Az gondolom, hogy a húsvét a kereszténység legnagyobb ünnepe, senki előtt sem titok. Az egyház nem Jézus Krisztus keresztre feszítését ünnepli, hanem a feltámadását, amivel megváltotta az embereket. Mozgó ünnep, ami azt jelenti, hogy nincs fix napja: a 325-ben tartott első niceai zsinat döntése értelmében a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnap (március 22. és április 25. között). Jézust a zsidó húsvét előtt ítélte halálra Poncius Pilátus, nagypénteken keresztre feszítették, és vasárnap hajnalban, föltámadván a halálból, megmutatkozott tanítványainak.
A húsvéthétfőhöz fűződő népszokás a locsolás és ennek jutalmául a festett tojás– ami régen mindig piros volt - ajándékozása. A locsolkodás alapja a víz tisztító, termékenységvarázsló erejébe vetett hit. A tojás a belőle kikelő madárral Jézus újjászületését, a népi hiedelem szerint az életet, a piros szín Jézus kiontott vérét jelképezi. A locsolkodó vers és a kölnivel való locsolkodás később terjedt el, ahogy az ajándékot hozó húsvéti nyúl képzete is.
Az Újszövetségben nem tesznek említést semmiféle csoda nyúlról, aki tojásokat tojt, ezzel szemben a tudományos irodalomban igen.
Az első írásos emlék a húsvéti nyúlról egy német orvos nevéhez fűződik. Johannes Richier 1682-ben írt tanulmánygyűjteményében 16 oldalon át foglalkozik a húsvéti tojásokkal. A teológia iránt is érdeklődő orvos említést tesz az Osterhase-ről – ami németül húsvéti nyulat jelent. Ez a mondabeli állat a nyugat német területeken volt ismert, színes tojásokat tojt, amiket elrejtett a kertben, a gyerekek pedig húsvét vasárnapján megkeresték. Az orvos elsősorban arra tért ki, hogy az így megtalált és megevett tojásoktól a gyerekek gyakran panaszkodnak hasfájásra.
A tojást tojó nyúl pontos eredettörténete nem ismert, de feltehetően köze van a kereszténység előtti termékenységünnephez. Az Ostara hasonló időpontban volt, mint a ma ismeretes húsvét (Oster), azaz az északi vidék tavaszi napéjegyenlőségekor. A tojás mindig is a termékenység szimbóluma volt, húsvéti díszítése pedig bizonyítottan a középkor óta szokás.
A nyúl, mint Szűz Mária szimbóluma?
A nyúl és a húsvét összekapcsolódása igen érdekes tényeken és hiedelmeken alapszik. Adott a nyúl, mint igen szapora állat egy különleges képességgel, a szuperfetációval: a nőstény nyúl képes úgy teherbe esni, hogy még vemhes. Emiatt az emberek sokáig azt hitték, hogy a nyulak képesek az önmegtermékenyítésre, amit végül összekötöttek a szeplőtelen fogantatással. A reneszánsz művészek előszeretettel ábrázolták a nyulakat vallási témájú képeiken, mint a tisztaság és a termékenység szimbólumai. Tiziano A Madonna és a nyúl című festményén például Szűz Mária egy fehér nyulat simogat, az állat pedig egyértelműen a kép egyik központi alakjaként jelenik meg.
Tehát a nyúl és a tojás is hasonló jelentéssel bírtak - termékenység, újjászületés – melyeket összegyúrva megszületett a hímes tojást rakó nyúl alakja.
A húsvéti nyúl kedves figurája a XVII. századtól kezdve megállíthatatlanul elkezdett terjedni Európában, majd a német bevándorlókkal az Egyesült Államokban is, ma pedig szinte elképzelhetetlen nélküle ez az ünnep.
Nyitókép: shutterstock
Forrás: MTI és saját gyűjtés
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.