Van viszont véleményem - és egy ötéves kistestvérem. Kicsivel több, mint kétezer Instagram-követőm, közel kétezerötszáz Facebook-ismerősöm, és bizony vannak kiposztolva közös képek az öcsémmel. Nincs viszont egyetlen fizetett hirdetés sem, pláne nincs kínos helyzetben vagy hiányos öltözékben feltöltött fotó a gyerekről.
Azt, hogy ruha nélkül és intim helyzetben miért nem posztolhatunk egy kicsiről, gondolom - remélem! - nem kell magyarázzam. De miért fontos a fizetett hirdetés léte vagy nemléte? Mert a baba-mama piac hatalmas biznisz. Mindenki életének az egyik legnagyobb beruházása a gyermeke születésére való felkészülés: a babaszoba, a ruhácskák, a különböző eszközök.
Nem egy kutatás támasztja alá, hogy az újdonsült anyukáknak szinte bármit el lehet adni, ugyanis ösztönösen szeretnének mindent megadni a csemetéjüknek. Érthető tehát, hogy a cégek nagy követőtáborral rendelkező anyukákkal szeretnének reklámozni - és az is, hogy ehhez a gyermeknek is látszódnia kell a képeken.
Mindig lesz reklám, amiben kislányok vagy kisfiúk fognak szerepelni, és ez önmagában nem lenne baj. Képzeljük csak el a következő szituációt. Valaki megkeresi az influenszermamit, hogy szeretnének a babájáról egy nyomtatott képet, pelusban, lehetőleg a hátsó felére zoomolva. De persze csak a pelenkára kíváncsiak, így hát írhat a kép hátuljára valami marketingszöveget, hogy tompítsa a látványt, és kap képenként ötven forintot. Azaz tízezer követőnél ötszázezer forintot keres egyetlen fotóval. Vajon igent mondana? Kétlem!
Ha viszont az a bizonyos felajánló egy szupermenő pelusmárka, a megosztás helye pedig az Instagram, és nem pont így van megfogalmazva a kérés, akkor feltételezem, igen. Nem egy ilyen Insta-profilt böngésztem végig, és még olyannak az oldalán is találtam hasonló képet, aki egyébként a botrány következtében kinyilatkoztatta, hogy ezentúl kevesebbet fog posztolni a babájáról.
Képzeljük magunk elé ugyanakkor azt a közszereplő párt (van ilyen, nem is egy, így nem lesz nehéz), akik hosszú-hosszú évek óta a médiában, a közönség előtt élik az életüket. Kisbabájuk születik. Ott lesz az a pici csecsemő, aki a legnagyobb boldogság, ami valaha történt velük. Nem hiszem, hogy életszerű kérés lenne tőlük, hogy a gyerek - a saját védelme érdekében - soha sehol ne látszódjon, ne posztoljanak róla.
Pedig szülőként mindenkinek kutya kötelessége védenie a gyermeke személyiségi jogait. A kérdés viszont nem ilyen egyszerű. Tudjuk, a megosztott képek pedofilok kezébe is kerülhetnek, mégpedig igen könnyen. De azt is látni kell, hogy a pedofilok bárhol ott lehetnek. Nem egy ilyen történetet hallottunk már. Edzőkről, tanárokról derült ki, hogy zaklattak gyerekeket. Ennyi erővel akkor iskolába vagy sportolni se engedjük őket... Mindentől egyszerűen képtelenség megvédeni a kicsiket. Az egyetlen, amit tenni tud egy szülő, hogy határokat szab. Felvilágosít, és őszintén beszél a veszélyekről.
Azt gondolom, hogy a motivációja sem mindegy. Azért tesznek ki képet, mert nagy a követőtáboruk és szeretnék megosztani az örömüket a közönségükkel, és ebbe belecsempésznek akár egy kis reklámot is? Vagy azért posztolnak agyba-főbe a gyerekről, mert így akarnak lájkokat, azzal követőket, azáltal pedig pénzt szerezni. Ugye, hogy nem mindegy?
Én minden szülő saját belátására bíznám, hogy mit szabad, vagy mit nem. De ahogy az egyik youtuber szerintem tökéletesen megfogalmazta: ne posztolj olyat a gyerekről, amit egy magatehetetlen, idős rokonodról sem posztolnál. (Lásd: leette magát, bekakilt, vagy lehányta a ruhácskáját...) Mert ennyivel tartozol neki.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.