Passzív-agresszivitás - A munkahelyi rémálom

A munkahelyeden olykor kétértelmű helyzetekbe kerülhetsz. Például, amikor egy bántó megjegyzésre azt mondják, hogy "Csak vicc volt." Vagy amikor az egyik munkatársad úgy tesz, mintha segítene, de a "segítség" csak több munkát és fáradtságot okoz.

Ezek mind passzív-agresszív magatartások: amikor valaki ahelyett, hogy nyíltan konfrontálódna, inkább alattomosan, nem teljesen egyértelműen kezd el szurkálódni. Azonban ennek a viselkedésnek kellemetlen következményei vannak: rombolják a közösséget, és csökkentik a hatékonyságot. Ezért kifjezetten fontos, hogy felismerjük a munkahelyi ellenségeskedés gyakori jellemzőit. Szerencsétekre most nyolc konkrét megoldást is kínálok, amik segítségével fel tudtok lépni ezek ellen!

Forrás: Shutterstock

A passzív-agresszív viselkedések jellemzői

Az az alkalmazott, aki folyamatosan negatív, mindent leszól, mindenért bosszankodik, rossz hatással van a kollégákra és az általános munkamorálra is. Arról ismerheted fel az ilyen passzív-agresszív stresszgombóc munkatársakat, ha:

  • Nem vállalja a felelősséget az elvégzett munkájáért.
  • Egyre kevesebbet tesz, de mindig többet kér.
  • Nem tartja be a határidőket.
  • Fontos információkat tart vissza, de persze csak ha előnyt tud belőlük kovácsolni.
  • Átlépi a feladatkörét, és nem tesz eleget a felettesei utasításainak.
  • Nem foglalkozik a kollégái véleményével vagy kéréseivel.
  • Tiltakozik az irodai irányelvek és szabályrendszer ellen, és folyamatosan panaszkodik emiatt.
  • Késik.
  • Az ebédszünetét önhatalmúan meghosszabbítja.
  • Ellenzi a változást, a fejlődés útjába áll.
  • Gátlástalanul megkérdőjelezi a munkatársai döntéseit, leszólja a teljesítményüket.
Forrás: Shutterstock

De mit lehet ez ellen tenni?

A passzív-agresszív viselkedés egy közvetett, rejtett agresszió. Fontos, hogy fellépjünk ellene, azonban felesleges szembesíteni az alkalmazottat a mérgező viselkedésével - ezzel úgysem érnél el semmit. Csak kimagyarázná, hogy félreértés az egész, vagy egyetértően bólogatna, és utána mindent folytatna tovább, mintha mi sem történt volna. De itt van pár tipp, ami beválhat a passzív-agresszív kommunikációt használó emberrel szemben:

  1. Ne engedd, hogy lelkiismeret-furdalást okozzon, inkább mutass erőt és határozottságot!
  2. Tudj nemet mondani, ha nem értesz vele egyet!
  3. Mondd meg neki, hogy a viselkedése és a mondanivalója nincsenek összhangban!
  4. Inkább arra figyelj, amit az illető tesz, ne arra, amit mond!
  5. Maradj laza és pozitív, ezzel a kisugárzással tudod az általa érzett haragot kizárni!
  6. Ne elégedj meg az ígéretekkel, kérd számon rajta az eredményeket is!
  7. Legyél határozott, de ne viszonozd az agresszióját, és higgy a döntéseidben!
  8. Ne hallgasd végig a panaszáradatát, inkább tereld a beszélgetést a problémák megoldásának irányába!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?