Michelangelo, aki egy szűz testén is otthagyta a névjegyét

A felháborodás morajlása zúgott végig a tömegen a Szent Péter Bazilika oldalkápolnájában álló márványszobor előtt. Csak néhány napja került oda a mű egy francia bíboros megrendelésére, és máris óriási botrányt kavart.

Az emberek azt kérdezték egymástól, hogy vajon ki a felelős ezért a méltányolhatatlan pimaszságért. A felháborodás oka egy fehér márványból faragott Pietá volt, ami Máriát ábrázolja, ölében a halott Jézussal. Az asszony gyengéden tartja karjaiban a fiát, és szomorúan néz maga elé. De hiszen ez a jelenet igazán szokványos ábrázolás a művészetben, akkor vajon mitől ez a felbolydulás?

Az új a szobron, hogy Mária nemcsak gyönyörű, hanem nagyon fiatal is. Éppen annyira, mint amikor a gyermek Jézussal ábrázolják. No de ez a szobor sok évvel későbbi énjét mutatja, és mégis húsz évesnek néz ki. Egy fiatalasszony és az ölében egy majdnem pucér fiatal férfi, aki csukott szemmel, békésen fekszik.

Forrás: hemis.fr via AFP/MATTES René / hemis.fr/Mattes René

Úgy tűnik, mintha a kimerültségtől aludt volna el. Nem úgy néz ez ki, mintha szerelmespárt ábrázoltak volna?! Szégyen! - háborogtak az emberek. Hogy tűrhet el ilyesmit a pápa? No de mit várjon az ember Borgia pápától, akinek pikáns szerelmi élete a legfőbb beszédtéma Rómában...? Botrány! Egy milánói művésznek köszönhető mindez, mondják.

A bámészkodó tömegben nézelődött egy életerős fiatalember is, a mű alkotója. Meghallotta, hogy a szobrot egy milánói művész alkotásának tartják, pedig ő Firenzéből érkezett. A 24 éves, hirtelenharagú fiatalemberben gyűlt a harag amiatt, hogy összekeverik valakivel. Éjszaka magára záratta a templom ajtaját, olajmécsessel és szerszámokkal felszerelkezve a szoborhoz sietett, és nekilátott a munkának. A Mária mellén keresztülfutó szalagra nagy betűkkel rávéste a következő szöveget: "Michael. Angelus. Bonarotus. Florent. Faciebat". Tehát: A firenzei Michelangelo Buonarotti készítette.

Forrás: Wikipedia/ Image © The Metropolitan Museum of Art/Trujillo

Az akkoriban még ismeretlen művész egy Firenze melletti kis faluban született. Domenico Ghirlandaiónál tanult festészetet, hogy azután 15 évesen Lorenzo de Medici felfedezze és szobrásszá képeztesse. Amikor az apja megtudta, hogy milyen foglalkozásra akarja adni a fejét, toporzékolt dühében. Figyelmeztette fiát, hogy van elég középszerű művész, aki a munkáiból alig tud megélni, ne tartozzon ő is közéjük. Ám a művész bizonyítani akart - nemcsak az apjának, a világnak is.

De ugorjunk vissza a Mária szobor történetéhez! A következő napon a szenzációra éhes emberek egy újabb botrányra ébredtek. Soha azelőtt egyetlen művész sem merészelte a névjegyével ellátni vallási témájú művét. Ez az arcátlan Michelangelo pedig még erre is képes. Az aláírás ott díszelgett Mária mellén! Micsoda gazemberség! Nem csitult a felháborodás, így a pápa számára nem maradt más hátra, minthogy összehívja a legmagasabb rangú teológusi grémiumot.

Nemcsak a "vádlók" szólalhattak meg, Michelangelót is meghallgatták, aki magabiztosan lépett a nagyhatalmú testület elé. Elmagyarázta, hogy a szüzek mindig fiatalok maradnak: ha egy öregedő asszonyt mintázott volna meg a szobrán, azzal a szüzességét kérdőjelezte volna meg. Ez nagyszerű érvelés volt, a pápának is nagyon tetszett. A tudós teológusok pedig nem tudtak mit mondani, így a szobor maradt a helyén.

Michelangelo elégedett lehetett, csatát nyert, és az egyik napról a másikra híres emberré és keresett művésszé vált. Aki pedig valaha is látta ezt a csodás szobrot, tudja, mit veszített volna a világ, ha nem hagyják kiállítani...

Tudta?

1972 pünkösdvasárnapján, amikor a hívők a pápa áldására vártak, egy 33 éves magyar származású ausztrál geológus kikerülte az őröket. Átugrotta a korlátot, és "Én vagyok Jézus Krisztus!" felkiáltással, kalapáccsal ütni kezdte a szobrot. Megsértette Mária szemhéját, letörte az orrát és a bal karjának alsó részét

Tóth Lászlót a nézelődők leteperték és átadták az őröknek. Miközben jó néhányan védték a szobrot, voltak, akik a letörött részek darabjait ellopták. Mária orra is eltűnt, amit a szobor hátáról lefaragott márványból kellett helyreállítani. Tóthot sosem vonták felelősségre, ideggyógyintézetbe került, majd két év múlva kiengedték onnan és kiutasították Olaszországból. Azóta golyóálló üveg mögött őrzik a szobrot.

 

wéber krisztinaForrás: Hirling Bálint
Még több cikk Krisztinától!

Ha idáig eljutottál, már biztos rajongsz Krisztina stílusáért, és nem bírod visszafogni magad, hogy még többet olvass tőle. Megértjük, és segítünk is neked. Az írói oldalán rengeteg írása vár rád.

Nyitókép: AFPforum

    Ezt olvastad már?