A zöldrefestés („greenwashing") egy törvénytelen, fogyasztót megtévesztő kereskedelmi gyakorlat.
Lényege, hogy egy vállalat környezetbarátnak tetteti magát, holott valójában rohadtul nem az.
Sokkal inkább:
De te büszkén kened, veszed, fújod magadra! Kiadsz egy kicsivel több pénzt a termékért, mert támogatni szeretnéd a "zöld" vállalatokat. Közben pedig épp ezzel érik el, hogy az igazán zöld - ezáltal drágább termékeket előállító, vagy kevésbé direkt módon marketingelő - cégek csődbemenjenek...
A greenwashingot nehéz kiszúrni pedig lépten-nyomon körbevesz és megtéveszt bennünket. Az átverés pedig sokszor olyan helyről érkezik, ahonnan arra a legkevésbé se számítanánk.
Mi a 7 legtipikusabb trükk, amit bevetnek ellened?
Vagyis ezek a cégek olyanok mint a bűvészek. Amíg az egyik kezüket figyeled, a másikkal pedig hopp már elő is rántották a nyulat a cilinderből.
Ilyen például, mikor egy olajipari társaság „zöld, környezetbarát benzinkutat" nyit, ami napenergiát használ és szép növényekkel van beültetve. Vagy amikor biciklikkel látja el a fővárost, hogy azzal közlekedj az autód helyett. A tudatalattidban pedig szépen rögzül, hogy ez a cég környezetbarát, miközben pedig az olajfinomítás és olajkitermelés enyhén szólva sem az...
Erről persze a vállalat mélyen hallgat. És nem csak olajipari cégek alkalmazzák ez a trükkök. Ne feledd, attól hogy egy dohánycégnek vannak egészségtudatosságot hirdető kampányai, attól még egy ártalmas iparágról van szó!
Ugye milyen jól hangzik? Egyből le is veszed polcról a terméket. Pedig nagyon sokszor ezzel a "medállal" maga a cég tüntette ki önmagát.
Ennyi erővel én most kinevezem magam a perui félkemény sajtok magyarországi szuper-nagykövetévé. Ilyen cím nem létezik, nem is volt más jelölt, én adtam magamnak, nem jelent semmit, és rajtam kívül senki sem ismeri el. Hát így vannak a zöldre festő cégek a termékmegjelölésekkel.
Ezzel még az olyan plázákban is megtalálható, trendi brandek is élnek, akik azzal hirdetik magukat, hogy fürdőgolyóik, samponjaik, arckrémeik organikusak, zöldek és természetesek.
De valóban el tudod képzelni egy termékről, hogy természetes alapanyagokból készült és nagyon jót tesz a bőrödnek, miközben olyan erős illatanyagokkal van tele, hogy a szagukat már messziről felismered a pláza folyosóin?
A márka imázsa azt a képzetet kelti bennünk, hogy a vállalat teljesen organikus, miközben plasztik tégelyekkel van tele a bolt, és a fürdőgolyók csomagolása sem túl környezetbarát.
Ha az igazságot akarod tudni, ne a szép zöld ikonokat nézegesd, és ne figyelj azokra a hívószavakra, hogy természetes, organikus, friss, bio, zöld, környezetbarát. Inkább ellenőrizd, milyen hatóanyagokat tartalmaz. Van bennük sodium lauryl sulfate, propylene glycol és társai? Akkor már tudod az igazságot...
Tipikusan ilyen a tudományos rizsa, amit csak akkor tudsz ellenőrizni, ha a doktorandusza vagy a témának.
Ha túl sok külföldi szót vagy rövidítést használ a cég, termékei ajánlása során, akkor gyanakodj! Biztos, hogy lenne érthetőbb kifejezés is az áru tulajdonságainak leírására, de pont az a cél, hogy ne értsd, mert akkor nem tetszene, amit hallasz...
Meg tudományoskodással amúgy is bármit el lehet adni. Mert lássuk be, azt se tudod, hol nézz utána, hogy tényleg volt-e olyan kutatás, amire hivatkoznak....
Ha az állításról nem találsz semmilyen igazoló dokumentumot például a termék honlapján, élhetsz a gyanúperrel, hogy itt bizony valami bűzlik.
Szerinted miért használnak olyan bonyolult szavakat a reklámokban, amelyek nagyon meggyőzőek, de csak sejteni lehet a jelentésüket? Bizony pont azért, hogy bizonytalanságban tartsanak!
Például sokszor fantázianeveket adnak a hatóanyagoknak, hogy leplezzék előled a valóságot: könnyen kifésülhető formula a samponban, ami nemes egyszerűséggel szilikont jelent.
Ezek olyan állítások, amik ugyan igazak, de teljesen lényegtelenek.
Tipikus példa a CFC-gáz mentesség kiemelése. Miközben ennek az ózonpajzsra káros anyagnak a felhasználását már kb. 20 éve törvény tiltja - így egyetlen termékben sem található meg.
Ennyi erővel azzal is reklámozhatnák magukat, hogy termékeik nem tartalmaznak se ciánt se patkánymérget...
Ezek olyan kijelentések, amelyek ugyan igazak, de elterelik a figyelmed a sokkal fontosabb káros tulajdonságokról.
Például, amikor egy divatcég állítja, hogy a fast-fashion igenis fenntartható, és ezt demonstrálva organikus pamut pólókat kezd el árulni. Ami nagyon szép és jó, de a közben eltereli a figyelmedet arról a az aprócska, ám mégis lényeges tényről, hogy a fast-fashion arról szól, hogy a trendek gyorsan jönnek-mennek, amivel arra ösztönöznek téged, hogy minél gyakrabban cseréld le a ruhatárad.
Csakhogy ezeknek az előállítása és szállítása iszonyatosan megterheli a környezetet - és a kambodzsai gyerekmunkásokat...
Valljuk be, nincs az a természetes pamut póló mennyiség, ami ezt az őrült tempójú környezetterhelést ellensúlyozni tudná.
Ezt könnyű elképzelni. Ezzel akkor találkozhatsz, amikor egy termékről állítanak valamit pedig az egész egy ordas nagy hazugság.
Például mikor azt hazudják, hogy nemzetközileg elismert bizonyítvánnyal rendelkezik egy termék, közben pedig nem. Vagy azt, hogy van benne valami olyan hatóanyag, ami valójában nincs is benne. Mire a fogyasztóvédelem rájön - ha rájön - akkora profitra tettek szert, amivől simán befizetnek bármilyen büntetést.
Sajnos ahogy nem minden arany, ami fénylik - úgy nem minden zöld, ami annak tűnik. Ne hagyd magad átverni!
Nyitókép: iStockphoto
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.