Többet számít, hogy reggel vagy este sportolsz, mint gondolnád

Én személy szerint jobban szeretek este edzeni, mert reggel addig alszom, ameddig csak tudok. Ettől függetlenül volt időszak, amikor reggel 6-tól edzettem, hogy 8-ra a munkahelyemen üljek, de vajon melyik hatásosabb? Ennek jártam utána.

Az, hogy reggel vagy este állunk neki edzeni, többnyire attól függ, mikor tudunk szabaddá tenni egy kis időt. Akik éjszakai baglyok, inkább az esti edzés mellett teszik le a voksukat, akik pedig sokkal szívesebben kelnek fel egy órával előbb, csak hogy este a szokásos időpontban ágyba kerüljenek, inkább reggel, vagy hajnalban átesnek rajta.

Az edzést csak elkezdeni nehéz, egy idő után ugyanis elvonási tüneteink lesznek, ha nem sportolunk rendszeresen. Sokan azt hiszik, csak a külső miatt fontos a sport, de ez badarság... A rendszeres mozgás javítja a hangulatot, elősegíti a jobb alvást, kiegyensúlyozza a lelket, és még sorolhatnánk.Ismerek néhány embert, akik felkelnek, és ahelyett, hogy innának egy jó feketét, beleugranak a futócipőbe, és kocognak pár kilométert. Nekik általában ez segít abban, hogy felébredjenek, és jól induljon a napjuk. Ha valamilyen oknál fogva nincs meg a reggeli rutin részeként a sport, máris el van cseszve az egész. Adri például minden reggelt tíz km futással indít, és el sem tudja képzelni, hogy ez máshogy legyen. Nem kifogás az eső, a szél, a hó, a fagy, neki ez már annyira természetes, mint a levegővétel.

Az ismerőseim nagy része a reggel helyett inkább a nap végén, munka után sportolnak. Egyrészt azért, mert hallani sem akarnak a korán kelésről, másrészt pedig azért, mert stressz levezetésére használják a mozgást.

Saját tapasztalatok

Mindig felmerül a kérdés, melyik a hatásosabb, vagy számít-e, melyik napszakban sportolunk. Én mindkettőt kipróbáltam, és meg kell valljam, a reggeli edzésen inkább csak túl akartam lenni, sosem élveztem. Hogy is élvezhettem volna, hogy két órával kevesebbet alszom, a csipa még a szemem sarkában gyűlik, én pedig máris burpeeket csinálok és százakat guggolok. Tény, hogy utána viszont sokkal jobban éreztem magam: energikusabb voltam, jobb volt a kedvem, kevésbé voltam ideges, és elégedett voltam, hogy ma már tettem magamért, de hosszútávon nem ment, és inkább az alvást választottam.

 

Az esti edzés azért nem feltétlenül jó, mert egy hosszú nap után nehéz rávenni magunkat arra, hogy megmozduljunk. Volt, amikor 14 óráztam, így este 9-től tudtam edzeni, de megcsináltam, mert éreztem, hogy kell a testemnek és a lelkemnek is. A lehető legtökéletesebb, ha a kora délutáni órákban tudok edzeni. Ilyenkor vagyok a legenergikusabb, de időbeosztásomból adódóan ez ritka, mint a fehér holló...

Forrás: Shutterstock

Reggeli vs. esti edzés: előnyök és hátrányok

Lássuk az alátámasztott előnyöket és hátrányokat, hátha segítség azoknak, akik még csak eldöntötték, hogy szeretnének sportolni, de nem tudják, melyik napszakban.
Reggel a testfunkciók még alacsonyabbak, de a sport segít beindítani a folyamatokat. Több tanulmány is bizonyítja, hogy azok, akik reggel edzenek, sokkal kisebb eséllyel hagyják ki a mozgást, mivel reggel erősebb az akaraterőnk, és nem keressük a fentebb említett „Fáradt vagyok, hosszú nap volt" kifogásokat. Emellett a reggeli elfogyasztása előtt végzett edzés a zsírt is hatékonyabban égeti, jobb alvást biztosít, és felpörgeti az anyagcserét.Az esti edzés azért lehet hatásosabb, mert a test funkciói ilyenkor vannak a csúcson. Emellett több energiánk van, az edzés csökkentheti az éhségérzetet, és tökéletes stressz levezető, amire minden embernek szüksége van. Mindkettőnek van tehát előnye és hátránya, az pedig, hogy te mikor szánsz magadra és a sportra időt, csak rajtad áll, a lényeg, hogy sportolj. Azt hiszem, én maradok az esténél...

    Ezt olvastad már?