

Ezért is nehéz elképzelni, hogy nagyon hosszú - éhezéssel és nyomorgással kikövezett - utat kellett bejárnia, amíg tisztességes jövedelemre tudott szert tenni művészként.
A jólét kora
Egyik híres festménye, A pad - melyen központi alakként elegáns ruhába öltözött feleségét örökíti meg - már abban az időben készült, amikor már jóval többet tudott a tejbe aprítani. Sőt, meglehetősen jó körülmények között élt fiatal feleségével, Camille-jal és négyéves fiával. Méghozzá Argenteuilben, ami az impresszionizmus aranykorának legfontosabb helyszíne volt. Ez az előváros a 19. század közepétől kezdve kedvelt kirándulóhelye volt a párizsiaknak.

A művészetkedvelők pedig jól ismerhetik Monet, Renoir, Manet és a többi impresszionista képeiről. Ezek a művészek minden alkalmat megragadva a szabadban töltötték idejüket, hogy befogadhassák a fényeket, amik a folyó vizén pajkosan tükröződtek.
Egy ilyen lakókörnyezet hatalmas váltást jelentett Monet számára. Hiszen a fény festője elszegényedett kereskedőcsaládból származott. Édesanyja halála után jómódú nagynénjéhez költözött, aki még felnőtt korában is támogatta anyagilag. Azonban a néni keményen megkérte az árát: árgus szemekkel figyelte, hogy elég tisztességes-e fiatal unokaöccse életvitele, és szigorúan megkövetelte tőle a szakmai előmenetelt is. Ha a fiú szembeszegült vele, úgy bírta "jobb belátásra", hogy hosszabb-rövidebb időre megvont tőle minden juttatást.
Végül ez a zsarolás sem tudta megakadályozni a művészpalántát, hogy elhagyja a festőakadémiát, és a saját feje után menve új motívumokkal, új technikákkal kezdjen kísérletezni. Akkor is, ha újszerű, egyedi stílusa miatt csak nagyon kevés festménye jutott be a híres-neves Szalonba - eladni pedig egyetlenegyet sem tudott. Így tehát - a szigorú nagynéni és a szűklátókörű kortársak miatt - folyamatosan éhezett. Még azért is küszködnie kellett, hogy a festéshez szükséges anyagokat meg tudja venni.

A jómódú barátainak írt könyörgő levelei bizonyítják, hogy Monet folyamatosan tele volt adóssággal. Még a nem éppen gazdag Renoir is teletömte a zsebeit kenyérrel, ha a szüleihez látogatott, azért, hogy Monet-nak adhassa - aki ekkor már a legnagyobb nyomorúságban élt együtt a modelljével, Camille-jal.
A tiltott szerelmek kora
Camille Doncieux kispolgári családból származott, és szülei hallani sem akartak arról, hogy lányuk egy nincstelen művész szeretőjeként éljen. Mindennek a tetejében, amikor a lány a festő gyermekét hordozta a szíve alatt, még Monet apja is utasította fiát, hogy szakítsa meg a kapcsolatukat. De az ifjú kitartott szerelme mellett. Mondjuk, csak hellyel-közzel, hiszen azért, hogy a havi apanázst ne veszélyeztesse, egy kis időre a visszahúzódott a nagynénihez.
Camille-t pedig várandósan egyedül hagyta... Ugyan a fiút elismerte a saját gyermekének, a házassággal mindenesetre három évet várt még. Végül csak a francia-német háború első évében vette feleségül az asszonyt, mivel így két legyet üthetett egy csapásra: teljesítette a rég halogatott kötelességét, és felmentést is kapott a bevonulás alól - mint házas, családos ember.

Monet ezekben a nehéz időkben ismeri meg az impresszionisták festészetéért rajongó galéristát, Durand-Ruelt, aki a kereskedője lesz, és aki az évek során több mint ezer festményét adja el. Ennek a találkozásnak köszönhető, hogy 31 évesen megengedhette magának az Argenteuil elegánsabb részén található ház bérlését.
Abban az évben, amikor a padon ülő feleségét megfestette, már kereken 24.800 frankot keresett, ami egy párizsi orvos vagy ügyvéd akkori bevételének felelt meg. Innentől kezdve nyugodtan rendelhette ládaszámra a bort, alkalmazhatott szakácsnőt, nörszöt és kertészt. Ennek ellenére állandóan elmaradt a bérleti díjjal, mosodaszámlákkal, és továbbra is rendszeresen kért kölcsön a barátaitól. Vagyis Monet-nak semmi érzéke sem volt a pénzhez. És sajnos úgy gondolta, be kell bizonyítania gazdag nagynénjének, hogy legalább olyan nagy lábon tud élni, mint ő.
Camille és a másik nő
A fiatal Camille még éppen csak megszokta, hogy Madame Monet-ként mutatkozhat be, és végre kellemes környezetben kényelmes életet élhet. Az idill azonban nem tarthatott sokáig: nemsokára bele kellett törődnie egy másik asszony jelenlétébe is. Miután a festő egyik támogatója, az áruház-tulajdonos Hoschedé tönkrement, Monet nagyvonalúan odaköltöztette a saját házba - feleségével és hat gyermekükkel együtt. Így került a képbe Alice Hoschedé.

A két asszony viszonyáról sokat elmond, hogy amikor Camille-nál méhnyakrákot diagnosztizáltak, Alice gondozta őt haláláig. Majd mikor végre Hoschedé úr is elhalálozott, Alice hozzá is ment Monet-hoz és így a nagyvilági asszony a festő befolyásos és elismert társa lett.
A világ egyre sötétebb lesz: Claude Monet és szembetegsége

Nyitókép: AFPforum
Mondd el Te mit gondolsz!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!