Az első a civilizáció előtti állapot, vagy az emberré formálódás fázisa, amikor a nő már több mint „nőstény", és a család köréje szerveződik. A második lépcsőfokot a civilizáció kezdete jelöli, amikor fókuszba kerül az állam, mely teljes mértékben a férfiak műveként értékelhető – lévén, hogy vadászatuk és háborúzásaik eredménye; a háborúkban ekkor a nő bizonyul a legértékesebb zsákmánynak. A harmadik szakaszban a nők helyzete többet és látványosabban fejlődik, mint az ezt megelőző ötezer év alatt összességében. Nagyrészt az Észak-Amerikából útnak indult emancipációs mozgalmaknak és az ebből adódó előnyöknek köszönhetően: tanuláshoz való jog, szabad pályaválasztás lehetősége, szexuális jogok stb.
Érdekes megfigyelés, hogy az 1930-1960-as évek közötti időszakban a feminizmus dinamizmusa kissé megcsappant. Mindamellett, hogy egyre több nő indul el az önálló kenyérkeresés, érvényesülés útján, sokan el- vagy kihagyják a munka világát, az otthont érezve valódi életterületüknek. Ekkor válik széles körben elterjedtté az a vélekedés, hogy mind a nőknek, mind a férfiaknak eltérő az életben betöltendő szerepe, „helye". Számos nő tér vissza ezekben az időkben a hagyományos női szerepbe, és divatba jön a „nőies nő."
Az ókori természetfilozófusok – köztük a nagynevű Arisztotelész is – még meg voltak győződve arról, hogy teljesen egyértelmű és a lehető legtermészetesebb dolog, hogy bármely faj hímnemű egyedei tovább élnek. A nők ehhez képest a „természettől fogva tökéletlen" lények. Életükben a szexuális érettség korábban következik be, temperamentumosabbak, a bennük lévő „folyadékok hűvösebbek, szárazabbak", ezért korábban érik el a „halál hideg és száraz állapotát".
Manapság felzendülhet a kijelentés, miszerint „a nők bizony túlélik a férfiakat". A kérdés: vajon mindig így volt ez? A válaszkeresés érdekében vissza kell utaznunk a középkorba, és rögtön szembeötlik, hogy a nők ekkor még rövidebb ideig éltek, mint a férfiak. A nem teljesen alaptalanul „sötétnek" titulált középkorban az emberek átlagéletkora csupán töredéke volt annak, amit manapság, a 21. században tapasztalunk.
Ha éppen egy járvány - főként pestismentes - periódusban volt szerencséjük világra jönni, akkor a várható élettartam 35-40 évig nyújtózkodott. Ám egy járványsújtotta évszázadban mindössze egy kurta, 17-18 éves átlagéletkorra csökkent.
A XV. század mérföldkő volt a nők életében, ekkortájt a korábbinál több esélyük nyílt a túl- illetve a tovább élésre. Ennek a jelentős változásnak több oka is volt. Többek között az is, hogy az erősebb irányításnak, társadalmi rendnek köszönhetően mérséklődött a nők elleni erőszakos cselekmények száma. Ezen kívül, míg régen a gazdaságban nagyrészt a nők és a gyermekek munkájára támaszkodtak – leszámítva a nagyobb fizikai erőt igénylő feladatokat –, a városi élet kialakulásával párhuzamosan az életforma is módosult. A korábbi évszázadokhoz viszonyított jobb életkörülmények elősegítették a nők jólétét és meghosszabbodott életkorát. Az első menstruáció beköszönte már kevésbé volt nyomonkövethető, de általában a 12-15 éves korban jelentkezett.
A menstruáció szimbolikus és spirituális mibenléte – többek között – az Istennő-kultuszban is megmutatkozik. A Nagy-Britanniából útnak indult - már Magyarországon is több mint négy évtizede ismert - kultusz szerint az Istennő, megnevezése ellenére magában hordozza mindkét minőséget, a férfit és a nőt egyaránt. A menstruáció e nézet szerint sok kreatív energiát szabadít fel a nőkben, ilyenkor ugyanis „a világok közötti fátyol nagyon elvékonyodik" és „sokkal közelebb kerülünk az égiekhez".
Ebben a kultuszban más megvilágításba kerül a szentség és a tisztátalanság fogalma, mint korábban. A természeti társadalmakban ugyanis azáltal, hogy a nőket a havi vérzés során tisztátalan vérükre hivatkozva elkülönítették, „kinyilvánították a férfi felsőbbrendűséget, elkülönítették a férfi és női társadalmi szférát" egymástól.
Egy kulturális antropológus szerint az időfogalom kialakulásához a szívverés, a nappal és éjszaka egymást váltása, vagy éppen a menstruáció tapasztalati megfigyelései is jelentős mértékben hozzájárultak. Az amazóniai baraszana törzs a folyamatos változást, ismétlődést és regenerációt hirdető rítusaiban ugyancsak nagy hangsúlyt fektetett a női szimbólumokra. Indiában pedig a menstruációs ciklushoz igazított 16-os szám mint holdfázisszám kiemelt helyen szerepelt. A helyiek hite szerint ezért a 16 éves lány jelképezte a legszebbet, a legtökéletesebbet.
Hasonló vélekedés alakult ki a kínai kultúrában is a 7-es szám kapcsán. A dolog érdekessége itt abban nyilvánul meg, hogy a 7-es szám – mint elsődlegesen a férfi-princípiumhoz (jang) kapcsolódó szimbólum – a nők életéhez rendeződik. „Jin-úttá" (női princípium-úttá) formálódik, éspedig azáltal, hogy: az első menstruáció 14 éves korban jelentkezik (ami kétszer hét), és 49 éves korban, a menopauza beköszöntével ér véget (hétszer hét).
Nőként elmondhatom: a menstruáció számomra mind ez idáig nem leplezte le spirituális arcát. Hiszen nemhogy istennőnek nem éreztem magam a ciklusok alatt, hanem vérrel-vert/büntetett, a valamire való, értékelhető teljesítményektől ideiglenesen megfosztott szerencsétlenségnek. Természetesen szeretnék olyan nőtársaimmal találkozni, beszélgetni, akik részesültek valamilyen felemelő tapasztalatban e sokunk számára nehezen viselhető periódusban, és (el)tanulni néhány technikát tőlük – ha egyáltalán ez tanítható, átadható lehet.
A cikk következő részében a péniszirigységről és a csiklóirigységről olvashattok.
Szerző: Győrfy Linda
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.