családon belüli erőszak kibeszélő férfi magazin vélemény plakátkampány
Mitől férfias egy férfi? Attól, hogy gondoskodó, erős, megingathatatlan? Vagy attól, hogy kemény és néha odacsap? Mindenki számára más a férfiideál, sőt ez az ideál a történelem során is folyamatosan változott. A minap egy plakát "jött velem szembe", amely kifejezetten a férfiaknak szólt és arról beszélt, mitől férfi egy férfi.

Bevallom, engem teljesen elkerült az „Erősebb NEM" plakátkampány – talán azért, mert már nem nézem a plakátokat, mert arrafelé, amerre én járok, pont nincsenek kitéve. A lényeg azonban, hogy bár offline nem találkoztam egyik változatával sem, online mégis belefutottam a hatalmas kék, a családon belüli erőszak ellen felszólaló kampányba. És betalált!

Ne csak a nők beszéljenek róla

Nekem nagyon tetszett, hogy ezek a plakátok, bár a családon belüli erőszak ellen szólalnak fel, nem a bántalmazott nőkhöz fordulnak, hanem a férfiakhoz. Ez pedig egy egészen új perspektíva! Eddig azt szokhattuk meg, hogy a nők beszélnek a nőkhöz, esetleg különféle szakemberek, az üzenet pedig az, hogy ismerd fel, ha bántalmaznak és lépj ki a bántalmazó kapcsolatból. Arra azonban nem emlékszem, hogy láttam-e valaha olyan nagyívű kampányt, ahol a bántalmazó a célközönség. (Persze, lehet, hogy ez az én hiányosságom és nem járok eléggé nyitott szemmel.)

De miről is szólnak ezek a plakátok? Szigorú tekintetű férfiakról – ismert színészről, sportolóról, egy rendőrről, sőt a fiatalabb célközönséget megszólítva, egy vlogger is helyet kapott az egyiken –, akik mind ugyanazt az üzenetet közvetítik:

az erősebb nem képviselői nem attól férfiasak, ha családon belül bármiféle erőszakot alkalmaznak – legyen az fizikai vagy verbális!

Forrás: Shutterstock

Ha férfi vagy, otthon is törekedj az összjátékra

Ha férfi vagy, otthon is szolgálj és védj!

Ha férfi vagy, ne keverd össze az erőt az erőszakkal!

Ha férfi vagy, ne otthon akarj nyerni!

Ha férfi vagy, otthon is figyelj rá, milyen hangon beszélsz!

Ha férfi vagy, a barátnődnél is a lájkokra hajts!

Asszony verve jó

Emlékszem, amikor kislányként az egyik férfirokonom egy látogatás alkalmával benyögte, az ominózus „...asszony verve jó" poént. A körülményekre nem emlékszem már, mert elég kicsi voltam, de arra igen, hogy mennyire megdöbbentem ezen a félmondaton. A nagymamámtól egyébként is hallottam történeteket, hogy az ő apukája, hogyan nevelte hatalmas taslikkal a gyerekeit és, hogy az anyukájának nem sok szava volt. Szóval igen,

néhány évtizede még senki nem lepődött meg, ha a férfi otthon ölelés helyett pofonnal köszönt (némi túlzással élve), elvégre „A jó asszony köténye mindent eltakar"

– hogy egy másik örök bölcsességet is említsek.
Ezt a mentalitást pedig nehéz kigyomlálni a társadalomból – vagy legalábbis bizonyos rétegeiből. Az pedig még nehezebb, hogy az elkövetőre hasson bárki is.
Ez a kampány mégis ezt tűzte ki célul, azaz férfiak szólnak férfiakhoz, az üzenet pedig nem más, mint sorba venni olyan dolgokat, amelyek - bár sok esetben társadalmilag még mindig elfogadottak - egyáltalán nem férfiasak.

Személy szerint én nagyon örülök, hogy végre a másik fél is meg lett szólítva, be lett vonva a családon belüli erőszakkal kapcsolatos kommunikációba és végre nem csupán arról esik szó, hogy mit tegyen az áldozat. Mert a változás igenis ott kezdődik, ha a túloldal is beszél a problémáról, ha ciki lesz a férfiak körében is a nőt bántalmazni, ha Béla azt mondja végre Józsinak, „Nagy marha vagy komám, ha megvered Terkát azért, mert elsózta a vacsorát..."

Te találkoztál már ezzel a plakátkampánnyal?

Nyitókép: Shutterstock

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.