Hát nálam nem így kezdődött a repülés iránti szerelem, én inkább földi személyzetként szerettem volna dolgozni. De mivel akkoriban épp nem volt felvételi, addig bújtam lehetőségek után az internetet, míg megakadt a szemem a légiutas-kísérő topikon.
És minél többet tudtam meg erről a magas fokú képzettséget igénylő, felelősségteljes munkakörről, annál jobban kezdett el érdekelni a dolog! De kár tagadni, az a különös a misztikum, ami a mai napig körülveszi ezt a foglalkozást, az fogott meg igazán.
Rájöttem, hogy Stewinak - mi így hívjuk magunkat - lenni nemcsak egy szakma, hanem egy életérzés. Ám mielőtt bárki hirtelen felindulásból rávetné magát a légitársaságok honlapjaira felvételi lehetőség után kutatva, szeretnék mindenkit figyelmeztetni: csak az álljon stewardessnek, aki a pozitívumok mellett a negatívumokat is vállalja!
Mert azt el kell ismernem, hogy bizony nem egyszerű a magánéletet összeegyeztetni ezzel az életmóddal! Van, hogy heteket, esetleg hónapokat kell távol lennünk a családtól és az otthontól.
Előfordulhat az is, hogy az utolsó pillanatban történik változás a beosztásban, és akkor le kell mondani a találkozókat, programokat. Az ünnepnapok és a hétvégék is munkanapnak számítanak, hiszen a repülés ilyenkor se áll le! És bizony simán előfordulhat, hogy egy másik országban kell karácsonyoznunk, addig teljesen ismeretlen kollégákkal...
Nálunk nincs olyan, hogy ebédszünet. Rengetegszer előfordul, hogy éppen csak arra van időnk, hogy a mellékhelyiség mellett állva bekapjunk egy falatot, miközben egymásnak adják át a kilincset az utasok. Ilyenkor a nyitva hagyott WC ajtó mellett kívánnak nekünk jó étvágyat. És éhség, kialvatlanság, jet lag ide vagy oda, mi stewardessek vagyunk! Akik szépek, kedvesek, udvariasak és türelmesek. Mindig, minden körülmények között!
Itt nem azt nehéz betartani, hogy "ne vidd haza a munkát", hanem hogy a magánéletet tilos bevinni a munkahelyre. Rajtunk nem látszódhat, hogy rossz napunk van, vagy épp családi krízisen estünk át. Lepleznünk kell az érzelmeinket, mert az utas a legkevésbé sem kíváncsi rájuk!
De mindezekkel együtt, a teljes szakma nevében kijelenthetem: ez a világ legjobb munkája, és nem szívesen cserélném semmi másra!
Ha eldöntötted, hogy jelentkezni szeretnél légiutas-kísérőnek, a választott cég honlapján kell figyelni a hirdetéseket. Ott megtalálsz minden követelményt, amit elvárnak a jelentkezőktől. Ezek légitársaságonként változhatnak, de vannak alapok, amit mindenhol megkövetelnek:
- Folyékonyan kell tudnod angolul! Nyelvvizsgát nem kötelező felmutatni, viszont a felvételi és a tananyag nyelve is angol. Gyakran azt is megkövetelik, hogy annak az országnak a nyelvét is beszéld, amilyen nemzetiségű a légitársaság.
- Aztán tudnod kell úszni is, hiszen egy stewi nem csak frissítőt szolgál fel, hanem vészhelyzet esetén életet is ment. Ha kényszerleszállást hajtanánk végre vízen és nem tudnánk úszni, nagy bajban lennénk!
Ez egy konzervatív szakma, így látható helyen nem lehet piercinged vagy tetoválásod.
A minimum életkor 19 év, de vannak cégek, ahol 21.
A minimum magasság 158 cm. Ez nem diszkrimináció, hanem egy gyakorlati megfontolás: egy stewinak önállóan el kell érnie a repülő biztonsági berendezéseit, ami a meghatározott magasság alatt nehézkes!
Rugalmasság, jó stressztűrő képesség és asszertív kommunikácó is szükséges, mert bizony nem csak kedves emberek utaznak a repülőkön.
És persze az sem árt, ha van egy kis műszaki érzéked, hiszen a képzés során a repülőgép legapróbb alkatrészének a működését is meg kell tanulni. Ez azért fontos, mert vészhelyzet esetén mi gondoskodunk az utasokról. Az életmentés például az egyik fő tárgy, és arra is fel kell is készülnünk, hogy adott esetben le tudjunk vezetni egy szülést!
Az utasok igazából általában tündér aranyosak, nagyon ritkán keveredünk konfliktusba velük. De azokat az eseteket is igyekszünk türelemmel kezelni. Persze egy kis humor sose árt...
Ezzel kapcsolatban rengeteg apró történetem van. Volt már részeg és WC-ben dohányzó utas is. Találkoztam muszlim utassal, aki gurulás közben szerette volna használni a mosdót. És mikor felszólítottuk, hogy foglalja el a helyét, mert most nem használhatja a mellékhelyiséget, hangosan ordítozva közölte: neki egy nő nem parancsolgathat...
De előfordul olyan is, hogy egymással vesznek össze, - legtöbbször banális indokok miatt. Volt olyan esetem, hogy az egyik utas rádöntötte az üléstámláját a másik utas feleségének a lábára. Ezért aztán a feleség elkezdte rugdosni az ülést, hogy az előtte ülő visszahajtsa. Erre aztán a két férfi ordibálni kezdett egymással, kis híján össze is verekedtek!
Végül nekünk kellett közbeavatkozni: megmondtuk nekik, hogy veszélyeztetik a többi utas és az egész járat biztonságát, és ha most nem fejezik be ezt a viselkedést, azonnal leszállunk a legközelebbi repülőtéren.
De előfordulnak aranyos kérdések is, mint például: "Miért álltunk meg?", - miközben amúgy a levegőben száguldottunk... Erre annyit tudtam mondani, hogy azért, mert piros lámpát kaptunk.
Volt egy utasom, aki az italszerviz közepén kezdett méltatlankodni: "Mikor szállunk már fel végre? Már egy órája úton kellene lennünk!" Ekkor megkértük, hogy nézzen ki az ablakon, mert épp 9000 méter magasan repülünk. Erre már nem mondott semmit, csak kért egy kólát - mintha mi sem történt volna.
De ezek igazán apró bosszúságok ahhoz képest, hogy légiutas-kísérőként bejárhatjuk szinte az egész világot! Jó, talán nem az egészet, de rengeteg olyan helyre eljuthatunk, amiről amúgy csak álmodozhatnánk - vagy ahova csak hatalmas áldozatok árán juthatnánk el. Az sem utolsó szempont, hogy ilyenkor a cég állja az ellátást, és minimum 4 csillagos szállodában lakhatunk.
Ez az állás nem egy monoton irodai munka: nincs két egyforma járat, a munka rendkívül változatos, így nehezen lehet megunni. Arról nem is beszélve, hogy idegen kultúrákat ismerhetsz meg - már csak az utasok révén is.
A kisebb-nagyobb konfliktusok során tanúsított fegyelmezettségünknek köszönhetően pedig fejlődik az önismeretünk. Talán nincs is ennél hatékonyabb asszertív kommunikáció tréning!
Szóval, ha nemcsak a tökéletes frizurák és a csini egyenruhák miatt kacérkodsz a gondolattal, hogy te is stewardess legyél, hanem úgy mindenestül - a jó és rossz dolgokkal együtt - vonz ez a hatalmas kaland, akkor ne félj belevágni!
Franciska történetét Dörök Vanda jegyezte le
Nyitókép: iStockphoto
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.