romantika Gustav Klimt női portré női arckép festmény
Klimt élvezte az életet, imádta a nőket és a macskákat. Mint azt tudjuk, a macskák a nőiesség, a csábítás és a függetlenség, tehát a "női tulajdonságok" szimbólumai.

Gyönyörű asszonyok, ölelkező szerelmespárok, izzó színekben pompázó virágok, kecses indák, lágyság és finomság tarka harmóniája, továbbá sok-sok arany jellemzi kivételes művészetét.

Forrás: Origo

Most így, nőnap környékén a női portrékat emelném ki a festő csodás életművéből. Hiszen Gustav Klimt egész életében elragadó női arcképek sokaságát festette meg, amivel megjelenítette vásznain a századforduló új nőtípusát: a femme fatale-t.

Modelljeit finom, légiesen lágy vonalakkal ábrázolta, és csillogó arannyal vagy csodálatos, virágos mezőkkel vette körül őket. A romantikát ötvözte a vonzó, csábító asszony képével.

Forrás: Origo

Vitathatatlan, hogy Klimt női portréjainak kisugárzása igencsak érzéki. De nemcsak fiatal nők ábrázolására korlátozódott művészete, hanem a nőiesség minden formáját megörökítette: a várandósságtól az öregedésig, Klimt a nőket csodálnivaló ikonokká emelte.

Ennek ellenére Klimt sosem házasodott meg, élete végéig az édesanyjával, majd a nővéreivel élt. „... az igazi szerelemtől nagyon félek, de egyben tisztelem is " – mondta magáról. Talán ez lehetett az oka, hogy egyik nő ágyából a másikéba röppent át.

A festő nőügyeiről keringő számtalan szóbeszédnek bizonyára megvolt az alapja. Bár a férfiak azon nagyon ritka csoportjába tartozott, aki a vele viszonyt folytató hölgyekről diszkréten hallgatott, ám a társasági pletykák folyamatosan hírt adtak viselt dolgairól. Csakhogy a delikvensek hallgatása miatt sosem derülhetett ki, hogy mi igaz és mi legenda a festő férfiasságával kapcsolatban.

Forrás: Origo

A fotókon szerzetesi csuhához hasonlító festőköpenyben látható, szigorúnak tűnő embernek állítólag 14 házasságon kívüli gyermeke volt. Mindenesetre sem modelljei, sem a bécsi pénzarisztokrácia dámái nem maradtak ki viharos nőügyeiről szóló szóbeszédekből.

A fiatal Alma Schindler (a későbbi Alma Mahler-Werfel), akit a festő szerelmével üldözött és egészen Velencéig követett, dühösen ezt írta róla a naplójába: "Viszonya van... ráadásul egy ilyen vén szatyorral! Bárkivel kikezd, akit talál.".

Ki volt ez a "vén szatyor"? A bécsi elit társaság illusztrisa, Rose von Rosthorn-Friedmann, aki igazi vampként, fényes, flitteres, szűk estélyi ruhájában állt modellt a művésznek.

Forrás: Origo

Végül a nagyiparos Anton Knips feleségéről megfestett arcképével sikerült a bécsi nagypolgárság portréfestőjévé előlépnie.

Portréiban az allegorikus festészettől a mitológiai témákig, az erotikustól a klasszikus női képmásig mindent megtalálhatunk. De annyi biztos, hogy mindegyik képén a nő áll az univerzum középpontjában.

Forrás: Origo

A sikeres divattervezőhöz, Emilie Flögéhez élethosszig tartó szoros kapcsolat fűzte. Múzsáját a Stoclet-Fries kompozíciójának, Beteljesülés című részletében, A csókban és finoman mintázott, szilvakék ruhában is megfestette. Ő volt az is, akit agyvérzése után, nagy betegen magához kéretett.

Forrás: Origo

Modelljével, "Mizzi" Marie Zimmermannal folytatott kapcsolatából két fia született, akiket Klimt el is ismert. Képein "Mizzi" a lángolóan vörös hajú asszony, akit nemcsak buja csábítóként, hanem egy meghatóan szép képen várandósan is megörökített.

Forrás: Origo

Az arany Adele: a ravennai San Vitale templom mozaikai által inspirálva festette meg Adele Bloch-Bauer arcképét, amit a női szépség emlékművének is nevezhetünk.

Klimt Judith I című képe (szintén Adele arcmása) egy igazi femme fatale inkarnáció, ami nemcsak a művész egyik legjobb képe, hanem a művészettörténet legkiemelkedőbb női arcképeinek egyike.

Forrás: Origo

Kétségtelen, hogy Gustav Klimt a századfordulón életre kelt szecesszió vezéregyénisége volt. Teljesen új festői stílusával alkotott meg díszes női portrékat, bizánci minta alapján formálta díszítőelemeit.

Az arany nem éppen szűkmarkú alkalmazásával, világító, mégis finom színeivel teljesen egyedi, páratlan aurát teremtett. Ez különbözteti meg a bécsi szecessziót az összes többi Európában felbukkanó hasonló művészeti áramlattól.

Klimt egyszer azt nyilatkozta:

Ha végignézzük a portréit, a szeretetteli ábrázolásból egyértelműen láthatjuk, hogy Gustav Klimt lelkes rajongója volt a női nemnek, és ezt munkáinak minden részletében ki is fejezi.

Nyitókép: Origo

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.