Ne légy ennyire szigorú magaddal: így gyakorold az önegyüttérzést!

Hallottál már az önegyüttérzésről? Nos, sokáig én sem. És az önostorozásról? Biztosan! Én az utóbbit évekig kitűnően űztem: mindig, mindenért magamat hibáztattam, természetesen olyan dolgokért is, amikhez baromira semmi közöm nem volt. Aztán rájöttem, hogy ez nem mehet így tovább.

Nincs azzal gond, ha tisztában vagy a hibáiddal, a rossz tulajdonságaiddal, és néha kritikus szemmel szemléled saját magadat, de az egészséges önreflexió és az önostorozás nem egy és ugyanaz. Volt olyan időszakom, amikor nem hittem el magamról, hogy elég jó vagyok. Folyamatosan arra gondoltam, miért nem fog sikerülni valami, kiemelve a rossz tulajdonságaim, sőt, egy kicsit a jóknak is csak a rossz oldalát láttam. Aztán rájöttem, hogy semmi más nem gátol meg abban, hogy sikeres legyek és boldog, csak saját magam.Ahogy teltek az évek, munkahelyet váltottam, és sokat beszélgettem a körülöttem élőkkel arról, ők milyennek látnak engem. Az volt az a pont, amikor rájöttem, hogy túl szigorú vagyok magamhoz. Kezdjük az elején. Az emberek boldogabbak, amikor a bennük lévő értékeket keresik ahelyett, hogy a hibákra fókuszálnak. Ez tipikusan a pohár félig tele van vagy félig üres esete. Minden nézőpont kérdése.

Az egyik Spanyolországban élő barátnőm ajánlotta Dr. Kristin Neff 'Együttérzés önmagunkkal' című könyvét. Noncsi akkor szó szerint idézem, ezt írta a Messengeren:
„Lénácska, ha nem találod a helyedet, akkor keresd meg! Hidd el, ha foglalkozol magaddal, egy csomó mindenre választ kapsz, elkezded szeretni magad, és egy csomó összefüggésre rájössz"Mivel Nono olyan barátnőm, akinek adok a szavára, és korábban is ajánlott már jó könyveket, így nem is volt kérdés, hogy belevágok Kristin könyvének olvasásába. Ő az önegyüttérzés egyik legelismertebb kutatója, aki a következő összefüggésekre mutatott rá.

Az első és a legfontosabb, hogy ha azon vagy, hogy elfogadj másokat, miért nem törekszel arra, hogy saját magaddal is megbékélj?

Forrás: Shutterstock

Ugye, ezen az ember nem szokott agyalni, pedig milyen fontos lenne. Hiszen ha saját magaddal nem vagy rendben, semmivel és senkivel nem leszel. Dr. Neff szerint az önegyüttérzésnek három dimenziója van, de nem untatnék senkit a részletekkel, akit érdekel, tényleg olvassa el a könyvet. Csokorba szedném viszont azokat a fontos dolgokat, tanításokat, amiket az önegyüttérzés elsajátítása során tanultam.

  • A pozitív gondolatoknak éppen annyi teremtő ereje van, mint a negatív hozzáállásnak.
  • Nem kaphatunk meg mindent, amit akarunk, és ez így van rendjén.

Az, hogyan érezz együtt saját magaddal, tanulható. Igazából csak rajtad múlik, hogyan gyakorlod ezt a mindennapokban. El kell fogadni, hogy mindig, mindenkinél van gazdagabb, szebb és jobb, és ez így van rendjén. Mindig vannak olyan események, amiket nem tudunk irányítani, az élet maga is sokszor ilyen. Muszáj elhinnünk, hogy kivételesek és egyediek vagyunk, és bizony vannak hibáink, a tökéletesség ugyanis nem létezik.

Ha tehát elhatalmasodna rajtad az önutálat, az önvádaskodás és az önostorozás, gyakorold az önegyüttérzést! Próbálj meg befelé fordulni, megfigyelni az érzéseidet, és tedd mindezt megértően, ítéletmentesen.

Ha gyakorlod az önegyüttérzést, nemcsak saját magadat fogod jobban szeretni, de elkerülheted a kiégést, boldogabb leszel, elégedettebb. És tudod mi a legjobb ebben? Hogy az önértékeléssel ellentétben az önegyüttérzés kialakítása csak is rajtad múlik, nem pedig másokon!

Így kezdd el a gyakorlást:

Bánj úgy magaddal, ahogy egy barátoddal, esetleg a szerelmeddel. Ugye, milyen egyszerű szeretetet, hálát, együttérzést mutatni akkor is, ha hibáznak? Itt az ideje, hogy ezt a fajta együttérzést magad felé is tanúsítsd, amikor valami hibát követsz el. Gondold végig, miért bánsz magaddal másképp, mint másokkal, és próbálj meg engedni a szigorból. Sok sikert!

Nyitókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek