Szegényen és drogfüggőként halt meg: a Coca-Cola feltalálójának nem jutott az ital sikeréből

Emésztési zavarokra és migrénre is a Coca-Colát ajánlották egykor. Az italt ugyanis eredetileg gyógyszernek szánták, és nem üdítőnek. Dr. John Pemberton atlantai vegyész alkotta meg a receptjét, ám az igazi sikerekből ő nem részesült. Sőt mi több, szegényen és drogfüggőként halt meg, míg mások meggazdagodtak az ő ötletén. 127 évvel ezelőtt, 1894. március 12-én adták el az első üveges kólát.

Impotencia? Emésztési zavar? Migrén? Mindezekre a kóla a megoldás. Így tartották legalábbis 1886-ban, amikor a Coca-Cola elindult hódító útjára, ám akkor még teljesen más formában, mint amit ma ezen a néven ismerünk. A világ legnépszerűbb üdítőjének az alapját Dr. John Pemberton vegyésznek köszönhetjük, aki a morfiumfüggőség megoldásaként is tekintett az italra. Elkötelezetten harcolt az addikció ellen, olyan elkötelezetten, mint 1865-ben a columbusi csatában, ahol súlyos sérüléseket szenvedett, fájdalmaira pedig morfiumot kapott. Ő így vált a szer rabjává, és az általa feltalált itallal próbálta gyógyítani.

A Coca-Cola eredetileg egy borból és kokainból álló ital volt, de megjelenése előtt Atlantában alkoholtilalmat vezettek be, ezért módosítani kellett a receptet. Így került bele szénsav, amit az akkori nézetek szerint az egészségre jótékony hatásúnak tartottak. A reklámok, és az italnak tulajdonított hatások ellenére nem volt nagy sikere a kólának, amit eleinte gyógyszertárakban árultak. Az első évben naponta átlagosan 9 adagot adtak el belőle, poharanként 5 centes áron.

Nagyon lassan indult be a Coca-Cola sikere, Pembertonnak viszont gyorsan pénzre volt szüksége. Kiderült ugyanis, hogy gyomorrákja van, ami miatt ismét morfiumfüggővé vált. Kétségbeesésében 1887-ben eladta a receptet Asa Griggs Candler üzletembernek, az üzlet egy részét pedig fiának adományozta. 1888-ban neki is pénzre volt szüksége, ezért a szabadalom fennmaradó részét is eladták az üzletembernek.

Asa Griggs CandlerForrás: Wikipedia

John Pemberton 1888 augusztusában halt meg, teljesen eladósodva. Hat évvel később a fia is követte, aki szintén ópiumhasználó volt.

A Coca-Cola igazi sikerét, ami csak ezután következett, ők nem élhették meg. Asa Candler ugyanis egy kiváló üzleti érzékkel megáldott ember volt, az ő irányítása alatt megállíthatatlanul terjeszkedett és növekedett a vállalat. Agresszív és formabontó marketingkampányba kezdtek, amely azóta is jellemző a vállaltra. Az üdítőitalt csapoló gépeket is ők tették először hirdetési felületté, üvegben először 1894. március 12-én adtak el kólát. Az italt sztárokkal is reklámozták, Hilda Clark varieté-csillag volt az első, aki különböző hirdetési felületeken népszerűsíttette a kólát. 1911-re már az 1 millió dollárt is meghaladja a vállalat éves hirdetési költsége. Habár ekkorra már megjelent a konkurencia a piacon, a Coca-Cola népszerűsége szárnyalt.

1985-ben azonban majdnem csúfos kudarcot vallottak kétségbeesésükben. A piaci részesedésük egyre esett, a vakteszteket pedig sorra elbukták: mindenkinek jobban ízlett a Pepsi. Ezért aztán úgy döntöttek, hogy változtatnak a klasszikus recepten. Soha nem látott felháborodás, gyűlölet követte az új termék bevezetését. Kénytelen voltak alig három hónap után visszaállni az eredeti receptre, amit máig egy széfben őriznek. Az ital pontos összetevője hétpecsétes titok, amelyet csak a vállalat két igazgatója ismer.

    Ezek is érdekelhetnek