Párizs a 19. és 20. század fordulóján a szórakoztatóipar és az érzéki élvezetek európai fővárosa volt. A külföldi látogatók számára a város egyik fő vonzereje a vásárolható szerelem volt. Azonban miután felépült az operaház, azonnal a francia főváros fontos attrakciója lett.
A jómódú, bankár családból származó festő szenvedélyes operarajongó volt, és emellett jó barátságot ápolt Louis Mérante és Jules Perrot balettmesterekkel, akiket a műveiben többször is megörökített. Így azon kivételes személyek közé tartozott - a mecénások és a táncosnők pártfogói mellett -, akik nemcsak az előadásokon vettek részt, hanem a kulisszák mögé is bemehettek. Ahol alaposan megfigyelhette a táncosokat a gyakorlóteremben vagy közvetlen a fellépésük előtt.
"Ha átlépünk az előcsarnok ajtaján, amely a lépcsőkön keresztül a kulisszák mögé vezet, ott repked ezeknek a szeretetreméltó teremtményeknek egész imádnivaló csapata, szerelmes leveleket bontogatva, virágcsokrokat szaglászva, édességet vagy almát majszolva." - Kevesen számoltak be ilyen kedvesen ezekről a lányokról, és még kevesebben festették meg őket ekkora szeretettel.
Nagyon gondosan, majdnemhogy megszállottan tanulmányozta a pózokat, mozdulatokat, az öltözködésüket - és közben vázlatok sokaságát készítette. Nem a tökéletes testtartást örökítette meg, inkább bepillantást nyújtott a próbatermek és kulisszák világába.
Nem a színpadok sztárjaival foglalkozott, hanem a balett társulattal. Ahogy kemény munkával gyakorolnak, bemelegítő- és nyújtógyakorlatokat végeznek a tükör előtt, a balettcipőiket fűzik, igazgatják, vagy éppen kimerülten nyújtózkodnak. Így akarta a bájukat és a fáradtságos munkájukat megörökíteni. Mai kifejezéssel élve képriportban számolt be erről a különös világról a "pillanatfelvételeivel".
A festő nem idealizált képet festett a női testről, mint ahogy azt az akkori akadémikus festészetben megszokhattuk. Ehelyett a lányokat teljesen természetes formában és pózokban ábrázolta. Éppen olyan, mintha egy kulcslyukon keresztül kukucskálnánk be. Nagyon bátran teljesen szokatlan szemszöget választott az ábrázoláshoz, mintha közvetlen a táncosnők mögött állnánk.
Így láthatjuk a kecses testbeszédüket, vagy, ahogy a hátukat a nézők felé fordítva készülődnek, illetve a tánctanár utasításait követik éppen. Ugyan Degas-t sokszor az impresszionisták közé sorolják - mert barátságot ápolt és együtt állított ki velük -, de a festményei eltérnek az irányzattól, mondhatjuk, hogy Degas az impresszionisták realistája.
Az idővel egyre homályosodó háttérmotívumoknak talán a fokozatosan csökkenő látása volt az oka. Teljes vakság fenyegette, már csak lesötétített műteremben volt képes dolgozni. Az alkotókedve ennek ellenére töretlen maradt. Mivel már nem hagyatkozhatott a szemére, feladta a festést, és szobrászat felé fordult.
Mindez jól mutatja az alkotás iránti szeretetét, az akarat, a kitartás fontosságát. Nem csoda, hogy sikerült ezen a területen is olyan kifejező műveket létrehoznia, amelyek máig sem veszítettek semmit a hatásukból. Így még érthetetlenebb és felfoghatatlanabb az örökösei döntése, akik ezeket a figuráit értéktelennek tartották, és halála után a nagy részüket kidobálták. Még szerencse, hogy a termékeny művész műveiből maradt bőven, amit ma a világ legnagyobb múzeumaiban csodálhatunk meg.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.