Ami persze sok helyen kivágta a biztosítékot: már hogy volna szabad ilyesmit kislányok kezébe adni?
Amikor én voltam gyerek - a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején -, a Barbie-babáknak két fő típusuk volt: a lengyel piaci hamisítvány és az igazi dollár Barbie, amit jobbára azokban a boltokban lehetett kapni, ahol valutával kellett fizetni. Az előbbiből igyekeztünk jó sokat olcsón felhalmozni, az utóbbi meg megmaradt karácsonyra, szülinapra, húsvétra, és kincsként őriztük egy-egy példányát.
Mindannyiuk közös pontja volt azonban, hogy szőkék voltak, vigyorogtak, kétujjnyi derekuk és négyujjnyi keblük volt, és derékig ért a hajuk. Óriási szenzációnak számított, amikor a tizedik születésnapom táján - helló, kilencvenes évek! - belépett a képbe a Hawaii Barbie, akinek éjfekete haja és éjfekete szeme volt, enyhén kreol bőrrel és némiképp izmosabb testalkattal. Ekkortájt költözött az égig érő papír babaváramba Biciklis Cindy is, aki igazi masszív, tenyeres-talpas amazon volt a törékeny Mattel-lányokhoz képest.
A ruháikra, kiegészítőkre - megmondom őszintén - nem nagyon emlékszem, mert észre sem vettem igazán, mi van rajtuk: erre nem volt szükség ahhoz, hogy igazán komplex történeteket találjunk ki a barátnőimmel.
Elpusztul a Föld, és egy nagyszabású akció keretében minden lakóját a Holdra kell költöztetni, ahol meg kell teremteni a földi élet feltételeit. Az erdő mélyén élő törzs királynőjét elátkozták, így a városba kell mennie Hawaii Barbie-nak - persze általában ő volt a főhős, közép-kelet európai kislányként nehéz volt világos hajú karakterekkel azonosulnom -, hogy megszerezze az átok ellenszerét... De voltak hungarocell-kartondobo... izé, földalatti városokban élő Barbie-kolóniáim is, rendkívül kegyetlen belső szabályrendszerrel.
Máig hatalmas bánatom, hogy mire az igazán árnyalt Barbie-karakterek - az űrhajósok, a kerekesszékesek, a testépítők, a fridakahlók, a vitiligiósak, a pikkelysömörösek és a végtag nélküli paralimpikonok - betörtek a piacra (de legalábbis a limitált példányszámú kollektor darabokban megjelentek), én már réges rég savanyú felnőtt voltam. Olyan, aki keserédes nosztalgiával gondolt a hajdani nagy, több órán át tartó barbizós délutánokra és estékre. (Mindezt most MonsterHigh-babák gyűjtésével pótlom, a hamarosan kétéves kislányom számára, pszt...)
Ám ne menjünk ilyen messzire, maradjunk a botoxolt influenszer Barbie-nál! A legjobban akkor lehet ezekkel a figurákkal játszani, ha minél többféle karaktert vonhatunk be a történetekbe. A csücsörítős, kezében örökké telefont tartó figura például még így vén fejjel is sztorik tucatjainak vonalát indítja be nálam: ő az az arc, akit gyűlölnek a szomszédai és imádnak a világ végén élők, és aki valójában, a lelke mélyén egy komplexusokkal teli, szorongó kislány... Vagy épp egy igazi geek, egy tudós nő, aki kulcsszerepet játszik majd - például - a Föld megmentésében.
A Barbie-univerzum lényege számomra épp a figurák árnyaltsága, sokszínűsége, és az, hogy ezek az arcok mégis mind vonzóak, szépek, helyesek, nőiesek és kedvesek a maguk módján.
Sőt, ami azt illeti, nem bánnám, ha a sportos, napbarnított, széles mellkasú Ken-babák társadalmát is tovább árnyalnák, és ott is megjelenne a sokféleség. Így a nagy Barbie-matriarchátusok helyett egyenlőségen alapuló Barbie-társadalmak épülhetnének fel a papírdobozok, hungarocellkartonok, homokhegyek, faládikók mentén.
Tudom, hogy sok mindentől félthetjük a mai kislányokat, de attól szerintem nem kell tartanunk, hogy egy-egy influenszer Barbie láttán maguk is egytől egyig szétbotoxolt arccal csücsörítenek majd. Ahogy az elmúlt hatvan évben a darázsderekú, nagymellű, platinaszőke Barbie-királynők hatására is csak egy szűk - bulvárlapokban mutogatott - réteg műttette magát a babához hasonlóvá, úgy a következő hatvan évben sem ez lesz a fiatal generációk legnagyobb problémája...
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.