Röviden összefoglalom, hogy a Dániel próféta könyvében, az emberiség egyik elsőként leírt és ábrázolt bűnügye miről is szól:
Jeruzsálem lerombolása után a zsidó előkelőség, a mesteremberek és a lakosság egy része babiloni fogságba került. Az előkelőségek gyorsan alkalmazkodtak az ottani viszonyokhoz. Így élt hatalmas birtokán a gazdag és befolyásos Jojakim is, híresen szép feleségével, Zsuzsannával.
Az elbeszélésbeli két öreg a vének tanácsának bírái voltak, akik különböző jogi ügyekben adtak tanácsot a házigazdának, így bejáratosak voltak a házába. A két férfi titokban, mohó sóvárgással csodálta Jojakim gyönyörű feleségét.
Egy forró napon a két kukkoló megint akcióban volt: Zsuzsanna a szokott időben megjelent két szolgálólány kíséretében, fürdeni akart. Személyzetét illóolajakért visszaküldte a házba, ezt használták ki a "vének": a vágytól hajtva előléptek búvóhelyükről, és felszólították Zsuzsannát, hogy szeretkezzen velük!
Mert ha nem engedelmeskedik - zsarolták -, akkor világgá kürtölik, hogy egy fiatal férfival látták bujálkodni.
Az asszonyt azonban ez nem riasztotta vissza attól, hogy foggal-körömmel védekezzen és segítségért kiáltson. A következő napon a "vének" betartották fenyegetésüket: feljelentették Zsuzsannát, állítva, hogy látták a kertben szeretkezni.
A két aljas férfi rágalmazására Zsuzsannát házasságtörés miatt halálra ítélték. A történtekről és az asszony elkeseredett kétségbeeséséről tudomást szerzett Dániel (a sztori írója) és nagyon határozottan felemelte szavát az elhamarkodott ítélet ellen.
Felszólította a bírákat: szolgáltassanak bizonyítékot!
A tanácstalanság láttán szavait tettek követték, különválasztotta a két vádaskodót, és egyenként hallgatta ki őket. Az egyszerű kérdésre, hogy melyik fa alatt lepleződtek le a szerelmesek, az egyik azt felelte, hogy a cédrus, a másik pedig azt, hogy a bükk alatt.
A két különböző válasz bizonyította Zsuzsanna ártatlanságát. Így fordult a kocka, és - a mózesi törvények szerint - a két öreg kapta a halálbüntetést!
A Zsuzsanna és a vének ikonográfiája a művészetek hosszú életű témái közé tartozik, aminek újabb és újabb interpretációival a kora keresztény kor óta a mai napig folyamatosan találkozhatunk.
Zsuzsanna történetének értelmezése jelentős változáson megy át már a korai reneszánsztól kezdve: a középkor síkszerű megjelenítését felváltotta a perspektivikus ábrázolás, és ettől kezdve használják a fürdőjelenetet a teológiai kontextustól függetlenítve önálló táblaképként.
Nem utolsósorban, a magángyűjtők igényére Zsuzsanna alakja érzéki aktfiguraként kerül az érdeklődés középpontjába: Lorenzo Lotto kezdte a sort a fürdőző Zsuzsannáról festett önálló táblaképével.
Itt valamelyest gellert kap a történet, hiszen azzal, hogy a művészek ábrázolásukkal Zsuzsanna meztelenségére és érzékiségére fektetik a hangsúlyt, a tartalmi súlypont is megváltozik.
Így lesz a festményeken a jámbor, istenfélő, ártatlan erkölcsi ideálból, kacér csábító, vagy uram bocsá' akár pénzen vehető végzet asszonya, aki romlásba viszi a férfiakat...
Pedig a bibliai történet erkölcsi példája nagyon fontos, hiszen a gonosz elnyeri méltó büntetését! Az ártatlan pedig ugyan besározva, de mégis erkölcsi győztesként kerül ki a történetből. A néző, olvasó katarzis élményt él át. A bibliának ezt a részletét még a szigorú reformátor, Luther Márton is annyira lényegesnek ítélte meg, hogy híveinek okulásként olvasásra ajánlotta!
Eltekintve vallási jelentésétől a Zsuzsanna és a vének története az igazságszolgáltatás fejlődésében is iránymutató, mivel a mai napig használt fontos alapelv, a független tanúmeghallgatás fontosságát példázza. A képzőművészetben a legjelentősebb festőktől kezdve számtalan művész előszeretettel vette elő a témát. Ebben persze ismét jelentős szerepet játszott az a tény, hogy a bibliai motívum legitim lehetőséget biztosított az aktábrázoláshoz.
Nyitókép: Origo
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.