból. Dalí kivétel volt. Freud később ezt nyilatkozta: "Hajlamos voltam a szürrealistákat komplett bolondoknak tartani, de ez a fiatal spanyol, egyenes és elszánt tekintetével, megkérdőjelezhetetlen mesterségbeli tudásával megváltoztatta a véleményemet."
3. Azt hihetnénk, hogy egy hatalmas vászonra festette ezt a képet, de valójában sokkal kisebb, mint azt gondolnánk: csak 24x33 cm nagyságú. Az eredeti kép a New York-i Modern Művészetek Múzeumában látható.
Dalí hat évesen kezdett festeni, az igazán nagy áttörést azonban ez a szürrealista alkotás hozta meg számára, amit egy New York-i kiállítás alkalmával a közönség és a szakma is nagy lelkesedéssel fogadott.
5. A kiállítás után egy ismeretlen mecénás vásárolta meg a művet, és a New York-i Modern Művészetek Múzeumának ajándékozta. Így egy anonim adományozónak köszönhetően maradt New Yorkban.
6. Jó néhány művészettörténész állítja, hogy Einstein elméletei is befolyásolták Dalít a kép megalkotásában: a tér és idő relativitásának a tudatalatti szimbólumainak tartják ezeket a szétfolyó órákat.
7. Persze Dalínak erre egészen más magyarázata volt, azt nyilatkozta, hogy a szétfolyó órák valódi múzsája egy napon megolvadt camembert sajt volt. Mivel Dalí a saját személyét műveinek kiterjesztéseként tekintette, ennek a válasznak az igazságtartalmát legalább annyira kétségbe lehet vonni, mint a művészettörténészek okoskodását.
Azonban, ahogyan Dalí ábrázolja az óra nyúlását és szétfolyását, nagyon pontosan utal arra a sokat hangoztatott meggyőződésére, miszerint az idő múlása végzetes pusztítást eredményez mindenen és mindenkin. A modern művészetnek többek között ez is a szépsége, hogy hagy némi lehetőséget a képzeletnek is, mindenki a maga módján értelmezheti.
8. A háttérben látható táj gyermekkora emlékeiből származik. Dalí hazája, Katalónia, nagy hatással volt a munkáira. Családja háza Cadaques és a Pani hegy közelében volt, és ez a vidék újra és újra arra inspirálta, hogy megjelenítse a képein.
9. A képnek húsz év kihagyás után folytatása is született. Ennek a festménynek a kompozícióját használta fel egy újabb művéhez, aminek Az emlékezet állandóságának felbomlása címet adta. A festmény azt ábrázolja, hogy a korábbi munkájának lassú, harmonikus hanyatlása miként gyorsul fel és oszlik atomjaira.
+1 Vajon feltűnik az emberi arcmás a képen? A festmény közepén látható egy petyhüdt, szétfolyó arc hatalmas szempillákkal, ami akár Dalít is ábrázolhatná, mivel a művész imádta magát - és feleségét, Galát - különböző helyzetekben megjeleníteni a festményein. Dalí saját maga volt művészetének kedvenc tárgya. "Minden reggel arra a mámoros örömre ébredek, hogy Salvador Dalí vagyok" - mondta.
Nyitókép: AFPforum
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.