katasztrófa kibeszélő magazin kultúra süllyedés hajó blogbejegyzés évforduló Titanic
Szinte hihetetlen, de már 109 éve annak, hogy a csodákkal és nagy reményekkel övezett álomhajó, egy pillanat alatt a rémálmok hajójává vált.

Első és egyben utolsó útjával olyan legendát tudhat a magáénak, amelyet akkor, ha több száz évig szállít utasokat talán sosem kapott volna meg. Tagadhatatlan, hogy immár 109 éve 1912. április 15.-e óta Titanicé a világ leghíresebb hajókatasztrófája. A monumentális hajó ugyan víz alá merült, de még ma is megmaradt az emberi nagyravágyás szimbólumának.

A Titanic történetét a legtöbben már gyerekkorunk óta ismerjük. Legalábbis a hajó fedélzetén egymásba szerető gyönyörű Rose és Jack románcát biztosan. Ám az álmok hajójaként számon tartott hajó óriás ma is számtalan titkot és misztériumoz őriz.

Csak kevesen tudják, de a Titanicot az amerikai J.P. Morgan tulajdonában lévő White Star Line építette, három teljes éven át. A vízi jármű elkészülésének teljes költsége J. Bruce Ismaynek azaz a cég igazgatójának a feljegyzései szerint 7,5 millió dollár, azaz 167 millió forint volt. Szigorúan ügyeltek rá, hogy minden tökéletes legyen a nagyreményű építményen, ám az elkészülése után egy nagyon fontos dolog mégis kimaradt a Titanic életéből.

Köztudott, hogy a 17. század óta nagy hagyomány övezi azt, a ceremóniát, amellyel beavatják az elkészült hajót, mielőtt vízre engednék. Ilyenkor egy üveg pezsgőt, vagy bort törnek össze a hajótesten, így történt ez a White Star összes hajójával is, kivéve a Titanicot. Elsüllyedése után az a városi legenda ütötte fel a fejét, hogy az elmaradt keresztelő okozta a hatalmas hajó vesztét.

Forrás: Roger-Viollet via AFP/© Albert Harlingue / Roger-Viollet/Albert Harlingue

A Titanicról készült ikonikus film ugyan csak egy szerelemi románcot mutat be, a valóságban a hajó fedélzetén összesen tizenhárom nászutas pár utazott annak a reményében, hogy egy örökre szóló élménnyel indíthatják útjára a közös életüket. Ám sajnos a házasságuk az igenek kimondása után szinte azonnal véget ért.

Talán eddig bele sem gondoltunk, hogy milyen tetemes mennyiségű élelmiszert szállított a Titanic. A jármű hatalmas konyháján 34 tonna húst, 3411 kilogramm szalonnát és sonkát, 11 339 kiló szárnyast, 1133 kiló kolbászt, 1800 kiló sózott, és öt tonna friss halat tároltak. Ez a mennyiség a hajó célba éréséig bőségesen ellátta volna a rajta utazókat. Természetesen a vegetáriánusoknak sem kellett aggódniuk, hiszen a gyümölcs és zöldség rakomány is jelentős volt. 16 300 kilogramm alma és narancs, 419 kiló szőlő, 5900 kiló grapefruit, 40 tonna burgonya, 16 mázsa paradicsom, valamint több ezer kilogramm szárazbab, rizs és zöldborsó állt a vendégek rendelkezésére. Mivel szomjazni nem engedték az előkelő utasokat így 850 üveg likőrt, több ezer üveg sört, bort és közel tízezer szivart pakoltak be a fedélzetre, az urak számára.

A Titanicon utazó nőknek és féfriaknak nem csak tökéletes ételek, italok és szórakoztatás járt, de még saját napilapja is volt a hajónak, ami az Atlantic Daily Bulletint nevet viselte. Olvashatóak voltak benne a napi friss hírek, részvényárak, lóverseny eredmények, sőt az aznapi menü és egy, az aktuális szaftos történetekből álló pletykarovat is.

Az utasok közül senki, sőt még a személyzet tagjai sem tudták, hogy csak a hajón tartózkodók létszámának csak a fele ülhet mentőcsónak abban az esetben, ha az elsüllyeszthetetlen mégis elsüllyedne. Csak a katasztrófa bekövetkezésekor derült, ki hogy a jármű 2200 utasa közül, csak 1178 személy menekíthető ki a süllyedő hajóról. Aminek a kapitánya Edward John Smith kapitány titulusához hűen együtt süllyedt el a legendás Titanickal.

Nyitókép: AFP

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.