színház Nagy X. Viktória odafigyelés félelem közösség dráma gyereknevelés szerepjáték nevelés
Cyberbullying, klímadepresszió, családi mikrodrámák - a gyerekkori szorongások megmaradtak, csak a témák változtak. Mitől félnek a mai gyerekek, és miben segíthet a drámaóra?

Egyebek mellett erről is beszélgettünk Emődi Klaudiával, a Drámakommandó egyik alapítójával.

Forrás: Emődi Klaudia saját képe

- Szívesen élnél Cybercityben?

- Én nem élnék, de a probléma, amit ez a foglalkozás felvet, a diákokat és velük együtt minket is nagyon elgondolkodtat. Mert a jövőkép, amit eléjük tárunk - a foglalkozás a jövőben játszódik - az, hogy a Földünk elsivárosodik, és leszűkülnek a cselekvési és szórakozási lehetőségeink. Elképzeltük, mi lenne, ha a mai számítógépes játékok egyre fejlődnének. Akkor ugyanis óhatatlanul felmerülne az igény, hogy átéljük a szabadság élményét, és legalább virtuálisan szeretnénk megtapasztalni azokat a teljesen természetes érzéseket, amelyekkel ma még szerencsére együtt élünk.

Történetünkben egy ilyen világba visszük el a gyerekeket, és választaniuk kell: maradnak a végtelenül elsivárosodott Földön, ahol egy lakásban kell élniük és a létfenntartásra fókuszálniuk, vagy véglegesen átköltöznek Cybercitybe. Nagyon sok filmben megjelenik a téma - Mátrix, Avatar, Ready Player One -, a gyerekek mondják is, hogy ez tisztára olyan. A döntési helyzet nagyon megérinti őket, és mindig van, aki inkább elköltözne a Földről.

- Tudatos döntés a sci-fi vonal a foglalkozásoknál? Mennyire reflektál a digitális korra, annak veszélyeire?

- Minden összefügg mindennel. Horváth Dóra kolléganőmmel éveken át szerveztünk tematikus táborokat, ahol a drámaórákat kiterjesztettük 3-4 napos szerepjátékra. Voltunk távoli szigetlakók vagy a hegy két oldalán lakó törzs tagjai, akik kényszerű módon összetalálkoznak. A természeti népes játékok után felmerült: mi lenne, ha a jövőről játszanánk?

Látjuk, hogy a gyerekek a gép előtt érzik magukat jól igazán. Nekem is van egy fiam, aki imád játszani, ilyenkor felszabadultnak érzi magát. Persze, hogy felmerül a kérdés: amikor a kutatások szerint Japánban, Kínában emberek képesek leélni az életüket egy szobában, akkor ez hogyan mehet így tovább?

- Hogyan képzeljünk el egy foglalkozást?

- Alapvetően az órák színházi nevelési foglalkozások. A theatre in education Angliából származó módszertan. Két nagyobb foglalkozástípust különítünk el: az egyik a komplex színházi nevelési foglalkozás. A 30-60 perces előadás közepén-végén interaktív helyzetbe kerülnek a gyerekek, például valamelyik szereplőt segíthetik, véleményt mondanak a nevében. Kiscsoportban beszélgetnek egy téma kapcsán, és a foglalkozás adott esetben a diákok reakcióit figyelembe véve folytatódik.

A másik, amit Horváth Dórával és Benedek Patrikkal mi is csinálunk, a drama in education, ahol sokkal nagyobb szerep jut a gyerekek szerepbe lépésének és alkotókedvének. Közösen építjük fel a kontextust, a helyszínt, a kort, amelyben játszunk, a szereplőket. Ezek után hozzuk be színházi eszközökkel azt a kérdést, amelyről gondolkodni szeretnénk. Mindig olyat, ami az adott korosztályt érinti a mi világunkban.

Forrás: dramakommando.hu

- Mi történik, ha nagyon félénk vagy elutasító diákkal találkoztok?

- Emberek vagyunk, sok minden belefér. Volt olyan osztály, ahol az egyik diákot érzelmileg felkavart egy helyzet, és ki akart menni. Ilyenkor - ha lehet - szerepen belül kezeljük a helyzetet, de ha szükséges, kilépünk egy pillanatra, hogy a csoportot és az adott diákot is megnyugtassuk. Előfordul, hogy valaki csak szemlélője az eseménynek. Ha kritika éri a félénk diákot, megpróbálunk feladatot találni neki és elérni, hogy a többiek fogadják el: ő most így tud jelen lenni.

Ha valaki destruktív, az azt jelenti, hogy valamivel nagyon küzd magában, és így kompenzálja a belső feszültséget. Ezt mindig megoldjuk, beszélgetünk vele, vagy azt mondjuk: ok, csak nézd, mi történik! Sokszor az ilyen diák lesz a leghangosabb szószóló a végére. Utána pedig odajön, hogy köszi, tök jó volt.

- Mi a helyzet a társadalmi integrációval: felszínre törnek az ellentétek?

- Volt szociálisan teljesen homogén osztályunk, ahol elképesztő gyűlölködés és rengeteg indulat volt jellemző, ezért úgy döntöttünk, hogy nem visszük végig a drámaóra tematikáját. Kivételes eset volt, mondtuk az osztályfőnöknek, hogy csak nagyobb baj lenne, ha folytatnánk. Ezért csapatépítő játékot javasoltunk helyette, ahol jobban tudtak oldódni a gyerekek.

Ettől a tréningtől többet kaptak, mintha rájuk erőltettünk volna valamit, amire nem érettek. De voltunk mindenféle vidéki iskolában, ahol eltérő intelligenciájú és szociális hátterű gyerekek is jól tudtak együttműködni a játékban. Ha alapvetően jó hangulat és elfogadás van egy osztályban, akkor az csak erősödik a drámaórán.

Forrás: dramakommando.hu

- Milyen visszajelzés érkezik a gyerekektől?

- Mindig vannak olyanok, akik ott toporognak körülöttünk, segítenek összepakolni, elkezdenek kérdezgetni minket, a bátrabbak pedig szokták mondani, hogy "fú, ez nagyon jó volt", meg "gyertek máskor is".

- A tanárok bent vannak az órán?

- Javasoljuk, hogy legyenek bent, mert sok olyan visszajelzés érkezik tőlük, hogy teljesen másnak láttak egy gyereket, aki pl. nem érti a matekot vagy randalírozik, nem figyel. Itt meg kiderül, hogy neki van a legkiforrottabb véleménye, tisztán látja a helyzetet vagy segítséget nyújt. Ezért nagy élmény ez a tanároknak is. A mi helyzetünk persze könnyű, megtartjuk a foglalkozást és eljövünk, de tizenvalahány évet tanítottam iskolában, tudom, mennyivel másabbak a hétköznapok.

- Van dráma a mai gyerekeknél? Milyen félelmekkel küzdenek?

- Szerintem mindig volt. Nem nőtt fel úgy nemzedék, hogy ne kellett volna szembesülnie a generációja szorongásaival, félelmeivel. Szokás arról beszélni, hogy a mai világunk milyen nehéz, sok a válás, a széthulló család, hogy az internet hatásával nem tudnak mit kezdeni a gyerekek. Sok az inger, szorongató a közeg, amiben felnőnek. Persze, hogy szorongató, hiszen mindenről tudunk: a klímaváltozásról és az összes háborúról. Száz éve más problémákkal kellett megküzdeniük az embereknek.

Most készítettünk egy foglalkozást a cyberbullying jelenségről. A gyerekek 70 százalékát valamilyen formában már bántották az interneten, ez döbbenetesen nagy szám. Tavaly franciát tanítottam egy gimnáziumban, ahol a jövőről kellett írni. Minden gyerek azt írta le, hogy a jövőben vagy háború lesz, vagy nem lesz mit ennünk, vagy a klímaváltozás során fog az emberiség nagy része elpusztulni. Számomra döbbenetes volt, hiszen amikor én voltam gimis, nekem semmi ilyen nem jutott eszembe. Ez a generáció ebben él, többek között a klímaszorongásban.

És igen, vannak széthulló családok, rossz felnőtt példák, hogy a szülők elváltak, marják egymást. Önmagában mégsem a válásban látom a problémát, hanem inkább abban, hogy a szülői sérelmek hogyan csapódnak le a gyereken. Többek között erről is szeretnénk drámaórát.

SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!Forrás: Mudra László

Nyitókép: Shutterstock

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.