

Vajon kurtizán volt, számító Femme fatale, vagy egyszerűen egy okos, bölcs uralkodónő? Mindenesetre hatása megkérdőjelezhetetlen, hiszen mozgalmas élete máig rabul ejti az embereket - sorsát pedig legendák sokasága lengi körül.
Története elbűvölte a művészeket, akik hol istenítették, hol elátkozták - a történelmi kortól függően és ki-ki vérmérséklete szerint. Ám, tény, ami tény: elképesztő módon inspirálóan hatott rájuk.
Kleopátra életének két kiemelt részlete tartozik a legkedveltebb művészeti témák közé:
Az egyik az Antoniusnak adott ebéd, a másik pedig az öngyilkossága, ami igencsak megragadta a művészek fantáziáját, hiszen ez igazán drámai és egyben erotikus lezárása volt a királynő életének. A legenda szerint, ahhoz, hogy a római rabságot elkerülje, életéhez méltóan halálát is megkomponálta, és egy kobra segítségével lett öngyilkos.


Szenvedélye, fényűzése és pazarlása legendás volt, így a képzőművészet minden korszakában egy sajátos Kleopátra interpretáció keletkezhetett: van, aki számára istennő, mások számára kurtizán.
A római császárság úgy mutatta be az egyiptomi királynőt, mint a legfontosabb trófeáját, és hatalmának bizonyítékát.
A reneszánsz, az antikvitás iránti elragadtatásában fedezte fel újra Kleopátra alakját. Ugyan a festők az egyiptomi külsőségeket elhagyták: portrék sora készült, amiken Kleopátra legkevésbé sem tűnik ókori egyiptomi szépségnek- szinte csak a kígyó által azonosítható.



Később a barokk, - mint az európai kultúrtörténet legcsillogóbb korszaka -, mindenáron a hatalmat és gazdagságot akarta hangsúlyozni. Kleopátra személye pedig igazán ideális volt, hogy egyik kedvenc hősnője legyen ennek a kornak - hiszen szenvedélyes volt, hatalomittas, és a luxus megszállottja - szóval jól illet a barokk szelleméhez.




Napóleon egyiptomi hadjárata után, Kleopátra a történeti festészetben került újból a művészeti témák fókuszába. Alakját egzotikussá stilizálták - ez felelt meg az akkor népszerű keleti tárgyú művészetnek. Ekkoriban főleg történelmi kosztümökben - és szalonképes érzékiséggel - az elképzelt egyiptomi környezetbe helyezték vissza.
Az idegenszerű, rejtélyes asszony, a szimbolisták által démonizált és csodált Femme fatale, csak a 19. század végén keletkezett, és ez a figura vált a művészek érdeklődésének középpontjává.
Kleopátrát a modern kor emelte a női hatalom ikonjává, esztétikai ideállá, érzéki, dekadens, csábító karakterré.

Az addigi plasztikus női akt, elképesztően erotikussá vált. Ez pedig igencsak szembement a társadalmilag elfogadott női ideállal. Kleopátra a tragikus hősnő hirtelen átalakult férfifaló, csábító Vamppá.

A művészek nem csak drámai, hanem erotikus gondolatot is kölcsönöztek az öngyilkossági jelenetnek, azzal, hogy Kleopátrát lemeztelenítve, kígyóval a mellén ábrázolták, a szexuális beteljesedést szuggerálták a nézőbe.
Az akkori új tudományág, a pszichoanalitika, a kígyót fallikus jelképként, szinte kizárólagosan a szexuális libidó szimbólumaként fogta fel. Így az újkori írók, művészek fantáziájának semmi sem szabott határt.


Kleopátra a nőiesség minden fegyverével, férfiasan küzdött céljai eléréséért, mondhatjuk, hogy minden tekintetben erős nő volt.
Mindenesetre tetteivel és rejtélyes öngyilkosságával, halhatatlanná vált: a kulturális emlékezetben a szép egyiptomi királynő úgy él tovább, mint a női csábító hatalom jelképe.
Nyitókép: Origo
Mondd el Te mit gondolsz!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!