A legnépszerűbbekről általában elmondható, hogy életszagúak, szókimondóak, nem kertelnek. Sőt, kifejezetten kendőzetlenül nyilvánítanak véleményt olyan témákról, amelyekre mi, átlagemberek, sok esetben még csak gondolni sem merünk!
De vannak olyan bloggerek is, akik motivációt adnak olvasóiknak, esetleg a világ azon tájaira kalauzolnak, ahol csak álmaidban járhatsz. Egyszóval: kikapcsolnak.
A blogolásnak van egy ikertesója: a vlogolás. Amúgy teljesen hasonló alapokon nyugszik, azzal a különbséggel, hogy az alkotók itt nem írnak, hanem videóznak. Ők a vloggerek, akik videóblogokat gyártanak. Én nem is gondoltam volna, de már 2000-ben megszületett az első közszemlére tett videós bejegyzés.
Természetesen az esemény Amerikához, konkrétan Los Angeleshez kötődik. És egy bizonyos Adam Kontrashoz, aki ezzel a rövid felvétellel tájékoztatta blogkövetőit, családját, barátait életének egy jelentős mérföldkövéről. Az igazi fordulatot 2005 hozta el, amikor megjelent a Youtube. Igazi fellegvára lett a műfaj szerelmeseinek - úgy a készítőknek, mint a nézőknek.
Azt gondolhatnánk, hogy ez egy könnyed szórakozás a fiatal korosztálynak, ami azért mégiscsak jobb hobbi, mint ha kocsmázni járnának. A szülők pedig reménykednek, hogy ezt a gyerek mielőbb kinövi, és értelmesebb dolgokra használja az idejét.
Pedig valójában nem is olyan egyszerű, mint amilyennek látszik! Ha ügyes a vlogger, akkor komoly összegeket is zsebre tehet. - Mondjuk ehhez azért tízezres nagyságrendű követőtáborra van szüksége. De mégsem lehetetlen ezt elérni: szeretett hazánkban is bőven akadnak, akik megélnek ebből a kis "hobbijukból".
Jelentősége van a fényeknek, a hangoknak, a vágásnak. Csak úgy, mint a filmeknél. Szóval a műfaj bőven túlmutat azon, hogy csak dumálsz a kamera előtt. Hasonlóan a blogoláshoz. Az sem csak annyi, hogy leülsz és kiírod magadból, amit gondolsz. Persze megteheted, csak esélyes, hogy nem sokan fogják érteni, mit is szerettél volna üzenni.
A minőségi elvárások nem szorítkoznak csupán a külsőségekre. Kiemelt jelentőséggel bír a tartalom, hiszen már hatalmas a kínálat. Így tényleges mondandóval kell bírnia a kisfilmnek! Nyilván a célközönség számára fogyasztható nyelvezet sem árt. A vlogok aktív követői többnyire a tizenéves és fiatal huszonéves korosztályba sorolhatóak. Nem kell pszichológusnak lenni ahhoz, hogy meglásd a lényeget: a vloggerek maguk is fiatalok.
Nem kell azon erőlködniük, hogy megértsék őket, és azért sem, hogy megismerjék a követőik igényeit. Hiszen ugyanabban a világban mozognak - így könnyedén tudnak azonosulni a nézők a szereplővel.
Ami a vlogolás legnagyobb előnye, az egyben a legnagyobb hátránya is, és a "fiatalság, bolondság" szlogennel illethetnénk: a vloggerek elképesztő hatással vannak követőikre. A vlogolás térhódítása előtt is tudható volt, hogy a fiatalok hatnak egymásra. A menőzés, a nagyzolás, saját magunk jobbnak mutatása mindig is jelen volt. Csak nem kapott ekkora nyilvánosságot. Azóta a határok nemcsak eltolódtak, hanem szabályosan eltűntek. És ez veszélyes. Óriási jelentőséggel bír, hogy egy ismert vlogger mit és hogyan kommunikál a "népének". Hiszen itt már nem csupán a tíz-húsz fős baráti társaságról van szó, hanem adott esetben több százezres követőtáborról. Azonban túlnyomó többségüknek igenis van felelősségérzete: képesek felmérni tetteik, szavaik súlyát.
Kifejezetten pozitívnak láttam a Pepsi vloggerőpróbájának négy versenyzőjét, akik a kamerák kereszttüzében, a rájuk szegeződő valós szempárok előtt is igen higgadtak és hitelesek maradtak. Természetesen a maguk tizen-, illetve huszonéves módján.
Persze azért azt nem várhatjuk, hogy a népszerűséggel karöltve a tudásuk is ugrásszerűen növekedjen, és egy sokat megélt ember bölcsességével rendelkezzenek! Ugyanakkor az becsülendő, hogy lelkesek, vidámak, és őszinte, pozitív gondolatokat közvetítenek.
Nyitókép: iStockphoto
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.