Arra, hogy mekkora egy divatbemutató ökológiai lábnyoma...
A fokozódó klímakrízis hatására egyre többen teszik fel a kérdést: mennyi hulladékot termel egy 15 perces bemutató, amelyet hónapok óta szerveznek?
Az ENSZ tanulmánya szerint a divatipar felel az összes károsanyag-kibocsátás 10 százalékáért, a vízszennyezés 20 százalékáért, és több energiát emészt fel, mint a légiközlekedés és tengeri hajózás együttvéve (!). Mindez csak azért, hogy mindig valami újat viseljünk.
Az iparág nagyban függ a gyapot termelésétől is (abból készül a pamut), aminek óriási a vízigénye és imádják a kártevők, tehát rengeteg rovarölő szert felhasználnak a termelés során. Ruháink többsége szűz forrásból származik, ráadásul az újonnan szerzett darabok egyre hamarabb válnak hulladékká. Ha nem történik drasztikus változás, harminc év múlva a textiliparra mutogathatunk, mint a károsanyag-kibocsátás negyedéért felelős ágazatra.
Meg persze rád, akinek minden télen új kabát kell. Három havonta pedig 4-5 új felső. Meg egy Dior táska, olyan, amilyet a legújabb kollekcióban láttál. Ha pedig túl drága, irány valamelyik fast fashion lánc, ahol a próbafülke riasztó fényében megállapítod: majdnem olyan, mint a kifutón látott darab.
Aki látta a Fendi három évvel ezelőtti bemutatóját Rómában, sosem felejti el az élményt. Amikor a modellek átvonultak a Trevi-kút vizén, megszületett a történelem és luxus varázslatos keveréke... Nehéz elképzelni, hogy az Insta-elit a grönlandi jégmezők olvadása miatt óbégat egy ilyen rendezvény szünetében - de azóta sok minden változott. Az amazonasi tűzvész után újra fókuszba került a fenntartható divat, sőt, a francia elnök egy gazdasági csúcstalálkozón aláíratta az erről szóló egyezményt is néhány nagy divatházzal.
A teljes képhez ugyanakkor hozzátartozik, hogy ami a környezetvédőknek a túlfogyasztás parádéja, az a feltörekvő dizájnereknek életük lehetősége. A divatházak azzal érvelnek az ökolábnyommal kapcsolatos vitában, hogy a digitális és közösségi média fejlődésével különösen fontos, hogy a divat is rezonáljon a világra. Hiszen az új platformok megjelenésével nem hatszáz, hanem hatszázezer embert érnek el az egyébként álló ovációval fogadott show-k.
Ráadásul az új generáció tisztában van a klímaválsággal és tudja, hogyan kell újrahasznosítani. Ismeri a zöld energia fogalmát, és nem rest megvizsgálni a beszerzési lánc forrásait.
Van olyan tervező, aki már most is óceáni hulladékkal dolgozik, így talán nem reménytelen a rendszerszintű változás, de lássuk be: az haute couture nem kampányolhat csíkokra szelt PET palackokkal. A szemlélet azonban formálható. Az egyre gyorsabban megjelenő kollekciók helyét a valóban ökotudatos, minőségi daraboknak kell átvennie.
Szóval, mielőtt elkezdenél gyűjteni IrinaShayk részére a munkanélküli alapba, kezdetnek elég, ha kihagyod a kupon napokat.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.