Az egyik legellentmondásosabb kortárs művész munkáiért azonban rajongói dollármilliókat számolnak le, magángyűjtemények, múzeumok, nagyvállalatok és bankok helyiségeiben kapnak helyet. Több aukciós rekordot megdöntött már, 2013-ban a Christie's aukciósháznál 58,4 millió USA dollárral a Balloon Dogja világrekordot ért el, amivel ő lett a legdrágább ma élő művész.
Mint a művészek többségének, neki is jó ideig harcolnia kellett az elismerésért. Amikor az ötletei megszülettek, a kutya nem akarta megvenni azokat. Jeff tehetséges és kitartó fiatalember volt, a művészeti akadémia elvégzése után New Yorkba költözött, és miután művészként nem tudta magát fenntartani, különböző munkákat vállalt, többek között a MOMA (Museum of Modern Art) információs pultjánál segítette a látogatókat.
Koons ma már sokkal inkább emlékeztet egy nagy bank fiókvezetőjére, mint fenegyerek művészre, drága dizájner öltönyöket hord, mindig mosolyog, és mindenkivel kimérten udvarias. Most már megengedheti magának a vad allűrök nélküli életet is. A világ minden táján kiállítják a műveit, és el is kapkodják azokat.
De ki ez a férfi, aki a giccsből milliókat tud csinálni, aki vitrinbe helyezett, neonnal megvilágított vadonatúj porszívókat csillagászati áron ad el? Vagy ha úgy tartja kedve, felfújható léggömbre hasonlító nyulakat, kutyákat formázó szoborcsodákat alkot. Amik a leginkább úgy néznek ki, mint amiket az utcai árusok kötnek a gyerekeknek. Csakhogy rozsdamentes fémből készülnek, átlátszó színes mázzal bevonva, és majdnem akkorák, mint egy autó.
Máskor fából, üvegből és porcelánból készít meglehetősen bizarr figurákat, és ezeket a szívecskéket, virágocskákat, malackákat, angyalkákat is úgy veszik, mint a cukrot. Az aranymázzal leöntött Michael Jacksonról és a csimpánzáról mintázott életnagyságú szobor már csak hab a tortán. Ezek a műalkotások drágák, nagyon drágák.
Nem lehet azon túllépni, hogy Jeff Koonst ne valamiféle piaci zseninek nézzük. Remekül bánik a sajtóval, és leszögezhetjük, hogy ízig-vérig amerikai, aki ravasz ügyességgel adja el önmagát. De nemcsak Amerikában talált piacra, hanem úgy tűnik, Európában is van igény a visszafejlődésre, mert egyébként nem lenne itt is olyan sikeres ez a rikítóan tarka gyerekszületésnapokat idéző bazár.
"Nem gondolom, hogy a művészeket igazán érdekelné a pénz. Nem ez a művészet motivációja" - mondja, ami elég meglepő tőle. Végülis a magyar származású, az olasz parlamentben képviselői mandátumot szerzett pornósztárral, Cicciolinával (alias Staller Ilona) kötött házassága is egy közös művészeti projekt után köttetett.
Megismerkedésük úgy kezdődött, hogy Koons egy fiktív filmhez készített plakátot önmagával és Stallerral a főszerepben. És mi más lehetne egy pornósztárral készült sorozat autentikus témája, mint hogy megmintázza magukat szex közben?
Ezzel meg is született a több képből, valamint Koonst és Stallert szexuális pozíciókban mutató erotikus szobrokból álló "Made in Heaven" széria. Természetesen botrány botrányt követett, és hatalmas hírverést csaptak mindkettőjük körül. A házasság mindössze két évig tartott, ezután nagy csetepaték közepette különváltak útjaik.
No de Koons itt nem állt meg, úgy gondolta, a művészetet nem lehet korlátok közé kényszeríteni, így autók színezésétől a pezsgős üvegek címkéinek tervezéséig mindent elvállal. A zene világába is tett egy rövid kirándulást, ő tervezte a popikon Lady Gaga "Artpop" című albumának borítóját, és egy hatalmas gipszszobrot is készített az énekesnőről. Egy svéd üzletláncnak pedig fekete vászontáskákat tervezett, aminek a díszítése mi más is lehetne, mint a lufi kutyája? Micsoda zseniális üzleti fogás, dupla reklám!
Bár sok kritikusa van, a róla írt kritikákat csupán megmosolyogja, és nagyon magabiztosan állítja, hogy ő a 21. század művészetének akkora egyénisége, mint Picasso volt a 20. században - csak néhányan még nem ismerték ezt fel.
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.