A halogatás nagymestere vagy? Üdv a klubban!

"Még egy rész a kedvenc sorozatomból, és utána tényleg nekiállok a tennivalóknak." Ismerős? Gondolom, igen. Ahogyan az is, hogy az egy részből kettő-három lesz. Sőt, néha annál is több...

Nincs olyan ember, aki még soha semmit nem halogatott. Persze van, aki ritkábban, és van, aki gyakrabban csinálja. Ha sűrűn esel ebbe a hibába, biztosan felmerült már benned is az érzés, hogy ez így nincs rendjén. Ám mielőtt változtatni próbálnál, fontos különbséget tenni a késleltetés/elnapolás és a halogatás között. Ugyanis a kettő nem ugyanaz.

Az első esetben - egy elfogadható indok alapján - megváltoztatjuk a prioritásokat, és átrendezzük a feladatainkat. Például, ha közbejött valami sürgősebb dolog. A halogatás esetében viszont nincs a háttérben elfogadható, valós indok. "Tanulnom kellene, mert holnap vizsga, de inkább megnézem, mi újság a Facebookon."

Persze, ha csak időnként történik velünk ilyesmi, az rendben van - hiszen emberek vagyunk. Viszont a túl sok halogatással vigyázni kell, mert önutálat, stressz - sőt, akár depresszió is - járhat vele. Ha ilyesmit tapasztalsz magadon, mindenképp érdemes foglalkozni a problémával.

Először is, rá kellene jönnöd: miért halogatsz?

Számtalan oka lehet:

  • Az érdeklődés hiánya: Amikor egyszerűen nem éget a vágy, hogy elkezdj porszívózni.
  • A hibázástól való félelem: "Inkább bele sem kezdek az új feladatba, úgyis elrontom."
  • A tökéletességre való törekvés: "Még mindig nem elég jó a szakdolgozatom, majd valamikor még átírom."
  • Ha túlvállalod magad: "40 pontos a to-do listám, majd elkezdem, de előbb még..."
  • A visszajelzésektől való félelem: "Ha leadom ezt a munkát, a főnököm biztos beleköt, ezért inkább még javítgatom majd..."
Forrás: Shutterstock

Legtöbbször valamilyen félelem áll a halogatás mögött. A legfontosabb tehát, hogy tedd fel magadnak a kérdést: mitől félsz? Mi történik, ha megcsinálod azt a bizonyos dolgot? Mi lesz akkor más, mint most? Mivel kell (esetlegesen) szembenézned? Térképezd fel, mi van a háttérben! Próbáld megfejteni, nálad mi lehet az ok! Mint mindig, itt is ezzel érdemes foglalkozni a tüneti kezelés helyett. Persze, az önfegyelem növelése is hatékony eszköz.

Konkrét "gyógymódok"

  1. Bontsd részekre a rád váró feladatot! Így minden rész elvégzése után sikerélményed lesz, ez pedig lendületet adhat a továbbiakhoz.
  2. Írj listát, és pipáld ki, ha valamit megcsináltál! Motiválni fog, hogy jó ránézni az elvégzett teendők felsorolására!
  3. Írd fel cetlikre a feladataidat, tedd a cetliket egy dobozba! Minden nap húzz ki egyet, amit kötelezően megcsinálsz. (Ez egy barátnőm módszere. Nem próbáltam még, de neki bevált.)
  4. Találj ki valami jutalmat magadnak, amit megkapsz, miután elvégeztél egy régóta halogatott feladatot!
  5. A személyes kedvencem: állítsd be a telefonodat 20 percre, és kezdj el csinálni valamit, aminek elvégzését korábban tologattad magad előtt! Ha megszólal az időzítő, hagyd abba, és tarts szünetet!

Nekem nagyon bevált. Így sokkal könnyebb rávenni magam a "nemszeretem" dolgokra. Mert tudom, hogy rövid ideig fog tartani, mégis haladni fogok vele. Még mindig olvasod a cikket? Mire vársz? Ha mostanáig halogattál valamit, ugorj neki, és kezdd el csinálni! Most! Csak így lesz eredménye...

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?