Arabica, robusta - sokszor olvashatjuk ezeket az elnevezéseket a boltok polcain, de kevesen tudják, mi jellemzi pontosan ezt a két kávénövényt. Pedig érdemes megismerkedni közelebbről is a két legnépszerűbb kávéfajtával, annál is inkább, mert a belőlük készült ital íze is eltérő.
A robusta (Coffea canephora) viszonylag új szereplő a kávépiacon, legalábbis az arabicához képest. Ezt a kávéfajtát a 19. század végén fedezték fel Afrikában, az Egyenlítő mentén. Az elnevezés találó, ez a kávécserje ugyanis tényleg robusztus: akár tízméteresre is megnőhet, és a környezeti hatásokkal szemben is ellenállóbb, mint az arabica. Emiatt, és mert az alacsonyabban fekvő ültetvényeken is jól érzi magát, könnyebben termeszthető, mint az arabica.
A termése kisebb, de bővebben terem, mint az arabica, és koffeintartalma is jóval magasabb, akár 4% is lehet. A belőle főzött kávé keserűbb, savasabb, kevésbé gazdag aromákban, viszont jóval erősebb a magasabb koffeintartalom miatt, mint az arabicából főzött kávé.
Az arabica (Coffea arabica) tulajdonképpen “a kávé”, már csak azért is, mert a 19. század végéig kizárólag ezt a fajtát fogyasztották világszerte. A hagyomány szerint már időszámításunk előtt 300-ban is honos volt Etiópiában, de a 15. századból írásos feljegyzések is vannak az italként való fogyasztásáról, méghozzá a korabeli Jemenből.
Az arabica jóval kényesebb növény a robustánál, és csak magasabban fekvő helyeken (900-1200 méter) él meg. Nem is terem olyan bőven, mint a robusta, így érthető, hogy annál jóval drágább: átlagosan kétszer annyiba kerül. Ennek ellenére a világpiac 70%-át ez a kávéfajta adja, ami nem véletlen. Termésének koffeintartalma ugyanis jóval alacsonyabb (max. 1,5%), így kevésbé keserű, nem olyan savas, sőt: selymesebb, és különféle aromákban igen gazdag az ízvilága.
A robusta tehát az olcsó, kevésbé finom, de annál keserűbb és intenzíven élénkítő kávék alapja. Általában sötétre pörkölik, tipikusan espresso készítéséhez ideális. Ezzel szemben az arabicánál a hangsúly nem az élénkítő hatáson és a keserűségen, hanem a finom aromákon és a selymességen van - nem véletlen, hogy jóval kedveltebb, mint a robusta.
A boltok polcain az olcsóbb árfekvésű kávék általában 100%-ban robustából készülnek - ezért is lehet alacsony az áruk. A tisztán arabica kávék esetében azt, hogy ebből a fajtából készültek, általában erőteljesen hangsúlyozzák. Ezzel szemben a robusta esetében rendszerint szemérmesen hallgatnak a kávé fajtájáról, vagy legfeljebb egy eldugott helyen, apró betűvel szerepeltetik.
Ha az a kérdés, hogy a kettő közül milyen kávét igyunk, a válasz nem egyszerű. Amikor a cél a legjobb ár-érték arány és az erőteljes, kesernyés íz, egyértelműen a robusta a nyerő. Amennyiben azonban az ízélmény az elsődleges, mindenképpen arabicát érdemes választani.
A polcokon ugyanakkor a két fajta keverékéből álló termékeket, úgynevezett blend kávékat is találunk. Ezekben általában 80% arabica és 20% robusta kávé van. A jól eltalált blend kávék ötvözik mindkét fajta előnyös tulajdonságait. Az ízviláguk telt, összetett, ugyanakkor erőteljesek és kellőképpen fel is frissítenek.
A legjobb kávéalapanyag is kevés lehet egy jó kávé elkészítéséhez, ha nem tudjuk, valójában hogyan is kell azt szakszerűen elkészíteni. Nem véletlen, hogy a kávékészítés egy szakma, hiszen nem mindegy, milyen minőségű, mennyiségű és pörkölésű kávét használunk. Ahogyan a víz minősége és mennyisége is lényeges, akárcsak az alkalmazott nyomás és hő mértéke, vagy az elkészítés ideje.
Éppen ezért egy színvonalas barista képzés elvégzése egyáltalán nem csak a (jövendő) szakembereknek hasznos. Ha nap mint nap szeretne igazán finom kávét kortyolgatni, ragadja meg a lehetőséget, és rövidesen a profikat is lefőzi majd - legalábbis, ha kávéról van szó.
A cikk elkészítéséhez a Bestmixer Iskola barista oktatói nyújtottak szakmai segítséget.
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.