Nők az utcanevek mögött: Márkus Emília, akit saját öltöztetőnője akart meggyilkolni

magazin kibeszélő Nők az utcanevek mögött színésznő érdekesség Márkus Emília gyilkossági kísérlet
A Nők az utcanevek mögött című sorozatunkban megpróbáljuk bemutatni azt a kevés, ám mindenképp jeles, történelmi női alakot, akinek emlékét utcanévtábla őrzi. A legelső alkalommal Kanizsai Dorottya emberfeletti tetteiről meséltünk, most pedig következzen korának nagyszerű színésznője, a rendkívüli életű, Márkus Emília.

A Márkus Emíliáról elnevezett utca a kortársának nevét viselő, forgalmas csomópont, a Blaha Lujza tér tőszomszédságában található. Egyik oldalán a Rókus kórház, másikon a Corvin áruház határolja. Az elmúlt százötven évben, a színésznőt megelőzően több néven is ismerték a pesti lakosok ezt a rövid utcát: volt Kis-kórház, majd a Rókus főorvosa után Flór Ferenc utca, de egy ideig egy újságíró, Rákosi Jenő nevét is olvashattuk a házfalakon. Az ünnepelt színésznő nevét épp 70 évvel ezelőtt, 1951-ben, halála után két évvel adták az utcának.

Tűzben született

Márkus Emília élete igazán rendkívüli volt, ehhez mérten megszületésének történte sem egy szürke história. A család Szombathelyen, a városi malomban lakott, ott ahol a családfő Márkus József dolgozott. A férfi feleségével és hat gyermekével élt együtt, amikor megszületett a hetedik csöppség, Emília. Nem sok ideje maradt a családnak élvezni a boldog pillanatokat, ugyanis pár órával Emília világra jötte után tűz ütött ki a malomban. A legenda szerint a gyerekek kimentésekor édesanyja annyira szorította a kislány karját, hogy ennek nyomát egész életén át viselte.

Neves példaképek

A család édesanyja testvérénél, az igazságügy-miniszter Horváth Boldizsárnál talált menedéket. Születése után nem sokkal Emília elveszítette édesapját, a nagybácsi pedig feleségét, így kényszerűségből a két család egyesítette minden erejét és felköltöztek Pestre. Emília anyja a sajátjai mellett testvére négy gyermekének nevelését is magára vállalta, így 11 fiatalt kellett terelgetnie.

A gyerekekre nagyon nagy hatást gyakorolt, hogy Horváth Boldizsár otthona a társasági élet kedvelt találkahelye volt. Megfordult náluk Eötvös József, Andrássy Gyula, Liszt Ferenc és Arany János is, a művészvilág színe-java, a családban mégsem volt egy alkotó sem a felmenők között. Emíliát sem színésznek szánták. Taníttatni kezdték, egyházi pályára terelték, azonban kicsapták a zárdából. Színésznő akart lenni és ebben nem ismert pardont.

Arccal a színészi pálya felé

Rögtön felvették a Színi Tanodába, a mai Színház- és Filmművészeti Egyetem elődjébe és 15 évesen már színpadra léphetett. Pályája meredeken ívelt felfelé, szinte mindig megelőlegezték neki a bizalmat, és ő sosem okozott csalódást. Az akadémiai záróvizsga előtt már a Nemzeti Színház társulatának tagjává választották, ahol rögtön főszerepben, Júliaként mutatkozhatott be Shakespeare klasszikusában. Ekkor mindössze 17 éves volt.

Márkus Emília Strobl Alajos műtermében 1899-ben Forrás: Wikipédia/Uher Ödön/keptar.oszk.hu

Az öngyilkos férj

Gyors karriert futott be, egymás után játszhatta el a hazai és a világirodalom nagyszerű női szerepeit, rajongótábora, szerelmesei és kérői száma pedig nőttön nőtt. A színésznő 22 éves volt, amikor összekötötte életét Pulszky Károly művészettörténésszel, ekkor vette fel a P. betűt neve elé. Fiatal kora ellenére pontosan tudta mit akart, céltudatos, mégis ösztönös volt az életében és a színpadon egyaránt. Gyermekkora emlékére otthonát a társasági élet központjának szerette volna tudni, ehhez pedig nem lehetett „olcsó a díszlet".

Pulszkyval közös lakásukat műkincsekkel rendezték be, a férfi pedig minden pénzét régiségekre költötte. Külföldi képvásárlásai kapcsán – valótlanul – hűtlen kezeléssel vádolták meg, vizsgálati fogságba helyezték és csak kártérítés fejében engedték szabadon. Ehhez Emíliának mindent el kellett adnia, nem csak a műkincseket, hanem saját értékeit, bundáit, ékszereit is vásárra bocsájtotta. Habár sikerült rendezniük az adósságokat, a férfi nem tudta kiheverni a megpróbáltatásokat és önkezével véget vetett életének. Emília két lányával maradt magára, pénz és lakás nélkül.

Másodjára is férjnél

A magánéleti válság után a munkába menekült, eszméletlenül sokat dolgozott azután, hogy visszatért a színpadra. Egy időben ugyanis nem mert a botrányok miatt közönség elé állni. Az élete akkor kezdett rendeződni, amikor megismerte a nála 11 évvel fiatalabb Andor Oszkárt. A férfi fiatalos energiája, lendülete és feltétel nélküli szeretete erőt adott Emíliának, mint nőnek és mint ünnepelt színésznőnek is erre volt szüksége.

A gyors szerelmet gyors házasság követte, Emília azonban nem volt hajlandó felvenni férje nevét, ő ugyanis P. Márkus Emíliaként vált ismertté. Azzal a furcsa ötlettel állt elő, hogy változtasson inkább újdonsült ura, így lett Andorból Párdány, a színésznő pedig megtarthatta vezetéknevét. A sors tragédiája, hogy Oszkárt is el kellett temetnie. A második világháború alatt bujkálniuk kellett, amikor pedig elmúlt a veszély és visszatérhetett volna minden a régi kerékvágásba, férje legyengült szervezete nem bírta tovább.

A gyilkossági kísérlet

Filmbe illő események tarkították az életét. Egyszer még az életére is törtek, ráadásul nem akárki, hanem saját öltöztetőnője akarta meggyilkolni. A nő elbújt a fürdőszobában álló szekrényben és egész éjjelen át várta Emíliát. A színésznő csak másnap reggel ment a helyiségbe. Az volt a szerencséje, hogy a tükörben észrevette, ahogy a zilált arcú lány kilép a szekrényből, így rögtön futni kezdett. Ekkor dördültek el a lövések, ám egyik sem talált.

A merénylőt Emília férje megpróbálta elüldözni, de a nő a dohányzószobába menekülve maga felé fordította a fegyvert és mellbe lőtte magát. Tettét még korábban azzal magyarázta, hogy szerinte Emília miatt rúgták ki a színházból.

Márkus Emília élete végéig játszott. Férje halála után megint a munkába menekült, nem akarta tudomásul venni, hogy ismét magányos lett. Igyekezett szabadidejének minden percét kitölteni, csak nehogy a valósággal kelljen foglalkozni, nyelveket tanult, komolyzenét hallgatott, olvasott, a barátaival találkozott. 89 éves korában is színpadra állt, igaz már csak rövidke szerepek erejéig. Akárcsak a magányt, úgy az öregedést sem akarta elfogadni, korát végig letagadta.

1949. december 24-én hunyt el.

Nyitókép: Wikipedia/Lipót Strelisky - Balassi Intézet Nemzeti Évfordulók Titkársága

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.