Hogy a gyerekkorban szerzett traumák vagy a felnőttkor tapasztalásai késztették arra, hogy minduntalan újra feltalálja önmagát, nem tudni. Ám az biztos, hogy a világhírű divatfotós eseménydús élete, elképesztő karrierje igazi példa lehet nők millióinak, akik nem bíznak eléggé önmagukban.
A fényképezőgéppel már gyerekkorában közeli kapcsolatba került. Apja lelkes amatőr fotósként már nyolcéves korától dokumentálta lánya feltűnő szépségét, akinek hamarosan se a meztelenség, se a férfi pillantások nem hatottak újdonságként. Élete egyik legsúlyosabb megrázkódtatásán Lee ekkor már túl volt: hétévesen megerőszakolta a család egyik ismerőse. A penicillin előtti korban a gonorrhoea kínszenvedés volt, pláne egy gyereknek, aki idejekorán megismerkedett a napi irrigálással, a heti oltással és a pszichológussal.
Apja nemcsak fotózta Lee-t, de megismertette vele a fényképezés alapjait, így nem volt meglepő, hogy a lány művészeti tanulmányokat folytatott. Tizenkilenc éves volt, amikor egy majdnem balesetnek köszönhetően szó szerint a Vogue kiadója, Condé Nast karjaiban kötött ki.
A címlap nem váratott magára sokáig. Miller Chanel estélyiben, gyöngyökben és bársonyban parádézott, a New York-i társasági élet pedig vámpírként csapott le a szőke szépségre.
Picassónak modellt állt, Gershwinnel parolázott, Chaplinnel táncolt, és a melle állítólag még egy üveggyárat is megihletett a legújabb pezsgős kehely megformázásakor. Istennő volt, egy nimfa, bár Lee később így emlékezett vissza erre az időszakra: "Angyali külsőm volt, de legbelül egy démon lakott." Honnan is tudhatta volna ekkor, hogy ő lesz a holokauszt első fotósainak egyike?
Lee Millert talán legfontosabb szerepe a kamera túloldalán várta. Képei olyanok, mint az élete: élénkek, sokfélék, gyönyörűek, sokszor szívszaggatók. Egyedi, gyakran szürreális látásmódjával páratlan hagyatékot bízott az utókorra. Újszerű megközelítése elmosta a művészet, divat és fotográfia határait, fényképein főszerephez jut az intim perspektíva.
A szürrealizmus fénykorában vált passzív modellből aktív fotóssá, amikor Párizsban Man Ray mellé szegődött. A híres fotós tanítványa lett a stúdióban, majd az ágyban is. Lee folyamatosan kísérletezett a technikákkal, témákkal, jelentős szerepe volt a szolarizáció feltalálásban. Amúgy is viharos kapcsolatuk azonban nem élte túl Miller szakmai ambícióit és más férfiakkal való viszonyait.
A párizsi epizód után visszatért New York-ba, ahol hírességek és az ötödik sugárút jómódú kliensei adták egymásnak stúdiója kilincsét. Első férje kedvéért költözött Egyiptomba, ahol a piramisok és sivatagok között eltöltött spirituális évek szürrealista fotóremekeket eredményeztek. Méltóságteljes dűnék, pergő homok, állati koponyák... A fel-feltörő idegenérzet és a távolság produktívnak bizonyult Lee karrierjében, de frusztrálttá tette a magánéletét. Élete szerelme, második férje, a művész Roland Penrose ekkor már évek óta ostromolta, ezúttal pedig sikerrel járt.
Miller a történelem legnagyobb légi háborúja, a Blitz idején vált divatfotósból haditudósítóvá. Szenvedélyesen fotózta a háború után maradt városi és emberi romokat, de kezdeti játékossága hamar eltűnt, ahogy növekvő horror követte a németek nyomulását. A kontinensen folytatta munkáját, ahol vérben csúszva, halottak teste között örökítette meg a történelmet. Hátborzongató fotók őrzik Dachau felszabadulását, az első napalm bevetést vagy náci SS tisztek öngyilkosságát. Ekkoriban készült róla talán a legismertebb kép, amin Hitler müncheni lakásának kádjában ül, hogy lemossa magáról a holokauszt mocskát.
Nem tarthatjuk a világot állandó háborúban, csak hogy izgalmat szolgáltassunk önnek - szólt az orvosi verdikt a háború után. Lee sosem tudta elhatárolni magát fényképtémáitól, alanyaitól. Ma már tudjuk: élete végéig poszttraumás szindrómában szenvedett, mely során depressziós, alkoholos periódusok váltogatták egymást.
Férjével vidékre vonultak vissza, ahol a főzésben találta meg újra önmagát. Szürrealista vacsorái a zöld csirkékkel ámulatba ejtették a vendégeket, de frusztráltságát nem tudta megszüntetni.
"Úgy emlékszem anyámra, mint egy hisztérikus, részeges emberre, akinek a vonat elérése is nagy feladatnak bizonyult" - nyilatkozta Millerről egyetlen fia, aki semmit sem tudott anyja elképesztő munkásságáról. Lee halála után, a padláson bukkant rá a több tízezer elrejtett negatívra, fotóra, kéziratra. Ezeknek köszönhetően a világ is megismerhette ennek a különleges nőnek a történetét, aki egyszer azt mondta: "Életem egyetlen percét sem vesztegettem el, de ha újra kezdhetném, még szabadabb lennék."
Nyitókép: Wikipedia
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.