Bár kitartóan tombol a digitális forradalom, és egyre több nő töri át az üvegplafont, a reklámipar nagy része még mindig ott tart, hogy "Ha megiszom ezt a sört, megkapom azt a bombázót." De mi van, ha nem vagyunk bombázók?
Az első reklám megjelenése óta megfigyelhető, hogyan alakulnak a női szerepek, hogyan élnek a cégek a tárgyiasítás eszközével, és hogyan próbálnak (vagy nem próbálnak) meg választ találni a mai jelenségekre. Csak lassan javul a helyzet, hiszen marketinges berkekben még mindig él az a felfogás, hogy a férfi elme úgy vágyik a nőre, mint a sarki Meki gőzölgő hamburgerére.
Persze manapság már csak harsány röhögés vagy vad szemforgatás kísérné az ötvenes évek soviniszta reklámjait. Ahol a nő a férfi tökéletes kiszolgáló személyzeteként jelenik meg, kezében viszkis pohárral, vasalóval vagy porszívóval - természetesen hibátlan sminkben, kifogástalan ruhában.
Akkoriban azonban természetes volt, hogy minden női termék a férfi lenyűgözését szolgálja. A 60-as években aktivizálódó feminista mozgalom hívta fel először a figyelmet arra, hogy a nőknek új szerepeket kell találniuk, önmagukat pedig nem a férfi által kellene definiálniuk.
Az évtizedek alatt a szépség fogalmának átalakulásával és a társadalmi változásokkal együtt formálódott, hogy milyen nőket mutatnak a reklámiparban. Sokáig például a világos bőr és a teltebb alkat volt kívánatos, hiszen a naptól cserzett bőr a munkásosztály kiváltsága volt. Nem kellett sok idő, amíg a tökéletes háziasszonytól - kis túlzással - eljutottunk a bronzbarna fogpiszkálóig.
Végül a divatiparral karöltve a reklámipar megteremtette a nő új típusát, aki sajnos csupán a virtuális térben létezik. Azon már rég túl vagyunk, hogy a mellei és a feneke kigúnyolják a gravitációt, a selymes loknik szinte fel sem tűnnek, és már azért sem lábad könnybe a szemünk, hogy tökéletes bőre, valószerűtlenül fehér fogsora és anatómiailag lehetetlen alkata van. Esetleg három lába, ha rossz napja van a képszerkesztőnek... Hiszen tudjuk a titkot: a retus korában élünk.
Az azonban megdöbbentő, hogy a nők nagy hányada még úgy is szeretne hasonlítani erre a megszerkesztett ideálra, hogy tisztában van vele: az elérhetetlen istennő 3285 klikk végeredménye.
Több felmérés is készült a témában, olyan képek nézegetésekor vizsgálták meg nők reakcióit, melyekre ki volt írva: retusált. Az eredmény az lett, hogy ahol nem volt "előtte kép" mellékelve, ott a nők még inkább azokra a területekre fókuszálnak, ahol meg sem közelítik az áhított modellt.
A destruktív folyamat egyszerű: megnézed a képet, összehasonlítod magaddal, és látod az óriási különbséget. Majd elkezdesz szégyenkezni, amiért te ennél kevesebb vagy, és ezt addig ismételgeted, míg végül megveszed a terméket, amivel legalább egy hajszálnyival megközelíted az istennőt. A kör bezárul, a marketing kampány célba ért.
Még mindig kevés brand ismeri fel, hogy a lakosság felét kitevő nőket nem lehet homogén csoportként kezelni. Sokáig úttörőnek számított a Dove, amely a valódi nő sokszínűségére építette kampányát. Azóta több milliárdnyi tusfürdőt adtak el, de a valódiságra való igény egyre erősebb. Lassan a sörgyártó cégek is elengedik a habban tapicskoló Playboy-nyuszi imázsát, a világhírű svájci Breitling pedig bejelentette: felhagynak a nőket tárgyiasító reklámokkal. Elvégre hogy nézne ki egy női pilóta, oldalán egy szexistennővel?
Mivel a fogyasztói döntések többségéért egyre inkább a nők felelősek, ezért az a cég lesz lépéselőnyben, aki ezt időben felismeri. Ahogy azt az aktuális trendet is, hogy míg egyre több férfi néz gyerekneveléssel kapcsolatos videókat, addig a nők munka után olyan videókat néznek, amikkel képezni tudják magukat. Tanulni akarnak, de nem feltétlenül a legújabb sminktrendekről.
A reklámiparnak erre kell rezonálnia, és valódi nőktől megtudnia, hogy valójában mit is szeretnének.
Az Always cég #likeagirl kampánya jó érzékkel kapta el a változások szelét. Aki megnézte a videót, utána biztosan nem fogja senkinek azt mondani, hogy "Úgy futsz, mint egy lány." Persze, hiszen lány vagyok.
Nyitókép: Shuttertsock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.