A társkereső appokról sokféle kép él az emberek fejében. Sokaknak meggyőződése, hogy ezeket mindenki egyéjszakás kalandok felkutatására használja, egy kisebb réteg szerelmet és romantikát szeretne találni online. Azonban van egy harmadik opció is, ami sokak számára nem evidens elsőre, már csak azért sem, mert a társkereséstől igencsak messze áll: az önpromotálás.
A társkeresők női felhasználóinak élményeiről érthető okokból nem sok tapasztalatom van, férfiként azonban vissza-visszatérő téma az ismerősi körömben is az, hogy kellemetlenül sokan használják pusztán hirdetőfelületként ezeket az appokat. Vannak, akik egyenesen reklámszövegekkel és a lényegre térve készítenek maguknak profilt, azért, hogy felfuttassák a vállalkozásukat.
A teljesség igénye nélkül én is találkoztam már ezeken a felületeken zenetanárral, nyelvoktatóval, több ízben kellemetlen piramisjáték alapú biztosítási ügynökökkel és persze talán kevésbé meglepő módon: szexuális szolgáltatásokat nyújtó hölgyekkel is.
Persze a felhasználói szabályzat többnyire tiltja mindennemű üzleti tevékenység promotálását ezeken a platformokon, így azok, akik ennyire látványosan igyekeznek kuncsaftokat szerezni, hamar a kitiltottak sorsára jutnak. Akad azonban egy olyan, kvázi üzleti tevékenység, ami több mint népszerű manapság és promotálni is úgy lehet, hogy kikerülhető marad a tiltás. Ez pedig nem más, mint az influenszerkedés.
Napjaink talán legnépszerűbb és sokak által legáhítottabb foglalkozása egy viszonylag egyszerű receptre bontható le: nézz ki jól, legyen minél több követőd, hirdess nekik dolgokat, te pedig zsebelj be minél több pénzt.
Ez persze egy kicsit rosszmájú leírása egy olyan tevékenységnek, ami a modern médiakörnyezet egyik legfontosabb és legnagyobb befolyással bíró eleme. Természetesen akadnak olyan tartalomgyártók, akik hihetetlenül sok munkát ölnek a tevékenységükbe, bár rájuk a tartalomgyártó kifejezés szerintem találóbb is, mint az influenszer.
Akikről esetünkben szó van, azok a fentebb említett receptet követő, többnyire fiatal lányok, akik kihívó képeikkel és leírásukba elrejtett Instagram/TikTok felhasználóneveikkel egyetlen dologra törekednek:
minél több követőt szerezni, ezáltal pedig minél több indokot adni a cégeknek arra, hogy pénzzel és termékeikkel támogassák őket, mint influenszerként aposztrofált hirdetőfelületeket.
A legnehezebb rész általában a kellő követőszám megugrása és itt jön be a képbe a társkereső appok egyre szélesedő választéka. Gyors regisztráció, néhány mutatós, hol kihívó, hol sejtelmes fotó, bemutatkozás helyett egy egyszerű insta-név megjelenítése. Az appok algoritmusa persze előre sorolja azokat a profilokat, melyeket sokan kedvelnek, így még csak attól sem kell tartani, hogy elrejtenék ezeket az adatlapokat. A csali bedobva, már csak várni kell, hogy a férfiak harapjanak és többre vágyva a dekoratív lányokból, felkeressék és bekövessék a lehivatkozott felhasználói fiókot.
Egyszerű és hatékony recept, aminek köszönhetően mostanra a legnépszerűbb társkeresőket nagy mértékben lepték el az ilyen „gyűjtögető" profilok. Ha háttérbe talán még nem szorultak azok, akik eredeti funkcióikra használják ezeket az applikációkat, az szinte biztos, hogy olyan rétegek is megjelentek akiknek minden a célja, csak a társkeresés nem.
Arról persze lehet vitatkozni, hogy ez mennyire roncsolja a társkeresők „élményét". Sokak szerint amúgy se igazán beszélhetünk ilyenről, másoknak igenis számít az, hogy az ismerkedésre kialakított platformokon egyre kisebb mértékben találhatóak meg olyanok, akik tényleg ismerkedni akarnának. Ráadásul az algoritmus szelektálásának köszönhetően még előtérbe is kerülnek a figyelemhajhász profilok, ami hosszútávon nem sok jót jelent azoknak, akik eredeti funkciójukban használnák a társkereső appokat.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.