
Így ez a művészetekben is meglátszott. Francois Boucher volt a női test ábrázolásának kiemelkedő mestere - így nem meglepő módon az ő nevéhez kötődik a művészettörténet első, férfiúi érzékeket alaposan felcsigázó pin-up girljének megörökítése. Bár már korábban is számos akt készült, azonban ilyen módon még soha.
Az ábrázolás meglehetősen bátor: egyrészt - a szokásoktól eltérően - nincs mitológiai témába csomagolva. Másrészt a modell csóktól piros ajka, kerek hátsó fertálya és szétterpesztett lábai igazi, félreérthetetlen szexuális felhívásra utalnak. A lány frivol és dekoratív, éppen a nemes urak ízlésének megfelelő.
A 18. századi festmények modelljeinek a nevét általában nem ismerjük. Ám ez esetben nem más, mint Giacomo Casanova memoárjai lebbentik fel a fátylat arról, hogy kit is ábrázol a kép: Marie-Louise O'Murphy-t. Hogy honnan tudta a híres velencei hódító, hogy ki ez a titokzatos lány? Onnan, hogy Casanova maga rendelte meg az aktot róla - mivel annyira elvarázsolta őt a lány szépsége -, és persze a skalpjai közül sem maradt ki.
Marie-Louise amúgy egy ír bevándorló lánya volt, aki varrónőként kereste kenyerét, amikor XV. Lajos udvari festője felfedezte, és alig 14 évesen a modellje lett.
Ezen a festményen teljesen pucéran láthatjuk a fiatal lányt, aki lazán heverészik egy drága szövetekkel és berendezéssel dekorált szobában. Közben önfeledten játszadozik a hajából kibomlott kék szalaggal, mellette a földön a nőiesség jelképe, egy kinyílt rózsa hever. Mindenesetre az értékes bútorok és anyagok biztosan nem a kis varrónő mindennapi környezetének berendezései, sokkal inkább egy párizsi palota enteriőrje.
A meztelenség és az izgató póz jól láthatóan egyáltalán nem zavarja a lányt, szórakozottan mereng a szoba azon sarkába, amit mi már nem láthatunk. A festő csak sejteti, hogy ott lehet még valaki - akár ő, de lehet, hogy az ágyból éppen felkelt szerető. Ezzel a művész el is érte a célját: felkeltette a néző kíváncsiságát.
A képet a király híres-hírhedt ágyasának testvére vásárolta meg. Mint tudjuk, XV. Lajos egyáltalán nem vetette meg a fiatal lányokat, így elsőszámú szeretője egyfajta előremenekülési stratégiát választott, hogy biztosítsa saját helyzetét: Madame de Pompadour azon fáradozott, hogy az uralkodó szexuális étvágyát kielégítse - és ehhez nem csak saját varázsát használta fel.
Ő maga gondoskodott arról, hogy mindig "friss hús" álljon a király rendelkezésére. A festményt megpillantva pedig ideális "szerető alapanyagnak" ítélte meg az akkor 14 éves Marie-Louise O'Murphy-t.A lány két évig maradt Lajos szeretője - még gyermeke is született tőle. Miután azonban megpróbálta az elsőszámú ágyast, Pompadourt kiszorítani kivételezett helyzetéből, az azonnal összeházasította egy vidéki nemessel, és ezzel végleg eltüntette Lajos környezetéből.
Végül azonban Marie-Louise mindenkit túlélt: a saját gyermekeit, két férjet, két királyt és azoknak az összes szeretőjét, a francia forradalmat és még a császárságot is. 77 éves korában halt meg. A róla készült festmény pedig máig a művészettörténet leghíresebb művei közé tartozik.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.