7 dolog, amit tudnod kell az érzelmeidről

Érzelmes típusnak tartod magad? Esetleg épp az a bajod, hogy képtelen vagy megélni és kifejezni mindazt, ami a mélyben zajlik? Ennek oka sokszor az, hogy egy sor téves elképzelés - mítosz - él a fejekben az érzésekkel kapcsolatban. Például ezek...

Mítosz: Az érzések irracionálisak/a gyengeség jelei.

Valóság: Érzések segítségével fejezzük ki önmagunk és mások számára mindazt, amit átélünk. Vagyis enélkül nem sok esélyünk van arra, hogy megértsünk egy adott szituációt, és képesek legyünk konkrét lépéseket tenni a pozitív változás érdekében. Fontos figyelni az érzéseinkre különféle élethelyzetekben, hiszen gyakran csak utólag értjük meg, milyen racionális alapjai voltak.

Mítosz: Ha kordában tartom az érzéseimet, robot lesz belőlem.

Valóság: Nagy különbség van az érzések elnyomása és kordában tartása között. A cél az volna, hogy bármilyen emóciót megengedhess magadnak, ugyanakkor tudj önkontrollt gyakorolni - ez akadályozza meg a romboló viselkedést.

Mítosz: Nem volna szabad ezt éreznem. Valami nem stimmel velem.

Valóság: Jogod van hozzá, még ha az érzelmeid éppenséggel sötétek is. Előfordul, hogy az egész világ azt várja tőled, hogy légy felhőtlenül boldog, te mégis kétségek közt szenvedsz. Hiába keresel sok pénzt, és dolgozol menő helyen, ha utálod a munkád. És hiába kérte meg a kezed az álompasi, ha te nem érzed magad késznek az elköteleződéshez. Nem baj, ha mást érzel, mint amit a külvilág lát.

Mítosz: Ha sokat panaszkodom, meg fogok könnyebbülni.

Valóság: Minél többet foglalkozol a félelmeddel, fájdalmaddal, annál mélyebbre süllyedsz bennük. A pszichológusok szerint ez egy téves elképzelés: a sötét érzések felemlegetésekor csak még jobban magával sodor a mélység. Kerüld a panaszáradatot, inkább igyekezz konstruktív keretet adni elkeseredésednek! Ha megérted, mi miért történt, és panasz helyett a megértésre koncentrálsz, nagyobb valószínűséggel mászol ki a gödörből.

Forrás: Shutterstock

Mítosz: Egy másik ember az oka, hogy így érzem magam.

Valóság: Mások csak tükrei lehetnek a saját érzéseinknek. Ha valaki viselkedése idegesít, zavar, jó eséllyel benned van a válasz arra a kérdésre, hogy mégis miért. Figyeld meg, miről van szó pontosan, mi az, ami miatt haragszol a másikra! Mit tükröz? Milyen hiányodra, gyengeségedre mutat rá? Így nemcsak az érzelmeid változhatnak, de a kapcsolatod is jobb lehet az érintett személlyel.

Mítosz: Egyszerűen ilyen vagyok. Nem tudok mit tenni az érzéseimmel.

Valóság: Komoly önismereti munkával igenis megértheted és alakíthatod őket. Nem kell, hogy tökéletes legyél: bőven elegendő, ha képes vagy az önreflexióra, és mindig megnézed, mi rejlik egy-egy - adott esetben baromira szélsőséges - reakciód mögött. Ha érted a kiváltó okokat, egy ponton túl már akarva sem tudnál úgy reagálni, mint korábban.

Mítosz: Az abszolút igazság az, amit annak érzek - és ez így is marad örökre.

Valóság: Ez torzítás, hiszen minden éremnek két oldala van, a dolgok pedig állandóan változnak. Egy óriási családi dráma közepén úgy érezheted, hogy téged senki sem szeret, és vége a világnak. De ha megérted, hogy a szeretteid nem a személyedet támadták, csak a véleményed és/vagy a döntésed, máris rájöhetsz, hogy csak aggódnak érted. Ne gondolkodj abszolút igazságokban, és kerüld a szélsőséges megnyilvánulásokat, hiszen többnyire csupán pillanatnyi hangulatingadozásokról van szó!

Ha megélsz mindent, ami belőled jön, és figyeled a belső reakcióidat, egy ponton látni fogod, hogy sokkal nagyobb hatalmad van az érzéseid felett, mint eddig hitted - épp azért, mert meg mered engedni őket magadnak.

Te mennyire hallgatsz az érzéseidre?

Forrás: Shutterstock
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?