Niki Lauda: "Én okkal vagyok ronda, az emberek többsége nem!"
Niki Lauda neve nem ismeretlen a Formula-1-es rajongók számára, hisz háromszoros világbajnok pilóta. A különc autóversenyző nem csupán a földön, de a levegőben is kiválóan irányított: erről árulkodik, hogy két légitársasággal is büszkélkedett élete során.
Andreas Nikolaus Lauda racionális gondolkodásmódjáról volt híres. Köztudottan nem szeretett felesleges kockázatot vállalni. Többek között ezért is akarta 1976-ban lebeszélni versenytársait a német nagydíj rajtjáról, de nem járt sikerrel. Így mindenki - köztük Lauda is - elindult a majdnem életét követelő versenyen.

Lauda ugyanis kicsúszott az autójával. Az autó tűzoltó készülék hiányában kigyulladt. A roncsból a többi versenyző mentette ki, de addigra égési sérülései mellett mérgező gázokat is belélegzett, amitől súlyos légzőszervi károsodásokat szenvedett. A felépülése során csakis a legfontosabb plasztikai műtéteket engedélyezte, így csak minimálisan állították helyre az égési hegeket. Ezen beavatkozások egyike volt, hogy új szemhéjakat is kapott.

A Formula-1 történetének egyik legvakmerőbb pillanata volt, amikor hat héttel a balesete után már újra versenyzett - és a negyedik helyen végzett. Ugyan félt a visszatérés során, de úgy érezte, jobbat tesz a fizikai és mentális állapotának, mintha ágyban fekve rágódna a történteken.
Az ezt követő japán nagydíjon azonban feladta a versenyt. "Az életem többet ér, mint egy cím" - mondta. Döntését részben a hatalmas, özönvízszerű esőzés miatt hozta meg, részben pedig amiatt, hogy nem tudott rendesen pislogni. Az 1976-os balesete nagyban közrejátszott, hogy nem tudta megvédeni a világbajnoki címét, de a következő idényt már ismét a dobogó legfelső fokán zárta a Ferrari színeiben.
"Én okkal vagyok ronda, az emberek többsége nem" - nyilatkozta. Egész életében büszkén vállalta a hegeket, egyedül a fejét takarta el mindig. Ennek köszönhetően vált ikonikus sapkaviselővé, amivel természetesen pénzt is keresett, szponzorok százai akartak megjelenni a sapkákon.

Hiába a csodatévő orvosoknak, a baleset okozta sérülések egész életét végigkísérték. Kétszeri veseátültetésre is szüksége volt. A második veséjét egyébként a második feleségének, a 30 évvel fiatalabb Brigitnek köszönheti - igaz a műtét idején még nem voltak házasok. A legenda szerint egy bulin azért figyelt fel Brigitre - akibe azonnal beleszeretett-, mert a többi hölggyel ellentétben ő nem viselt magassarkút. Csak később derült ki, hogy a Lauda légitársaságnál dolgozik.

Lauda egyébként kétszer nősült, mindkét asszonytól 2-2 gyermeke született. Első feleségével, Marlene-nel, jó kapcsolatban maradtak, sőt, a két asszony is kijött egymással. Egyik fia szintén apja nyomdokaiba lépett, azonban sikerei jócskán elmaradnak az apjáétól.
Bár nem volt akkora nőcsábász, mint a riválisai, de egy házasságon kívüli gyermekkel azért ő is büszkélkedhet. Öt könyve mellett egyébként az életéről egy film is készült,Hajsza a győzelemért (Rush) címmel, aminek a végén maga Lauda is felbukkan.
Az osztrák legenda ma lenne 71 éves.

Nyitókép: Shutterstock